Zoram mipui duh tak te in zavaiin NLUP Kutpui chibai ka buk a che u.
New Land Use Policy (NLUP) hi kum 1989 ah khan kan sawrkar in a tan a ni. Kan hotute hian kan ram boruak in a mamawh ang zelin policy leh programme an siam thin a. Rambuai, thim chhah laiin kan mamawh ber chu Remna leh Muanna a ni a, chuvangin kan hotuten Remna leh Muanna an policy a, hmuhsitna leh endawngna karah huaisen takin an kalpui a, Pathian leh kan inkarah kan chiang a, Pathian lam hawi programme anih kan chiang a, Pa hun tiam alo thlen chuan khawvel mi ten awih lo mahse, June 30, 1986, zan dar 9 leh min 15 ah kan hotuten an sawrkar namthlu in MNF hotute hnenah lal thuthleng an han ken chuan tun thleng hian Remna leh Muanna kan la nei a ni. Lal Isua lama kan tana, amah nen kan inkar a chiang chuan an lamah a tang thin. Chungtiang chuan Remna leh Muanna pawh a takin kan hmu a; Remna leh Muanna kan neih hnuah Kuthnathawktu za a 70, kan ram a mi te hian an mamawh ber chu eizawnna ngelnghet an neih leh theihna tur atana rahbi tukna tangka ani. Kan hotuten New Land Use Programme kan buatsaih anga, chu chuan zo khaw pa ram buai avanga eizawnna nei lo ten eizawnna tha ngelnghet an neih leh theihna turin Rahbi kan tuk sak ang kan ti a, kan sawrkar chuan cheng sing thum theuh kan pe ang kan ti a; Rambuai avanga harsatna tawk, khawkhawm avanga chenna in tur nei mumal lo zawng zawng te rangva in chung kan pe ang kan ti a, rangva a sing tel kan pe a. Rinawmna, taimak leh dikna nena thawk tute chuan Pathian malsawmna an dawng a, an hlawhtling hle hlawm ani. Amaherawhchu hlemhletna nena dawngtute chu a ensan engemaw zat an awm ka ring.
Tichuan hun alo kal zel a, 2008 inthlan dawn ah chuan kan hotuten kan sawrkar chuan New Land Use Policy bawk kha i ti nung leh ang an ti a, sawrkar hnathawk hlawh pawh vawi hnih/thum lai a lo pung hman tawh a, tangka hlutna pawh alo tlahniam tawh a, chuvang chuan tun tum ah chuan chhungkaw tin a lo berah cheng nuai khat talin rahbi thar kan tuk sak ang an ti a, tichuan nuai khat kan ti ang kan ti ta a ni.
Pathian leh mipui khawngaihna zarah sawrkarna kan siam ta a, kan han rem leh kan insiam fel chhungin kan mithiamten an buatsaih chhung leh Central lama an hrilhfiah chhungin kan hotuten nasa takin an thawk a. Central a mi Minister leh sawrkar mipawimawh te chu an lo hmin ta a, tichuan kan hotuten cheng vbch 1500 an dil a,an niin ngun taka an ngaihtuah hnuin an ni chu an inthlahrung anih hi an ti a, agriculture link road leh godown te an mamawh ang an ti a, chuvangin cheng vbch 2813 hi kan chhut dan chuan an duh khawp tawk velah kan ngai ani an ti a. Hetiang khawp hi Central sawrkar hotute leh economist ten an ngaisang a, hetiang hian an lo ti ta ani. Hei hi miten hmusit mahse, Pathian kut a hmu tlat a, a dawngtute pawhin Pathian kut hmu se ka duh. A chhan chu NLUP hian sawrkar hnathawk lian leh sumdawng hausa te a dawng lova, Lal Isuan heng mite ber chunga in tih hi ka chunga ti in ni e a tihte kha ani a zawng. Lal Isua lam tang programme a ni. A dawngtute pawhin chu mi rilru pu chuan dawng se ka duh a ni.
Kan sawrkar chhung chuan kan kalpui zel ang kan ti a, tunah pawh hian chhungkaw 16000 hnenah pek tur kan buatsaih mek a, a tul chuan kan ti pung chho zel dawn a ni. He programme avang hian Pathian in nasa takin kan sawrkar mal a sawm a, vawiin ah hian sawrkar thangduang tehna Gross State Domestic Product GSDP, ti tha ber pali na kan ni thei a ni. Gujarat, Jharkhand, Tripura te nen kan tel ve theih phah a ni. NLUP dawngtu zawng zawngte leh a hlawhtlinna atana line department thawktu zawng zawngte chungah lawmthu kan sawi tak zet a. An rinawmna, dikna leh an thahnemngaihna te avangin vawiin ah hian India ram zau tak, State 29 zingah hmasawnna lama thanna ah a ti tha zingah kan tel theih phah a, an mahni vang hi ani lo kan ti lo thei lo a ni.
Hei mai hi ani lova, NLUP hian khawvel hriat a hlawh a, University of Minnesota atangin senior researcher te an lo kal a, NLUP thawm an hriatin helai an rawn zir chiang a, tha an ti a, UNO ah recommendation te an pe a. UNO lam pawh lokalin an rawn zir chiang a, tha an ti a chuvangin an agency pali laiin Aizawl khawpuiah pisa an rawn hawng a. Helai ah aiawhte rawn ruatin sum tak sengin an rawn tel ve a, kan lawmpui hle ani.
Tin tunah pawh hian IFAD, UNO Agency pakhat te nen sum tam tak rawn tumin kan thawkho dawn ani.Chungtiang chu NLUP in Mizo mipui a bik takin kuthnathawktute a tanpui leh kan sawrkar hming pawh a tih mawi dan a ni a, a dawngtute leh sawrkar hnathawk te chungah lawmthu sawi lo thei lo kan ni. Tin NLUP avangin kuthnawktute pawh an rawn phur thar a ni. AMFU, All Mizoram Farmers Union hotute pawh an rawn phur em em a, kan thawhhona a tha a, kan lawm em em a ni. Kut hnathawktute tel lovin tu ram mah a awm thei lova, keini ram pawh kan ni. Hei vang hian January ni 14 hi Kuthnawktute ni ah kan puang a, kan hmang thin a ni. Kumin ah erawh kan hmang lova, NLUP kutpui kan phak tawk anga ropui taka buatsaih kan tum avangin a hrangin kan hmang lova, hemi ni ah hian a hawnna leh kharna ah te kan hotuten a tul ang min hrilh dawn a ni.
NLUP a kan hlawhtlinna tam tak te hi sawngbawlna leh enkawlna tha zawk kan neih theih nan New Economic Development Programme NEDP in kan thuam chho ang tiin kan hotuten ruahmanna an nei a. Vawiin a ei tawk tawk economy atang hian market economy ah hlanchhoh kan tum a.
Vawiin a NLUP Kutpui kan hotuten an buatsaih pawh hi tute mah pawl pawla in en lova, Zoram mipuite that zawkna atan leh kan kuthnathawktute Zoram mipuiten an chian a, ngaihsan leh zualna kan hriat theihna turin kan hotuten an ngaihtuah chhuah a ni. Chuvangin NLUP Kutpui hi kuthnathawktute leh sawrkar hnathawk te tan chuah ni lova, Zoram mipui zawng zawng ten kan zavaia hmakhua ani tih hria a, a hlawhtlinna atana a thawktu leh thawhtu kan nih theihna turin tan ila ang u tiin ka sawm che u ani.
Ka chhulkhatkualpui hmun hrang hranga Zohnahthlak awm te vawiin Chapcharkut hun lawmawm takah hian in awmna hmun theuhah in zavaiin duhsakna chibai ka buk a che u. chapchar Kut hi Zohnathlakte, a bik takin Zoram kan tih chhunga awm te tan chuan Kut Ni ropui tak a ni a. Tun hma in kan lo hmang uar hle thin a; tin tunhnu deuhah te pawh kan nu leh pa, kan pi leh pute pawhin Aizawl khawpuiah ngei pawh an hmang thin a. Amaherawh chu hun engemawti atang khan Kristianna nen a inmilo anga ngaihna te a awm avangin han chawlh lailawk ve rih a ni. Amaherawh chu, thangthar lo awm leh zelte, mi tam takin kan culture te, kan tradition te leh kan nunphung ziarang hrim hrimte hi kan chawimawi leh in kan chawilar leh tur a ni tih rilru a lo chhuak a. Chuvangin tunhnuah deuhah phei hi chuan Central YMA te kaihhruaiin an bultumin Aizawl khawpui bakah Zoram district hrang hrangahte kan lo hmang leh ta a; hei hi thil lawmawm tak a ni.
Chapchar Kut hi Inremna Kut a ni a, thenawm khawveng innghirngho te inrem nan te; tin, nu leh pa karah inhriatthiamlohna awm inhriatthiam leh nan te leh khua leh khua te pawh inremna tur atan Chapchar Kut hi an lo hmang tawh thin a. Vawiinah pawh Zoram chhung leh Zoram pawna Zohnathlak zawng zawngte pawhin inhriatthiam nan leh kan in unauna tihtharna hunah kan hman theih chuan a lawmawm ngawt ang. Niikum lamah khan "Aia Upa zah" tih kha kan thupuiah kan hmang a; kuminah hian Chapchar Kut Committee in " Sem sem dam dam; ei bil thi thi" tih Mizo thufing mawi tak hi kan hmang a ni. Chuvangin hemi rilru pu hian kut pawh hi hmang ilangin hlimhlawp nan ringawt ni loin Mizo kan nihna a kawng hrang hranga zuk phawk a, Mizo dik tak kan nih leh theihna atan min hruaitu ni se, rinawmna, dikna, taihmakna te pawh a thara min neihtir tu ni se. Chapchar Kut hlimawm tak leh hlawhtling tak kan hmang thei dawn a ni.
Aizawl khawpuiah - kan hmanna hmunpui ber a ni a, District hrang hrangah te pawh hman mek zel a ni a; heng kan hman theihna tur atan a tha thawhtute, sum leh pai sengtute leh hun tam tak sengtute hnenah lawmthu kan sawi a. Chapchar kut in a tum ang ngei in kumin Chapchar Kut kan hman hi 'sem sem dam dam; eibil thi thi' tih piahlamah Zoram pumpuia khua leh tui, ram leilung fate leh Zoram pawna kan chhulkhat kualpuite pawh inpumkhat tharna, inthianthat thar na atan he Chapchar Kut hi kan za tan malsawmna ni se ka duh tak meuh a ni. Tin, hetianga ropui taka hmang theia min siamtu Pathian leh Chapchar Kut Committee - he hmalakna leh thahnemngaihna bakah a hlawhtlin theihna tur atana tha leh zung, hun senga he ni hmangtute hnenah lawmthu ka sawi a.
Tin, hun lo kal zelah phei chuan Tourist kan tih mai, zin veivakmite a tam thei ang ber hip zawnga kan kal chhoh pawh hi kan tihtur niawm tak a ni. Vawiin hun lawmawm takah hian Chapchar Kut hmangtute zawng zawng -Zohnahthlakte - in hmanaah leh in awmna apiangah duhsakna chibai ka buk a che u.
Speech Of Shri Lal Thanhawla, Honourable Chief Minister, Mizoram On The Occasion Of 70th Independence Day (15th August, 2016)
Kan ram tana ni ropui tak, Independence Day vawi 70-na a lo thlen hian Mizoram mipuite leh he ram ropui taka khua leh tui zawng zawngte duhsakna chibai ka buk a che u. Kum 69 kalta vawiin ni angah khan hnehchhiahna thim chhah tak ata enna hmu in, awpbehna nghawngkawl tihtliah a lo ni ta a. Midangte rinchhan hauhlova mahni ke ngeia dingchhuakin, zalenna kawng zawh tura mi dangte cho chhuaktu kan lo ni hial ta zawk a ni.
Mahni tana huamhauhna thinglung pu lo, he ram zalenna tura inpe pumhlum - Mahatma Gandhi, Pt. Jawaharlal Nehru, Sardar Vallabhai Patel, Maulana Abul Kalam Azad leh kan mihuai kal hmasate kha hre reng ila. An phu ang chawimawina leh ropuina dawng hman lova mual liamta sipai huaisente leh zalenna sual chhuak tura rilru leh tha zawng zawng seng ralte kha zahna chibai i buk ang u. An inhlanna avang chauhvin kei ni hian mipui rorelna sawrkar hnuaiah zalen takinkannung thei a ni.Kanhnam innghahna lungphum hre rengin a tipuitlingtu nih tumin inhlan thar theuh ila. He ni pawimawh hi hmang liam mai lovin, khawvel hmun hrang hranga chengIndiamiten he ram hmasawnna tura an thawhhohna ni leh inpumkhatna ni atan i hmang zawk ang u.
Beiseina nung nenkanhmalam hun thlir chungin kum khat chhunga Mizoram sawrkar hmalakna tihhlawhtlin tawh te leh hmachhawp mek te han sawi lang ila.
1. Mipui himna leh hlimnaturinsawrkar chuan dan leh thupek kenkawh a ngai pawimawh hle a. Kum khat chhung khan dan leh thupek kenkawh kawngah harsatna lian tham engmahkantawk lova. State ralmuang ber te zinga chhiar telkanla ni chhunzawm zel thei hi khawtlang mipui leh tlawmngai pawlten sawrkar an thlawp tlat vang a ni a, an hnenah lawmthu ka sawi a ni.Indiasawrkar nena inremna, Mizoram Peace Accord an ziah ni atanga kum sawmthum tlin kum a lo ni leh zel hian kumin hi kum chhinchhiahtlak a nihna a belhchhah a ni. Kum 30 kalta chhung khan thil tam tak tihhlawhtlin ni tawh mah se, hmasawnna kawng thui tak zawh tur erawhkanla nei a. Vawiinah hian midangte entawntlaka Mizoramin remna leh muanna a neih chhunzawm zel theih nan inhlan thar theuhturinka sawm che u a ni.
Mizoram Police-te ti chak turin hmasawnna ruhrel tam tak din mek a ni a, a then chu tun hnai lawkah kan zo dawn a. Bureau of Police Reforms & Development (BPR&D) chhut danin kum 2013 leh 2014 chhung khan kan Police-te hi Indian Penal Code hnuaia thubuai ngaihtuah zat atanga chhuta thil sual ti tute thiam loh chan tir (convict) hnem ber an ni. Police Station zawng zawng thlunzawmtu tur CCTNS Networks chu peihfel mai hmabak ni tawhin Aizawl City Surveillance Project pawh hawn a nih hnuah tangkai taka hman mek a ni a, a thawh hnihna atan Aizawl khawpui chhunga kawng pengthuam pawimawh zawng zawng CCTV hmanga thlun zawm hna thawh mek a ni bawk. Police Station tinte hian CCTNS ah hriattur (data) pawimawh an thun reng a, he system hmang thiam tura train chhuak police 3,887kannei a ni. Mizoram Police Radio Organisation(MPRO)-ah Computerised Automated Synon Cipher System chu May 2016 atang khan hman tan niin Cipher Station panga- Aizawl, Lunglei, Kolasib, Mamit leh Champhaiah kan nei a. Rorelna dik a dinchan zel theih nan sawrkar chuan Forensic Science Laboratory thuamchakin Home Department hnuaiah Directorate puitlinga hlan kai a ni ta.
2. Economic Survey 2014-15 in a tarlan danin NLUP hian hmasawnna kawngah rah tha a la chhuah zel a. Ram mipui ei leh bar thawhchhuah kawngah pawh kum li chhung khan nasa takin a tanpui a ni. Economic Survey vek hian tlangram lo neih (jhum cultivation) chu za zelah sawmhnih pakhatin a tlahniam tih a tarlang a, hei pawh hi thui tak chu NLUP vang a ni. NLUP hmalakna, a bik takin a thawh thumna leh thawh lina tanpuina dawngtute tan, tha thlah hauh lovin kan kalpui mek zel a ni.
UN Joint Initiative Project hnuaia agency ten hna an thawk tan tawh a. United Nations Development Programme (UNDP) te nena thawhhona a zarah UNDP Consultant te leh Market Task Force te chuan zirchianna an neih hnuin Mizoram nena inhmeh ber tur, khawvel ram dangte chin dan tha an lawr khawm a, thar chhuah zawrh dan tur ruahmanna thar an duang chhuak a ni. Food and Agriculture Organization (FAO) pawhin tlang pangpera buh leh thlai chin dan MiSALT (Mizoram Sloping Agricultural Land Technology) hmanga zir bingna neiin chin dan thar tha zawk an hmuhchhuah beisei a ni. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) chuan mau hmanga industry din ti lar tur ruahmanna an duang a, South Asia Bamboo Foundation (SABF) pawhin Agarbati Park dinna tur project an siam bawk. International Labour Organization (ILO) chuan Mizorama a vawikhatna atan skill gap assessment an nei a; hnathawk tura thiamna bik neih tulna leh hnathawh tur vanna chhan an zirchiang a ni.
NLUP Implementing Board chuan thar chhuah deh ralna tur market a ngaihtuah a, a bik takin sawhthing leh aieng thawnchhuah dan tur Pack House Project chu Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority (APEDA) remtihna in a duang a. Hralh atan aieng leh sawhthing tam tak thawn chhuah tum a ni.
University of Minnesota tanpuina in NLUP Implementing Board chuan Mizoram University nena thawk hovin Mizorama Pa (mushroom) zirbingna an nei mek a. Kum 2017 kum bul lamah chuan Pa ei mi leh ei atana hlauhawm thliar hran hna chu peihfel a nih kan beisei. Mipui ten awlsam takin Pa tur nei leh neilo te an thliar hrang thei tawh ang a, Pa eisual vanga nunna hlu tak chan tawh lovin keimahnikaninveng thei tawh dawn a ni.
3. Mizoram sawrkar hmalakna pui ber NLUP hlamchhiah lovin state sawrkar chuan hmasawnna tluantling leh huapzo ruahmanna thar ‘New Economic Development Policy (NEDP) - Comprehensive Growth Strategy for Mizoram’ a duang a. Fourteenth Finance Commission in kal phung a her danglam tak thlir chunga Act East Policy leh ram sumpai dinhmun than zel dan mila duan a ni. He policy hi thar chhuah tih pun, mipui tana remchang siamsak, mipui sum dinhmunsiamthat, sumdawnna boruak thasiamleh mipuiin an chanpual dik tak an chan ngei theih nana ruahmanna niinkanram hi hmasawnna kawngah chak leh zual zawka ke pen tir a tum a ni.
Mipui sawrkar hnuaia sumpai din hmun leh khawtlang nun siamtha tura hmasawnna huapzokanneih thuai theihna tur kalphung thar he policy hian a chhawpchhuak a ni.
Kumin sawrkar kum chhung hian NEDP hnuaia Annual Action Plan 2016-2017 chu kalpui tan tum niin sum cheng nuai 25000 dah a ni a. Kawng hrang hranga hmasawnna khalh kaltu nia ngaih ruahmanna te bitumin, hmasawnna ruhrel dinsa te a hmang tangkai ang a, NLUP tiphuisui tura NEDP nena suihzawm bakah a bika duan project hrang hrang - Chief Minister’s Rural Housing Scheme, Improvement of Referral Hospital Falkawn, Aizawl City Road Junctions Improvement Project leh New Secretariat Complex Development te thawh tum a ni.
Kum 2016-2017 chhunga hnathawh tum zingah mipui sum enkawl dan phung siam that, skill development policy rintlak siam, sik leh sa inthlak danglam ven leh a mila khawsak dan ruahman, sawrkar inchhiarna statistics leh hriattur pawimawh data vawnthat dan phung bakah sawrkar inrelbawl dan siam that te a tel a. Mizoram Chief Secretary kaihhruaina hnuaiah Administrative Reforms Committee din niin thla thum chhungin report an thehlut dawn a ni.
4. Agriculture leh a kaihhnawihte hi ram sum leh pai dinhmun innghahna a nihzia sawrkar chuan a hria a. Loneitute hamthatna ngaihtuah hi a ngaih pawimawh berte zingah a tel a ni. Kum 2014-15 ah buhfai 60,647 MTkanthar laiin kum 2015-16 ah chuan 62,089 MTkanthar a, za zelah 2.29 in a pung a ni. Oil palm chinna hmun pawh a zau zel a, kum 2014-2015 chhung khan hectare 20,377 a zauah an chin laiin kum 2015-16 ah chuan 14.63% a thangin hectare 23,358 a zauah an ching tawh a ni. Kum 2015-16 chhung khan Custom Hiring Centre 10 din a ni a, a awm sa nen chuan Centre 57kannei ta. Sawrkar laipui Agriculture and Farmers Welfare Minister Pu Radha Mohan Singh chuan June ni 18, 2016 khan Selesih College of Veterinary Sciences huam chhungah Thenzawla Horticulture College lungphum a phum a. Zirlai sawmhnih (20) nen kumin hian bul an tan theih beisei a ni.
Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS) hiankanvawkvulhtute tan harsatna asiamhnem ta hle a, sum tam tak an hloh phah tih hriainkanvei hle a ni. Rang taka PRRS leh ran natna hlauhawm dang hmuchhuaka a tihdam dan ngaihtuah leh a darh zel lohna tura khung hran (quarantine)-na hmun tur Epidemiological Centre chu cheng nuai 321.5 sengin Khatlaah sak mek a ni a, kum tharah zawh fel a ni ang. Mizoram mamawhna hre rengin Lungpuizawl, Lunglei aSchoolofVeterinary Scienceawm mek chu Integrated Veterinary and Animal Husbandary Training Institute-ah hlankai a ni.
North Eastern Region Textile Promotion Scheme (NERTPS) hnuaiah project pahnih - Integrated Sericulture Development Project leh Intensive Bivoltine Sericulture Development kalpui niin Muga Silk Development Project pawh kumin sawrkar kum chhung hian kalpui a ni ang. Fish culture hmanga sum thawk chhuak chhungkaw 13,540 an awm a. Leileta sangha khawi, Paddy-cum-fish culture hna pawh Champhai leh Serchhip District ah te kalpui a ni.
5. Sawrkar chuan inkalpawhna kawng siamthat, kawlphetha semdarhna tihpun leh siamthat, kawlphethasiamchhuah dan ngaihtuah leh tui in tur thianghlim sem chu ram hmasawnna ki pawimawh tak a ni tih a hria a.
Broad Gauge Railway Map ah Mizoram chu tarlan a lo ni ve ta a. Broad Gauge Goods Train chu Bairabi Railway Station-ah March 21, 2016 atang khan a lo lut a, Broad Gauge Passenger Train pawh May 27, 2016 khan Prime Minister zahawm tak Pu Narendra Modi chuan video conference kaltlangin a vailiam a ni. Sairanga lo lut tur rail kawngsiamhna pawh kum 2019-ah chuan zawh hman beisei a ni. Kawng thar 79, kilometre 1885 a thui, a hlutna pawh cheng vaibelchhe 3603.43 zet hmun hrang hrangah siam mek a ni a, kan kawng neihsa te thawm that zel niin cheng vaibelchhe 257.84 senna tur building thar 63 sak hna thawh mek a ni a. World Bank sum hmangin Mizoram State Roads-II Regional Transport Connectivity Project leh Asian Development Bank tanpuina in Serchhip-Buarpui Road sial hna thawh mek a nih bakah Kaladan Multi Modal Transit Transport Project (KMMTTP) kalpui mek a ni bawk.
60 MW Tuirial Hydro Electric Project pawh peihfel tep tawh niin hnathawk thei tura hawn thuai a ni ang. 210MW pechhuak thei tur Tuivai Hydro Electric Project pawh bul tan thuai a nih theih nan chak taka bawhzui a ni a. 5MW Tlawva Small Hydel Project leh 3.5 MW Kawlbem Small Hydel Project pawh kum tharah hawn tum a ni. Kum 2015-16 chhungin kawlphetha semchhuahnakanhmanlai mek siamthatna leh tihpunna tur hna panga thawh zawh tawh a ni a, state chhung hmun hrang hrangah hetiang hna hi 13 thawh mek awmin 2016-17 a zawh fel tum a ni. Rural Electricity Distribution Backbone (REDB) hnuaiah Kolasib, Bairabi, Vairengte, Thingsulthliah, Mamit, West Phaileng, Zamuang, Champhai, East Lungdar, Tlabung, Hnahthial leh Tuipang V ah te kawlphetha semchhuahna hmun an neih mek belhchhahin Rabung, Chekawn, Tawipui North, Mualthuam North, Bualpui NG leh Phura ah te cheng vaibelche 73.37 senna tur kawlphetha semchhuahna siam thar mek a ni a, July 2017 ah peihfel theih beisei a ni. Mizoram chhunga 132 kV Sub-stations te chu siamthaa tichangtlung lehzual turin sawrkar laipuia Ministry of Power chuan cheng vaibelchhe 26.84 hman a remti a. Integrated Power Development Scheme (IDPS) kalpuina tur cheng vaibelchhe 49.16 chu Vairengte, Kawnpui, Khawhai, Thenzawl, Mamit leh Hnahthial khua te tan Ministry chuan March 2016 khan phalna a pe a. Deendayal Upadhayaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY) kaltlangin Rural Electrification Corporation (REC) hnuaiah thingtlang khaw eng pek hna hrang hrang thawhna turin cheng vaibelchhe 30.43 hman a remti a, hei hian BPL chhungkaw 933 te eng pekna tur a keng tel a ni.
Public Health Engineering Department chuan kum 2015-16 chhungin khaw 31 ah tui thianghlim in tur pek a tum a, an zinga khaw 28 a tuam tawh a. NLCPR leh NEC sum hmangin Lawngtlai, Saitual, Hnahthial, Tuipang, Bilkhawthlir, West Phaileng, Bairabi, South Khawbung, Sairang, Aibawk, Sangau, Phuaibuang, Bualpui NG, Lengpui, Darlawn leh Vairengte ah te tui pekna tur Water Supply Scheme a siam mek a, hawn mai hmabak engemawzat a awm. NABARD sum hmangin Kelkang, Lamchhip, Khawruhlian, Serchhip leh Ngopa khuaahte Water Supply Scheme kalpui mek a ni a, Buangpui khuaah nizung chakna hmanga tui lakna Solar Water Pumping Stationsiama ni bawk. Swaach Bharat Mission (Gramin) hnuaiah kum 2016-17 chhungin Aizawl, Champhai, Kolasib, Saiha leh Serchhip District te hi Open Defecation Free (ODF), ek in neih vekna District ah puan theih beisei a ni.
6. State hmasawnna hi zirna nen a inthlunzawm tlat a. Chuvangin sawrkar chuan a ngai pawimawh a, zirna tihhmasawn hi sawrkarin hlenchhuah ngei tuma a intiamkamna zinga pakhat a ni. High School zirtirtu leh Middle School zirtirtu lak dan Recruitment Rules siamthat a ni a, zirtirtu post awm zawng zawng atanga chhutin za a 30 chu Science tan, za a 33.5 chu Mathematics subject a thiamna nei te tan a dah hrang a. Elementary school tih hmasawn nan Government Primary School pakua leh Government Middle School pakhat chu Model school a chei turin an thlang chhuak a. Naupang school la kai ruallo te tan Early Childhood Care and Education (ECCE) chu Primary School 66 ah tan a ni a. Sum dehchhuah leh enkawl lam thiamna an neih theih nan High School 59 (government leh non-government) leh Middle School 61 (government leh non-government) -ah Financial Education an curriculum-ah telh belh a ni.
School Education Department chuan Tata Institute of Social Sciences (TISS) nena tangkawpin Connected Learning Initiative (CLIx) chu Mizoram chhung High School 200-ah kalpui tan a tum a. Mizoram hi Tata Institute of Social Sciences, Massachusetts Institute of Technology (MIT),USA leh Tata Trust nena thawhona siam thei tur India ram state pali zinga pakhat a ni. CLIx in a tum ber chu High School zirlaiten zirna chhunzawmna leh eizawnna tha zawk an neih theih nana chher a ni a. SSA-Tata Grassroots Football Development Programme chu June 23, 2016 ah bul tanin zirlai 3000 vel an buaipui mek a. Football thiam tir ringawt piah lamah rilru leh taksa hrisel an neih theih nan a tanpui theih beisei a ni.
Siaha, Lawngtlai, Champhai, Kolasib, Serchhip leh Mamit DIET-ah te kumin atang hian 2 years Diploma in Elementary Education (D.EI.Ed.) chu zirlai 50 theuhvin an zir tan ang a. Eastern Regional Committee (ERC), National Council for Teacher Education (NCTE) pawmpuina pawh tunhnai lawk khan an dawng a ni.
Rashtriya Ucchatar Shiksha Abhiyaan (RUSA) hnuaiah college 21 tih changtlun mek a ni a.PukpuiahMizoramEngineeringCollegetur May thla atang khan sak tan a ni a, cheng nuai 2,600 senna tura ruahman a ni. Mizoram state hi RUSA kalpui tha ber te zingah telin hmarchhak state zingah phei chuan thawk tha leh entawntlak bera ngaih a ni.
7. Mizoram sawrkar chuan Health Care System leh damdawi in tih len, tih changtlung leh mipui ban phaka chhawpchhuah a ngai pawimawh hle a.State Referral Hospital, Falkawn chei that hna thawkin Mizoram Institute of Medical Education & Research (MIMER) din nan a buatsaih mek a ni.
Lirthei ke pahnih nei (2 wheeler) ambulance chu Aizawl ah hman tan niin hei hi damdawi enkawlna mamawhtuten a rang thei ang bera damdawi in an thlen theih nan ruahman a ni a. Mobile Medical Unit thuamtha in damdawi lama thiamna nei ten District tina khaw kilkhawr deuh thlengin an fang chhuak fova. AYUSH pawh thingtlang khaw hrang hrangah a lut tawh a. Thenzawlah khum 50 awmnaIntegratedAYUSHHospitalsak niin hawn thuai a ni ang. Rashtriya Bal Swasthya Karyakaram (RBSK) hnuaiah RBSK Mobile Health Team 29 leh District Early Intervention Center (DEIC) pahnih ten school hrang hrangah health camp an buatsaih thin. Naupang hmaih neih hauhloh tumin Mission Indradhanush leh programme dangte kaltlangin hri danna pek an ni a. District hrang hranga damdawi in tihchangtlunna tur project siam a ni a. Mizoram Health Care Scheme leh Rashtriya Swasthaya Bima Yojana (RSBY) te chu BPL chhungkua te leh sawrkar hnathawk ve lo chhungkuate tan a tangkai hle a ni.ChamphaiDistrictHospitalchei that hna thawh zawh a ni a,SiahaDistrictHospitalcheithat hna thawh mek niin khum 50 awmnaLawngtlaiHospitalchei that hna pawh thawh thuai a ni ang. Khum 200 awm theihna Mizoram College of Nursing Hostel pawh Falkawnah peihfel tep a ni tawh.
8. Sawrkar chuan thingtlanga chengte tel lovin state in hma a sawn thei lo tih a hria a. Ei leh bar zawng tura khawpuia pem luh ngai lovin mahni khuaah theuh eizawnna ngelnghet siamsak a tum a. Thingtlang khua tihhmasawnna tur ruahmanna leh hmalakna reng reng hi rawngbawlna thinlung pua kan thawh a ngai a ni. Integrated Watershed Management Projects (IWMP) sawmriat pakua (89) thawh mek niin khaw 300 an tuam tawh a, Self Help Group (SHG) pawh 1,108 din a ni tawh. Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme (MGNREGS) chuan thingtlang mipui inhlawhna tha tak siamsakin April ni 1, 2016 atang khan an ni khat hlawh chu cheng 183 atangin cheng 188-ah tihpun a ni. Indira Awas Yojana (IAY) hmangin kumin sawrkar kum chhung hian thingtlang khuaah In 391 sak a ni tawh bawk.
Mipuite tan eizawnna ngelnghet siamsak tumin Mizoram State Rural Livelihoods Mission (MzSLRM) chuan Kolasib leh Serchhip District ah hma an la mek a. Kum 2016-17 chhung hian MzSLRM chu Khawbung leh Champhai District chhunga block thenkhatah te, Mamit District huam chhunga West Phaileng leh Zawlnuam block, Siaha District-ah Tuipang Block, Lawngtlai District chhunga Sangau block-ah te bul tan a ni dawn a ni. Ramri hrula khaw awmte hmasawn nan Border Area Development Programme (BADP) hmanga hna thawh chhunzawm zel a ni.
9. Mizoramah hian khawpuiah mipui tam zawk an chen avangin khawpui hmasawnna ngaihtuah a tul hle a. State hmasawnnaturinkhawpui hmasawnna ngaihtuah tel a tul tih sawrkar chuan a hmuh hmaih lo. Khawpui inrelbawlna sawrkar siam te, hmasawnna ruhrel dinte, kalphung tur mumal duan te, khawpui vawn thianghlim te, mipui leh lirthei vahvelna thawl zawk siam te leh khawpuia mi retheite dawmkan hna te sawrkar chuan a thawk a. Khawpui vawn thianghlimna beihpui thlak mek avang hian reiloteah Mizoram chhunga khawpuite hi India rama fai ber an la ni thuai dawn niin a lang. Kum 2019-ah chuan kan khawpuite bakah thingtlang khua zawng zawng leh mihring chenna tawh phawt chu India rama fai ber nih tir kan tum a ni. Chumi rual chuan khawpui hmasawn leh thang duang ber nihkantum a. Khawpui inrelbawlna pawh tichangtlungin Aizawl Municipal Council chu October, 2015 atang khan Municipal Corporation ah hlan kai a ni.
Asian Development Bank (ADB) tanpuina in North Eastern Region Capital Cities Development Investment Programme (NERCCDIP) hmangin Aizawl khawpui chhungah hnuamhnawk leh bawlhhlawh paih bakah tui sem kawngah hma kan la mek a. Zawhfel a nih hunah chuan Aizawl khawpui hian khailak hauh lovin nitin tui an dawng tawh dawn a ni. Aizawl chhak lama chengte tan bawlhhlawh luan khawmna mumalkansiammek a, science thiamna hmanga bawlhhlawh paih dan tha zawk leh ek paihna tha zawk Aizawl khawpuiahsiamtumin hma lak mek a ni bawk.
10. National Afforestation Programme (NAP), Intensification of Forest Management (IFM), National Agro-forestry and Bamboo Mission (NABM) leh Green Mizoram Programme te kaltlangin thing leh mau kan phun a. Forest Survey of India in a tihchhuah ‘Indian State of Forest Report 2015’ in a tarlan danin Mizoram zau zawng teha za a 91.47 hi thingkungin a khuh a. Thingphun programme hrang hrang kan neih hlawhtlinna a lo lang kan ti lo theilo. Village Forest Development Committee te hmalakna in kum 2015-2016 chhung khan hectare 3135 a zau ah thingphun belh a ni a. Sik leh sa inthlak danglam nasa tak ti ziaawm tur leh a mila khawsak phung inher rem thiam turin fing taka ruahmanna siam a tul a, State Action Plan on Climate Change chu Mizoram tan duan a ni tawh a, Green Climate Fund leh Global Environment Facility (GEF) atanga hmalak mek a ni.
11. Kan nghahhlelh em em National Food Security Act, 2013 pawh March 2016 atang khan Mizoramah hman tan a lo ni ta a. He Act chhawrtu chhungkua 1,40,017 atangin mimal 6,67,482 an awm a. NFSA chhawr ve lo Non-NFSA Ration Card 1,20,979 a awm bawk. End to End Computerization of Targeted Public Distribution System (TPDS) hmangin Ration Card computerize vek a ni tawh a. Cheng nuai 9600 sengin Department kudam 17 sak mek a ni a, NABARD sum hmangin cheng vaibelchhe 32.68 senna tur kudam 27 dang pawh sak mek a ni bawk. Heng kudam te hi sak zawh a nih hun chuan buhfai metric ton 8,000 zet dah khawl theih a ni ang.
12. Sawrkar chuan hmeithai te, tar te, rualbanlo te leh mi retheite hamthatna tur a ngaihtuah a. Hmeichhia leh naupangte hmasawnna tura hma la in, khawsak harsa leh chhuanchhamte chhawmdawlna a pe a. Drugs addict, zu ngawlvei, hmeichhia leh naupanga sumdawngte, tleirawl awm tha duhlo, anmahni tan chauh ni lova khawtlang tana harsatnasiamthinte enkawl hna a thawk a. Hmeichhiate dikna humhalh tur leh harsatna an tawha tanpuitu tur Universal Women Helpline (181) leh One Stop Centre (OSC) Aizawlah dah a ni a. District Headquarters tinah dah tum a ni bawk.SerchhipaEklavyaModelResidentialSchoolchuan kumin atangin class an nei tan a. Siaha, Lawngtlai, Chawngte leh Ngopa ah hawn phalna neih a ni tawh bawk.
13. Chhiatrupna lo thleng thei laka inven leh hmachhawn dan tur ngaihtuahin Disaster Management & Rehabilitation Department chuan hma a la a. Khuarel chhiatna lo thlen thulha inbuatsaih dan tur mipui zirtir kawngah leh chhiatna thlen hnua hma lak dan tur, chhanchhuahna hnathawh dan tur leh chhawmdawlna pek dan turte a ngaihtuah a ni. MAP leh IR battallion 7-ah State disaster Response Force (SDRF) dinin an zinga sipai 747 te chuan Basic Disaster Management Course an zo tawh a. Aizawl, Lunglei, Champhai, Mamit leh Serchhipah Mega Mock Drill vawi engemawzat nei tawhin Siaha leh Lawngtlai District te tan Hazard Risk Vulnerability Analysis (HRVA) map siam a ni.
14. Infiamna ruhrel thar tam tak dinin Aizawl khawpui chhunga Republic Vengah Taekwondo Hall, Saron Vengah Indoor Stadium, ITI Vengah Aquatic Complex; Lunglei khawpui chhungah Sazaikawn Indoor Hall, Zobawkah State Sports Academy, Chanmari ah Indoor Stadium, Lunglei Sports Infrastructure Development bakah Mizoram hmar lamte chhawr theih tur Darlawn khuaah Multipurpose Sports Centre siam mek a ni a. NEC chuan Aizawl West Joint YMA Field a Multipurpose Sports Complex sakna tur project a pawm tawh a. He Complex sakna tur hian sum cheng nuai 1016.88 ruahman niin bul tan thuai tum a ni. Mizo hmeichhiate zinga a hmasa ber niin Lalrintluangi, NCC Cadet, I Mizo Bn. chuan May 21, 2016 khan khawvel tlang sang ber Mt. Everest a lawn chhuak ta hi kan lawmpuiin kan chhuang tak zet a ni.
15.Mizo hnam incheina humhalh nan Puanchei, Puandum, Ngotekherh leh Mizo puan chi hrang hrang te dan anga neitu nihna (geographical indication/patening) neih tuma hmalak mek a ni a. Lehkha pawimawh nuai khat chuang zet chu Mizoram State Archives chuan computer ah an thun fel tawh a ni. Lemchan (theatrical arts) lama hmasawn nan Tagore Cultural Complex chu Berawtlangah cheng nuai 4475 sengin sak a ni dawn a. Cultural Heritage Centre, Lunglei pawh hawn a ni tawh.
Tourism hmasawnna turin project lian tak, Thenzawl, South Zote leh Reiek huam tur ‘Integrated Development of new Eco-Tourism’ chu June thla khan Thenzawlah a lungphum kan phum tawh a. Cheng vaibelchhe 94.90 senna tur project hi khuanu duansa hmun mawi tak tak te khawih danglam lova, nature nena inhne reng adventure facilites te siamin, 18 hole golf course siam tum a ni. He project lian tham tak hmang hian Mizoram chuan tourism-ah bung thar kaikantum a ni.
16. Industry a than tumin hma kan la a. Bamboo Development, Electronic leh IT Sector, Handloom, Handicraft leh Skill Development lamah in sawr bingin kan thalai hna nei lo tam takte hna siamsak kan tum a ni.
17. Themthiamna skill development hi tunlai khawvela ngaihven hlawh, sawrkarin a ngaihthah theih hauhloh a ni a. A hlawkna telturinkalphung mumal duanga beih tak tak a tul tih hriain kanthalaite mamawh phuhruturinNational Skill Qualification Framework (NSQF) zulzuiin huapzo Skill Development Policy duan mek a ni.
Mizoram Youth Commission (MYC) chuan UPSC leh SSC Exam turte tan state pawna institution tha te nen thawk hovin Coaching Class a buatsaih a. Ministry of Development of North Eastern Region chuan Skill Development & Capacity Building atan cheng vaibelchhe 2.51 a pe a. Zirlai 1400 train chhuah tumin Aviation, Hospitality, Travel & Tourism, Retail Services leh IT kaihnawih hnaw thawk thei turin kumin sawrkar kum chhung hian training bul an tan ta a. MYC chuan Mizoram leh hmar chhak state dangte atanga kalkhawm zirlai batch hmasa ber training an neih tir mek a ni.
18. Sawrkar tha leh langtlang siam turin Information Technology hmangin hma kan la a. ICT Department chuan sawrkar office kal chilh ngai lovin mahni khua leh veng atanga internet leh mobile kaltlanga sawrkar an dawr theihna tur a siam a. Department hrang hrang sawmpakua (19)-ah online leh mobile service hmanga mipui nena indawrna leh mipuite tangkaipui theih tur service chi hrang sawmnga pathum (53) pek chhuah tum niin hman theih thuai beisei a ni.
19. Tlabungah Trade Facilitation Centrekansa zo tawh a. Lawngtlaiah sak mek a ni bawk. Heng Centre pahnihte hi India leh kan thenawm ram Bangladesh leh Myanmar nena insumdawn tawnna tha zawk kan neih theih nana kawng hawngtu a nih kan beisei.
Heng bakah hian kum kalta chhunga kan sawrkar hmalakna, hmachhawp leh hlawhtlinna dang tam tak sawi tur a la awm a, tun tumah hian kan sawi vek seng lo vang. Kan sawi lan loh hmachhawp dangte pawh kan ngaithah lova, hlenchhuah vek kan tum a ni. Vawiinah hian sawrkar hnathawk zawng zawng te leh sawrkar inrelbawlnaa tel ve apiangte ka chah duh chu, hawh u, theihtawp chhuahin tang tlang ila, kan awmna hmun apiang hikanrawngbawlna a ni tih hriain, kan ram leh hnamin hmasawnna kawng chak taka a zawh zel theih nan i bei ang u.
Sawrkarin ram leh mipuite tana a thil tum hlen chhuak tura tiam chin lam a pan mekna kalkawnga min tanpuitu Mizoram sawrkara hnathawktute leh thuthar thehdarhtute, kohhranho te leh tlawmngai pawlte, Mizoram mipui zawng zawng hnenah lawmthu ka sawi a. Kum lokal zel turah pawh hei aia nasaa sawrkar in thlawp leh in tanpui ka beisei a ni.
Vawiina parade contingent leh zirlai kalkhawmte, he ni ropui tak lawm tura pungkhawm zawng zawngte hnenah lawmthu ka sawi a. He ramah hian mipui sawrkar hlutna leh ropuizia tarlana a awm chhunzawm zel theihnaturinkanthiamna leh theihna i hlan thar theuh ang u.
Speech Of Shri Lal Thanhawla, Hon'ble Chief Minister, Mizoram On The Occasion Of 70th Independence Day (15th August, 2016)
On this historic and glorious day in the annals of our great country – the 70th Independence Day, I extend my warm greetings to the people of Mizoram and to all the citizens of our great nation. It was on this day sixty-nine years ago, that we emerged from the shadows of domination, the yokes of oppression and injustice into a sovereign nation, standing on our own feet and inspiring others to walk the path to self-determination and independence.
Let us recall with pride and honour, the selfless sacrifices of the leaders of our Freedom Struggle such as Mahatma Gandhi, Pandit Jawaharlal Nehru, Sardar Vallabhbhai Patel, Maulana Abul Kalam Azad and other such luminaries and enlightened minds; let us also remember the unsung stories of each and every brave hearted foot-soldier of our epic struggle and pay homage to the leaders and all those who contributed to our Freedom. It is because of their sacrifice that we can bask in the glory of democracy today. On this momentous occasion, let us all rededicate ourselves to the ideals on which our nation was founded and reflect upon the values and principles on which our nation is based. Let this day be not just a symbolic day but let it be, a day that every Indian across the globe can take pride and commit to making our nation greater in the global world.
As we look into the future with hope, I would like to share with you some of the achievements and progress of the Government of Mizoram during the last one year.
1. The maintenance of law and order, the safety and security of the people and the well being and happiness of the people of Mizoram remains a matter of paramount importance for the government. During the last one year, I am happy that there has been no major law and order breakdown. In this regard, I express my gratitude to civil society and voluntary organizations for their unstinting support to law enforcement agencies in our efforts to maintain our status as one of the most peaceful states in the country and commend the efforts of law enforcement agencies. This year is significant for another reason; it is the 30th Anniversary of the signing of the Memorandum of Settlement, known as the Mizoram Peace Accord. In the last thirty years much has been achieved yet there is still more to be done. On this day, I call upon the people of Mizoram to rededicate themselves to the cause of peace and tranquility so that Mizoram can be an example for others to emulate.
A number of infrastructure development projects of Mizoram Police are underway and some will be completed very soon. Mizoram Police has achieved the highest rate of conviction per trial under Indian Penal Code for two consecutive years in 2013 and 2014 as per data compiled by the Bureau of Police Reforms & Development (BPR&D). CCTNS Networks linking all Police Stations is now in the final stages of completion while Aizawl City Surveillance Project has been successfully launched and is operational while the second phase covering all the important junctions ofAizawlCityis now currently underway. All Police Stations are regularly entering CCTNS data either online or offline and 3887 police personnel have been trained to use this system efficiently. Computerised Automated Synon Cipher System was introduced at Mizoram Police Radio Organization in May 2016 at five Cipher Stations (Aizawl, Lunglei, Kolasib, Mamit and Champhai). For the overall upliftment of Justice Delivery System in the state and in fulfillment of its commitment, the Government has upgraded Forensic Science Laboratory into a full-fledged Directorate under the Home Department.
2. NLUP continues to have a strong impact and it has contributed generously towards registering high rate of growth which is highlighted in Economic Survey, 2014-15. NLUP has also helped sustain economic growth for the last four consecutive years. The same Economic Survey also reflected reduction of area under Jhum cultivation by over 21 percent along with other improved basic indicators which are largely influenced by the positive impact of NLUP. Implementation of NLUP has been going on in full swing to complete spill-over works, especially for the 3rd and 4th Phase NLUP beneficiaries.
Specialized agencies which are part of the UN Joint Initiative Project have started their work. Through the collaboration with the United Nations Development Programme (UNDP), the Consultants of UNDP and the Market Task Force have taken up comprehensive field survey within and outside Mizoram to design suitable model for marketing, keeping in view best practices adopted in different parts of the world. Under Food & Agricultural Organization (FAO), applied research on new strategy for cultivation in hill slopes areas called Mizoram Sloping Agricultural Land Technology (MiSALT) has made steady progress and it is expected that this will bring about transformation in cultivation on hill slope areas. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) has formulated a pilot project for promotion of bamboo based industries while the South Asia Bamboo Foundation (SABF) has prepared a project for establishment ofAgarbatiPark. Under International Labour Organization (ILO), a Skill-gap Assessment has been made; this is the first indepth study of employment problem, under employment and skill development needs in Mizoram.
NLUP Implementing Board has initiated measures for marketing, including export of ginger and turmeric by implementing Pack House Project sanctioned by Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority (APEDA). Through this initiative, substantial quantity of turmeric and ginger will be exported.
In addition, NLUP Implementing Board evinced the help of the University of Minnesota, who are taking up a collaborative research and compilation of edible mushrooms of Mizoram along with Mizoram University as a partner. By early 2017, it is expected that the list of edible and non-edible mushrooms can be finalised after detailed DNA and other testing; this can help people differentiate varieties and help them to safeguard their own precious lives.
3. While New Land Use Policy (NLUP) continues to be accorded priority, the State government has formulated the ‘New Economic Development Policy (NEDP) - Comprehensive Growth Strategies for Mizoram’ as a long term framework for economic policy and a comprehensive growth strategy for the state economy. The new policy has been formulated keeping in view the paradigm shift in fiscal federalism under Fourteenth Finance Commission, imperative economic and strategic action plan including Act East Policy and evolving economic environment. This policy aims at providing bold, practical and effective strategies to push the economy to higher growth trajectory by enhancing productivity, creating opportunities, improving public finances, improving business environment and improving public service delivery in a sustainable manner.
The new policy lays out a dynamic vision as to how we can collectively achieve a more developed, democratic, cohesive and inclusive economy and society over the medium term in the context of the sustained growth and sets out critical policy interventions.
During this fiscal year, the Annual Action Plan for 2016-17 under NEDP will be rolled out with an allocated amount of Rs. 25000 lakhs. The annual action plan will focus on developmental projects considered to be key growth drivers in various sectors, operation and maintenance of existing infrastructure, strengthening of NLUP through convergence with NEDP and other special projects such as Chief Minister’s Rural Housing Scheme, Improvement of Referral Hospital at Falkawn, Aizawl City Road Junctions Improvement Project and New Secretariat Complex Development.
Policy Agenda for 2016- 17 will include reforms in public financial management, credible skills development policy, climate change adaptation and mitigation action plan, strengthening of official data and statistics and public administrative reforms. We have already announced setting up of Administrative Reforms Committee under the Chairmanship of the Chief Secretary who will submit its report within three months.
4. The Government is aware that agriculture and allied sectors are the backbone of the economy. These sectors continue to be thrust areas and special attention is being given to aid and augment the growth and development of the sectors so that the welfare and prosperity of our farmers are not overlooked. Rice production increased from 60,647 MT during 2014-15 to 62,089 MT during 2015-16 which is an increase of 2.29 percent. Area under Oil palm cultivation increased from 20,377 hectares in 2014-15 to 23,358 hectares during2015-16 which is an increase of 14.63 percent. During 2015-16, 10 new Custom Hiring Centres were established adding to the already existing 47 such Centres. The foundation stone for Horticulture College at Thenzawl was laid by the Hon’ble Union Minister for Agriculture and Farmers Welfare Shri Radha Mohan Singh on 18th June 2016 within the precincts of the College of Veterinary Sciences at Selesih; the academic session of this college is expected to commence this year with an intake of 20 students.
Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS) has been a major problem for our piggery farmers and it is a matter of great concern that they have suffered huge economic losses. For the easy detection, remedial measures, quarantine of animal diseases such as PRRS and others, an Epidemiological Centre at Khatla with the latest equipment is being established at a cost of Rs. 321.5 lakhs, which is expected to be completed next year. The existing School of Veterinary Science at Lungpuizawl in Lunglei is being upgraded to Integrated Veterinary and Animal Husbandry Training Institute keeping in mind, the needs of Mizoram. Under North Eastern Region Textile Promotion Scheme (NERTPS), two projects - Integrated Sericulture Development Project and Intensive Bivoltine Sericulture Development are being implemented while another project - Muga Silk Development Project will be implemented this financial year. There are at least 13540 families involved in fish culture activities and finding sustainable livelihood in the state. Pilot project of Paddy-cum-fish Culture is being implemented in Champhai and Serchhip Districts.
5. The Government recognises that improvement of connectivity; augmenting and strengthening of power distribution networks; exploring all possible options of power generation and provision of potable drinking water are key parameters of economic development.
Mizoram has finally been connected to the Broad Gauge Railway Map of the country. Broad Gauge Goods Train was flagged in at Bairabi Railway Station on 21st March 2016 while the Broad Gauge Passenger Train was flagged out of Bairabi Railway Station on 27th May 2016 by Hon’ble Prime Minister Shri Narendra Modi via video conferencing. It is hoped that by 2019, the railway line under construction to reach Sairang will be completed. Existing road networks are being improved upon through Periodic Renewal and there are 79 roads with a total length of 1885.00 kilometres amounting to Rs. 3603.43 crores under various stages of construction while 63 numbers of buildings amounting to Rs. 257.84 crores are also under construction. Work on the World Bank funded Mizoram State Roads-II Regional Transport Connectivity Project and Asian Development Bank assistedSerchhip-Buarpui Roadare making steady progress so is the Kaladan Multi Modal Transit Transport Project (KMMTTP).
60 MW Tuirial Hydro Electric Project is in the final stages of completion and is expected to be commissioned shortly. Statutory clearances for starting construction work for the 210 MW Tuivai Hydro Electric Project is being pursued. 5MW Tlawva Small Hydel Project and 3.5 MW Kawlbem Small Hydel Project are expected to be commissioned next year. During 2015-16, five works for improvement, strengthening and augmenting existing power generation networks and power lines have been completed while 13 other similar works across the state are slated for completion during 2016-17. Under Rural Electricity Distribution Backbone (REDB), existing power distribution infrastructure is being augmented in Kolasib, Bairabi, Vairengte, Thingsulthliah, Mamit, West Phaileng, Zamuang, Champhai, East Lungdar, Tlabung, Hnahthial and Tuipang V while new construction at Rabung, Chekawn, Tawipui North, Mualthuam North, Bualpui NG and Phura is going on in full swing at an total estimated cost of Rs. 73.37 crores and is expected to be completed by July 2017. Renovation and Upgradation of Protection System of 132 kV Sub-stations in Mizoram at an estimated cost of Rs. 26.84 crores has been sanctioned by the Ministry of Power while sanction for Integrated Power Development Scheme (IDPS) for the towns of Vairengte, Kawnpui, Khawhai, Thenzawl, Mamit and Hnahthial at a cost of Rs. 49.16 crores has also been granted by the Ministry in March 2016. Under Deendayal Upadhyaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY), Rural Electrification Corporation (REC) has sanctioned Rs. 30.43 crores for rural electrification works including electrification of 933 BPL households.
The Public Health Engineering Department had targeted 31 habitations to be covered during 2015-16 out of which 28 habitations have been covered. Under NLCPR and NEC funding, Water Supply Schemes at Lawngtlai, Saitual, Hnahthial, Tuipang, Bilkhawthlir, West Phaileng, Bairabi, South Khawbung, Sairang, Aibawk, Sangau, Phuaibuang, Bualpui NG, Lengpui, Darlawn and Vairengte are at various stages of progress, some of them will be commissioned shortly. With funding from NABARD Water Supply Schemes at Kelkang, Lamchhip, Khawruhlian, Serchhip and Ngopa including Solar Water Pumping Station at Buangpui have been executed. Under Swaach Bharat Mission (Gramin) it is hoped that during 2016-17 five Districts - Aizawl, Champhai, Kolasib, Saiha and Serchhip can be declared as Open Defecation Free (ODF) Districts.
6. Education and development of Human Resources is intricately linked to the progress and development of the state. Education remains one of core priority areas and enhancing the quality of education through interventions is an assured commitment of the Government. Recruitment Rules for High School Teachers and Middle School Teachers have been amended, reserving 30 percent and 33½ percent respectively for Science & Mathematics to strengthen these critical areas at the school level. To ensure qualitative changes in Elementary Schools, 9GovernmentPrimary Schools and One Government Middle School have been selected as Model Schools on a pilot basis. Pre-school education has been given due importance for which Early Childhood Care and Education (ECCE) has been formally started in 66 Primary Schools. To expose young minds to financial literacy, Financial Education has been included as a part of curriculum in 59 High Schools(Government and Non-government) and 61 Middle Schools (Government and Non-government) on a pilot basis.
The School Education Department has tied up with Tata Institute of Social Sciences (TISS) to introduce Connected Learning Initiative (CLIx) in 200 high schools in Mizoram. Mizoram is one of the four States in the country where this joint collaborative effort of Tata Institute of Social Sciences, the Massachusetts Institute of Technology (MIT)USA and the Tata Trusts is being implemented. CLIx aims to improve the professional and academic prospects of high school students. SSA-Tata Trusts Grassroots Football Development Programme was launched on 23rd June 2016. The spirit of this project which covers 3000 children is not only to promote football but to ensure proper physical, mental and biological growth of children through systematic physical exercise.
The 6 DIETS at Saiha, Lawngtlai, Champhai, Kolasib, Serchhip and Mamit will start a 2 Year Course of Diploma in Elemenatary Education (D. El.Ed.) from the current academic session 2016-17 with an intake of 50 students each after the recent recognition by Eastern Regional Committee (ERC), National Council for Teacher Education (NCTE).
Under the Rashtriya Ucchatar Shiksha Abhiyaan (RUSA), higher education in 21 colleges is being strengthened through infrastructural development, augmentation of existing resources and strengthening of academic environment for students. Construction of Mizoram Engineering College at Pukpui at an estimated cost of Rs. 2600 lakhs has commenced recently in May. Mizoram has been recognized as the star performer of North East and one of the best performing States across the country regarding the implementation of RUSA.
7. The Government is committed to provision, expansion, improvement and strengthening of health care system and health facilities in the State. Upgradation of the existing infrastructure of the State Referral Hospital, Falkawn for establishment of Mizoram Institute of Medical Education & Research (MIMER) is currently underway.
Keeping in view the traffic congestion, Two Wheeler Ambulances has been launched in Aizawl to provide necessary emergency medical services to accident victims as a Pilot Project. Through Mobile Medical Units equipped with diagnostic facilities, healthcare personnel regularly visit remote villages in all the Districts to provide basic healthcare services. The Government is keenly promoting AYUSH system of medicine among the masses, especially in the rural areas. A 50 bedded Integrated AYUSH Hospital which has been constructed at Thenzawl will be inaugurated shortly. Under Rashtriya Bal Swasthya Karyakram (RBSK), 29 RBSK Mobile Health Teams and 2 functional District Early Intervention Centres(DEICs) are regularly conducting health camps in schools to boost the health of school children.
Mission Indradhanush and other immunization programmes are being vigorously implemented with the intention that no child should be left unimmunised. Special attention has been paid to strengthen medical facilities in various Districts and towards this end a number of projects to upgrade District Hospitals are being taken up. Mizoram State Health Care Scheme and Rashtriya Swasthaya Bima Yojana (RSBY) continue to benefit those without medical cover, BPL families and those not in government service. The upgradation of District Hospital Champhai has been completed; Upgradation of District Hospital Saiha in underway while work on the upgradation of the 50 bedded Lawngtlai Hospital will be taken up shortly. The construction of 200 bedded hostel for Mizoram College of Nursing at Falkawn is almost complete.
8. The Government recognizes that development of rural areas and empowerment of people in rural areas is intricately linked to the overall growth and development of the state and the economy. Migration from rural areas to urban areas cannot be stopped but it can be greatly reduced by providing opportunities and livelihoods to the rural populace. It is important that schemes and programmes for rural development and empowerment be carried out by all those involved in it with a missionary zeal. There are 89 Integrated Watershed Management Projects (IWMP) being implemented covering about 300 villages and under it 1,108 Self Help Groups (SHGs) have been formed. Under Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme (MGNREGS) one of the most empowering programmes for rural development the daily wages has been revised to Rs. 188 from Rs. 183 with effect from 1st April 2016. Under Indira Awas Yojana (IAY) construction of 391 houses for economically needy in rural areas is being undertaken during the current financial year. To provide sustainable means of livelihood, the Mizoram State Rural Livelihoods Misson (MzSRLM) has made credible inroads in Kolasib and Serchhip Districts. During 2016-17, MzSRLM’s reach will be extended to Khawbung and Champhai Blocks of Champhai District; West Phaileng and Zawlnuam Blocks of Mamit District; Tuipang Block of Saiha District and Sangau Block of Lawngtlai District. Special emphasis for development of border areas is laid through the Border Area Development Programme (BADP).
9. Mizoram is a highly urbanized State with various urban challenges. The Government realizes that development of urban areas is critical for the overall economic development of the State. Towards this, the Government has taken up urban development on various fronts, such as Urban Governance, Urban Infrastructures, Urban Planning, Urban Sanitation Urban Transportation & Mobility, and Urban Poverty Alleviation. The issues facing urbanization have been addressed in various means and forms. In particular, our efforts in Urban Sanitation is expected to enable Mizoram emerge as the ‘Cleanest State in India’ and to make our Cities, Towns and Villages as the cleanest habitations by 2019. We will work towards this end. Likewise, we will continue to work for making our Cities and Towns liveable and make them centres of growth and development. We have also been working towards institutionalization of urban administration. The Aizawl Municipal Council has been upgraded to a Municipal Corporation in October, 2015.
The Asian Development Bank (ADB) assisted North Eastern Region Capital Cities Development Investment Progaramme (NERCCDIP) has been instrumental in taking up critical city infrastructures for Aizawl City which includes Water Supply, Sewerage and Solid Waste Management. After its successful implementation, Aizawl City is expected to achieve 24x7 Water Supply. Proper treatment of sewerage for the eastern part of the City, scientific management of municipal solid wastes for Aizawl City and best practices in septage management will also be covered under the project.
10. Through schemes like National Afforestation Programme (NAP), Intensification of Forest Management (IFM), National Agro-forestry and Bamboo Mission (NABM) and our own Green Mizoram Programme, trees, forests and bamboo plantations are being planted, nurtured, protected and managed. As per the Forest Survey of India publication ‘Indian State of Forest Report 2015’, Mizoram has a tree cover of 91.47 percent of the total area; this achievement is the concerted outcome of these schemes and programmes. During 2015-16, new plantations aggregating to 3135 hectares have been added to the existing plantations through the efforts of the Village Forest Development Committees. Mitigation & adaptation to climate change is imperative and calls for a strategic plan for which State Action Plan on Climate Change has been drafted. Under the Green Climate Fund and Global Environment Facility, projects for mitigation and adaptation are envisaged to be implemented by different sectors.
11. The Government has implemented the much awaited National Food Security Act, 2013 in March 2016 guaranteeing food security to the needy. Under this Act, there are 1,40,017 beneficiary households covering 6,67,482 people. In addition, as envisaged by this Act, there are 1,20,979 Non-NFSA Ration Cards. The End to End Computerization of Targeted Public Distribution System (TPDS) for computerization of Ration Cards has been completed. To strengthen Warehouses and Depots, 17 Department Godowns at a cost of Rs. 9600 lakhs and another 27 godowns at a cost of Rs. 32.68 crores with loan received from NABARD are at various stages of completion. Once completed, 8000 Metric Tonnes of food grains can be stored.
12. A number of initiatives for providing welfare measures to the differently abled persons, social security for the aged, infirm, poor and destitute widows are being carried out. Programmes for the welfare and development of women and children and schemes for the socio-economic rehabilitation for economically and socially handicapped persons have also been undertaken. Drugs abuse, alcoholism, trafficking of women and children and juvenile deliquency which are not just the problems of those affected but of the society are also being dealt with to combat them. To safeguard the rights of women and help them in distress, Universal Women Helpline (181) and One Stop Centre (OSC) have been operationalised in Aizawl and in due course they will be set up in other District Headquarters. Eklavya Model Residential School at Serchhip has started functioning from the current academic session; another four such schools have been sanctioned to be established at Siaha, Lawngtlai, Chawngte and Ngopa.
13. In order to tackle multiple hazards including natural calamities, the Disaster Management & Rehabilitation Department has taken a number of pro-active measures including preparedness, prevention, mitigation and post-disaster management including relief, rehabilitation and reconstruction. State Disaster Response Force (SDRF) has been raised in the 7 Armed Battalions of MAP and IR Police of the state and 747 personnel have undergone training in Basic Disaster Management Course. Mega Mock Drills have been successfully conducted in Aizawl, Lunglei, Champhai, Mamit and Serchhip and Hazard Risk Vulnerability Analysis (HVRA) mapping of Siaha and Lawngtlai Districts has been completed.
14. Various ongoing works and projects aimed at strengthening the existing sports infrastructure are nearing completion such as Taekwondo Hall at Republic Veng, Aizawl, Indoor Stadium at Saron Veng, Aizawl, Swimming Pool at Aquatic Complex,ITI Veng Aizawl, Indoor Hall at Sazaikawn, Lunglei, State Sports Academy at Zobawk, Indoor Stadium at Chanmari, Lunglei Sports Infrastructure Development within Hachek Area, Multipurpose Sports Centre for Northern Region of Mizoram at Darlawn. NEC has accorded administrative and financial approval for the construction of Multipurpose Sports Complex at Aizawl West Joint YMA Field Vaivakawm at an estimated cost of Rs. 1016.88 lakhs, work on the project is expected to start shortly. It is a matter of pride that one of our young girls Miss Lalrintluangi, NCC Cadet from 1 Mizo Bn. has recently become the first woman from Mizoram to have conquered Mount Evereston 21st May,2016.
15. To protect the cultural heritage of Mizoram, Geographical indication/patenting of traditional Mizo puan such as Puanchei, Puandum, Ngotekherh and others are being taken up for legal protection and preservation. More than one lakh important documents and papers have been digitized by the Mizoram State Archives for future reference and record. For development of theatrical arts, Tagore Cultural Complex will soon be constructed at Beraw Tlang at a cost of Rs. 4475 lakhs. Construction of Cultural Heritage Centre at Lunglei for promotion and development of cultural heritage in southern Mizoram has been inaugurated recently.
The Foundation Stone for the mega tourism project ‘Integrated Development of new Eco-Tourism, encompassing Thenzawl, South Zoteand Reiek was laid in June this year at Thenzawl. This Rs. 94.90 crore project, which includes eco-friendly tourism infrastructure, nature centric adventure facilities and an 18 hole golf course will usher in a new era of tourism in the state.
16. Measures are being implemented to develop and strengthen industrial infrastructure in the State while emphasis is being laid on Bamboo Development Sector, Electronics & IT Sector, Handloom & Handicrafts and Skill Development as they can be avenues for employment generation for the educated youths of the state.
17. Skill Development is one of the new areas that needs dedicated attention and sound policy framework needs to be put in place to reap the benefits of our demographic dividend. Towards this end, a comprehensive Skill Development Policy that will address the needs of our youths in tune with the National Skill Qualification Framework (NSFQ) is being drafted and will be finalized shortly.
Mizoram Youth Commission (MYC) has started Coaching Classes in collaboration with reputed institutes who have expertise to guide students preparing for UPSC and SSC Examinations. Ministry of Development of North Eastern Region has sanctioned Rs. 2.51 crores forSkillDevelopment & CapacityBuilding. This project aims to train 1400 students from Mizoram and other North Eastern states in Aviation, Hospitality, Travel & Tourism, Retail Services and IT Enabled Services sectors during the current financial year. This project is being implemented by MYC and the first batch of students are currently undergoing training.
18. Through the application of Information Technology, the government is committed to creating an environment of transparent and accountable Good Governance. Towards this end, The ICT Department is taking steps to provide delivery of Government services to citizens via online and mobile channels. Development of 53 online and mobile services across 19 Departments is progressing smoothly and some of the services are expected to go live very soon.
19. The construction of Trade Facilitation Centre at Tlabung has been completed while a similar Centre is under construction at Lawngtlai; these Centres, once operational will provide impetus to the much awaited Indo-Bangladesh and Indo-Myanmar Trade respectively.
There are many more achievements and success stories besides what I have mentioned today during the last one year. I have covered only a few aspects of the government’s commitments and engagements. This does not mean that the other areas of development will be neglected. On this occasion, I urge all government employees and the administrative machinery to put in their best efforts and realize that they play a key role in taking development and progress to the people but this must be done with a humane and sensitive approach.
Let me also take this opportunity to thank and express my sincere gratitude to all government functionaries, voluntary and civil society organization, the Churches, the media and the people of Mizoram for their full cooperation, trust and support which has been an enabling factor for the government in achieving its goals. I hope that in the years to come, we will see even greater people’s participation in the process of socio-economic development.
I am grateful to the parade contingents, the students and all who have come together here today. Let us resolve and renew our commitment to maintaining the glorious democratic traditions of our great nation and to the all round development of Mizoram.
Aizawl, the 11th July : Mi tupawhin sorkara thil an hriat duhte Chief Minister Office kaltlanga zawhna an zawhna turin CMOnline hi buatsaih a ni a. CMOnline hi Web Application Software niin tunah hian hman theih a chhawpchhuah a ni tawh a, CMOnline hmanga Chief Minister Office a zawhna thehlut duh te chuan SMS leh Web Forms hmangin thu (zawhna) te an thehlut thei dawn a ni. Tin, heng bakah hian CMOnline ah hian Chief Minister news te, press statements te, programme te dahluh thin ani dawn a, tunah hian Chief Minister hian Official Twitter profile(@CmMizoram) leh Facebook page te pawh a nei tawh bawk a, heng social media a Chief Minister in a update te hi CMOnline website ah hian a hmuh theih ve reng bawk ani.
SMS hmanga thehluh dan: SMS hmanga theh lut tur chuan 9248-006-202ah hian SMS thawn mai tur ani a, kan SMS thu tirah khan ‘CM’ tih keyword hi dah hmasak ber zel tur a ni.
“CM Heihi zawhna enchhinna a ni e”
Hetia zawhna kan thehluh hian kan SMS hi CMOnline software hian alo dawng ngei ani tih finfiah nan SMS reply a rawn thawna, chu reply sms ah chuan kan zawhna thehluhReferenceNumber pawh a rawn thawn tela, he reference number vek hi nakinah kan zawhna chungchang chhuinan a tangkai dawn ani. SMS hmanga zawhna thehlut duhte tan eng mobile operator pawh a hman theih a, SMS thawn man erawh a thawn tute’n an chawi a ngai ang.
Web Form hmanga thehluh dan: cmonline.mizoram.gov.in website ah hian ‘Interact Via Web’ tih a awm a, hemi page ah hian form fillup tur a awm a.He form a chhut luh ngaite tih zawh hnuah One Time Password (OTP) hmanga form hi submit tur ani. Submit fel hnu hian SMS leh email-ah ReferenceNumber hi thawn let ve leh ani bawk. Internet awm tawhna apiangah chuan Web Forms hmang hian Chief Minister Office ah hian zawhna a thehluh theih reng dawn a ni.
Chief Minister Office tih tur te : Heng zawh nate hi CMOnline software in alo dawngkhawma.He software hi Chief Minister Officeamite chauhinaccessanneia, hnathawktu ten anlo endik hnuah zawhna chhan turte chu a zawhnachhangtuturDepartmentHeadtehnenah e-mail hmangin software hian a thawn chhuak leh a ni. Tin, hetia zawhna chhanna tur request software in a thawn chhuah rual hian Department Head leh a zawhna thehlut tu hnenah SMS notification a thawnchhuak leh bawk a ni.
Department lamin zawhna anlo chhanna te chu e-mail hmang vekin Chief Minister Office ah an thawn let anga, heng chhanna te hi Chief Minister Office lamin software ah hian anlo update ve leh anga, software hian notification sms citizen hnenah hian a thawn ssleh ang. Heng zawhna thehluhte status hi CMOnline Website ah hian a track-na a awm a, a zawhna submit tu te hian an zawhna status hi an en thei reng dawn a ni.
Citizen zawhna thehlut tute Hriattur: Zawhna lutzawng zawng hi Chief Minister Officelam hian anlo enfel zel anga, zawhna thenkhat te chu a Department changtute hnena forward tul leh tul lemlo te pawh a ni thei bawk. Heng ah hian zawhna zawt tute fimkhurin hawihhawm tlang taka hmang turin kan han in ngen a ni e.
Aizawl 27th February, 2014: ‘It is my pleasure to extend a warm welcome to all of you. We deeply appreciate the trouble and strain you have taken to visit this remote part of the country to listen, first hand, to the problems of your fellow countrymen living in a land locked, far end of the country. However, I am not quite sure as to whether we, with our limited facilities, have been able to make your stay comfortable. Mizos are a traditionally hospitable people who welcome their guests with warmth of their heart and I am sure you have felt it during your short stay. We wish you could spend some more time and visit some other areas to have a real feel of the problems, constraints and potential of growth as also the state’s genuine needs. Whenever you find some time, you are most welcome to visit our state which regrettably is least visited by fellow countrymen from the mainland’.
‘We are proud of our culture and tradition which our people are preserving. The state has manifested a unique cultural harmony with sustained social and communal peace. I assure you that a properly aided prosperity of the state may lead to a demonstrative effect, as the role model of development, for other insurgency afflicted North Eastern States. Mizoram has also the potential to act as the gateway to the South East Asia and a bridge head between two large and fast growing economies - the South East Asian and Indian. It can also be the spearhead for successful implementation of the Centre’s Look East Policy’.
‘There had been a demand for wider propagation of Hindi in Mizoram as the National language. The scheme for teaching Hindi at school level was taken up. Altogether 1305 Hindi teachers were appointed with fund from the HRD Ministry. Services of these teachers have to be regularised. As the Ministry proposes to discontinue funding this scheme from 2017-2018, the state government will have accept this responsibility. Fourteenth Finance Commission may kindly consider awarding the required fund appropriately’.