Mizoram continues to pray for Kerala and extending a sum of Rs. 2 crores towards relief efforts. Apart from this, the 34 INC MLAs of my state have each made contributions of 1 lakhs. My state stands in solidarity with the people of Kerala in this trying times.
I am deeply shocked and saddened by the demise of Former Prime Minister Shri Atal Bihari Vajpayee. The country has lost a great statesman and a stalwart of Indian politics. He was an exceptional orator and his contribution to literature through his poems and writings will be his lasting legacy.
I offer my sincerest condolences to his family in this time of grief and pray that God Almighty grant them strength and fortitude to bear this irreparable loss.
Thian duh tak te u,
Vawiin, India ram Zalenna Ni ah hian Zoram mipui zawng zawng te chibai ka bukin duhsakna ka hlan a che u.
Kum 72 chhung kan ram zalenna lawm tura kan lo kal khawm hian, ram dang awpbehna atanga zalenna sual chhuak tura India ramin a beih dan leh ropui taka ding chhuak tura a kawng zawh te hre rengin India ram zalenna atana sulsutu, hruaitu hmasa te; ram zalenna leh a hmalam hun atana an nunna hlu tak hlantu mi huaisen kal tawhte kha kan rilru in zahna chibai i buk ang u.
Vawiin ah hian India ram chu khawvela ram ropui leh thang duang ber pakhat niin, tehna hrang hrang atanga thlirin khawvela ram chak leh thiltithei ber te zinga lang pha thuai tura ngaih a ni a. India ram bung tinte hian he ram chhunga chengte inpumkhatna tur te, a chakna leh hmasawnna tur te a theihtawp chhuah hi kan mawh phurna pawimawh tak a ni.
Vawiin ni lawmawm takah hian ram hmasawnna atana sawrkar laipui leh state sawrkarin hma an lakna kawng hrang hrangah, tha leh zung thawh a, mipuiin sorkar hmalakna an tawiawm a ngaihna apiangah theih tawp chhuah a, New India 2022 hmathlir ti puitling tura ram pumin chak taka ke a pen lai hian, India ram hmun dangte ruala Mizoramin ke a pen ve theih nan turin thahnem ngai taka sawrkar hmalakna te tawiawm turin Mizo mipui te ka sawm che u a ni. He hun pawimawh tak ah hian Mizoram hma sawnna tura state sawrkar hnuaia hmalakna tlemte chauh han tarlang ila :
1. Kum sawm kalta ah khan Mizoram dinhmun siamtha a, mipui huapzo hmasawnna kan neih thuai theih nan beiseina sang tak nen New Land Use Policy (NLUP) kan kalpui tan a. Kum 2011 atanga hlawhtling taka kalpui NLUP leh kum 2016 atanga kalpui NEDP hmanga hma kan lakna chuan hmuh theihin ram hmel a thlak danglam a. Vawiin ah hian Mizoram chu India rama state thang duang bera chhiar tel niin state dang 3, Gujarat, Jharkhand leh Tripura te nen, kum li chhunga kan economy thanna hi 8% aiin a sang a ni. World Bank Group leh NITI Aayog buatsaih Health Index ah Mizoram chu state tenau (small states)zingah pakhatna niin ram pum huapin pahnihna kan ni a. Ziak leh chhiar thiam tam ber pahnihna state kan ni bawk.
2. Hmasawnna ruhrel din hi New Economic Development Policy thil tum lai mu pariat zinga pakhat a ni a. Chung zingah chuan Mizoram kan hnufualna heng - kawlphetha, inkalpawhna kawng leh inbiakpawhna tih hmasawnna hi ngaih pawimawh zual a ni a. Kum 2016-2019 chhunga State Sawrkarin NEDP atana sum a dah cheng vaibelchhe 2,000.00 atanga 85% chu hmasawnna ruhrel thar din belhna leh a awmsa thawm that leh enkawl zui nan dah a ni. Mizoramah a vawi khatna atan Mizoram Economic Enclave 2018 chu April ni 6, 2018 khan buatsaih niin ram sum leh pai dinhmun siamtha tura kan hmabaka chona awm thei leh remchanna kan neih, a bik takin agriculture lamah thiamna tihpun leh thar chhuahte hmanga sumdawnna lian tham kalpui dan tur zirchianna neih a ni. ‘My Project, My NEDP - MiMIR (Mipui Mamawh Intawm Ruahmanna)’ hi NEDP hnuaia hmalakna pawimawh tak niin mipui mamawh intawm siamna tur ruahmanna ah a chhawrtu tur mipuite an tel ve ngei theihna tura duan a ni.
Sumdawnna kawnga hmasawnna rahbi thar pawimawh tak Magnetic Mizoram Investors Summit chu Aizawlah neih a ni a. Mimal sumdawngte nena thawhhona turin Solar Energy ah cheng vaibelchhe 600.00 leh Hospitality lamah cheng vaibelchhe 1500.00 hu zet Mizoram-in a ziak a ni. Indian Film Festival chu Mizoramah pui tham taka neih a ni a, India ram hmun hrang hrang atangin film siamtu lar te an lo tel a ni. Entrepreneurship Development Scheme (EDS) chu Mizoram Entrepreneurship Development Monitoring Committee (MEDMOC) in hlawhtling takin a kalpui a. North Eastern Council (NEC) chuan NEDP hi tha a tiin hmarchhak state sorkar dang ten an entawn leh hman ve atan NEDP document-te chu a thawn darh a ni.
3. Hmasawnna tluantling nei turin ram chhung boruak a ralmuan a pawimawh ber a. Mizoram Police Department chu a theih ang chinah thawktu leh hmanraw changkang zawk te nen thuam that niin thawktu te pawh training chi hrang hrang pek an ni a. Tun hnaia remna leh muanna kawnga mel lung pawimawh tak pakhat chu kumin March ni 7&8-a Mizoram Sawrkar leh HPC(D) ten State Guest House a inbiakna an neih leh chumi rah chhuah, Inremna Thuthlung, April ni 2, 2018 a ziah tak kha a ni a. Inremn thuthlung angin HPC (D) te chuan kumin April ni 13 khan CTI Sesawngah an ralthuamte Mizoram sorkar kutah an rawn hlan a ni. Mizoram Police chuan nikum khan Myanmar-a inkulh hel pawl mi 17 an man a. SP Crime hnuaiah Cyber Crime Cell din a ni a, thawktu 8 dah an ni a. National e-Governance Plan kaltlangin Crime and Criminal Tracking Network and Systems (CCTNS) Project chu CID Crime chuan chak takin a kalpui a. CCTNS CAS (Core Application Software)-ah Online Data Entry chu Mizoram District pariata (8)-a Police Station 39 zinga 20 ten khaihlak awm lovin an kalpui reng a ni. Kum 2017-2018 chhungin CID (SB) hnuaia Mizoram Police operation team leh police station hrang hranga thawktuten Rs.9,97,65,872.00 man hu zet ruihhlo leh dan lova bungraw lakluh an man a ni.
Mizoram Forensic Science Laboratory chu India ram laboratory te zingah online hmanga kuthnu chhuina case update reng thei awm chhun a ni a. Kum 2017-2018 chhung hian silai kah chhin na, bullet test firing room changkang tak cheng nuai 19.16 senga sak a ni.
Fire Station building leh Staff Quarters chu 13th Finance Commission sum hmangin Mamit, Serchhip leh Kolasib ah sak zawh a ni a, Mamit leh Serchhip ah te hian hawn a ni tawh a. NLCPR sum hmanga Aizawla Central Jail a Women Cell sak leh 13th Finance Commission sum hmanga Saitual Sub-Jail sak hna kal mek chu 97% thawh zawh a ni tawh a. Kumin ah hian CTI Sesawng atangin Home Guard volunteer mi 30 ten tha takin an training an pass chhuak a ni.
4. Centrally Sponsored Scheme leh Mizoram sawrkar flagship programme NLUP/ NEDP ngawrh taka kalpui a nih avangin agriculture leh a kaihhnawih eizawnna pengah te hmasawnna tam tak a awm a. Kum ruk kalta chhung khan tlangram lo neih na hmun chu 31.37% in a tlahniam a, a chhan bulpui ber chu NLUP a ni. NLUP/NEDP convergence thawh khatna ah mi 1500 leh, a thawh hnihna ah mi 16,400 te chu an eizawnna atan tanpuina pek an ni a. He ruahmanna hnuaiah hian feh kawng 402.518 Km a thui sialna tura sum dah niin kawng awm sa 487 Km a thui chu kum tluana motor kal theih turin siam mek a ni a. NEDP hnuaiah kum 2017-2018 chhungin Aizawl, Kolasib, Serchhip leh Mamit ah kum tluana motor kal theih kawng sialna tur sum cheng nuai 2,000.00 dah niin 60% vel hna thawh zawh tawh a ni. NEDP hnuaiah 405Ha a zau ah purun, chana hring, vaimim leh antam chinna hmun siam a ni a. Kolasib ah buh herna khawl lian - Rice Mill bunna tur buatsaih mek a ni.
National Mission on Oilseeds and Oil Palm (NMOOP) kalpui tan atangin fehkawng 87.611 Km a thui siam a ni tawh a. Oil Palm chinna hmun pawh kum 2016-2017 ah 2,502Ha atangin kum 2017-2018 tawp lamah chuan 25,923Ha. a zauvah a pung a. RKVY hmangin feh kawng 773Km a thui sial a ni tawh a. Kum 2017-2018 chhungin RKVY hnuaiah vek hian leilet (Wet Rice Cultivation) 54.5Ha a zau siam a ni a, kum 2017-2018 chhungin ram 740Ha zeta zau chu chinai hmanga enkawlin thlai chinna tlakah buatsaih a ni a. Kum 2015-2016 a kalpui tan, Soil Health Card Scheme Cycle-I chu thawh zawh niin soil sample 11,986 lak khawma enchhin a ni a. Cycle-II kalpui leh mek a ni.
Kum 2005 atanga kalpui tan, Centrally Sponsored Scheme - ‘ATMA’ chu district tinah kalpui a ni tawh a. MOVCD (Mission Organic Value Chain Development of North East Region) hnuaiah lei hanna chauh hmanga thlai thar chhuah certified organic products hlutna mipuiin an hriat theih nan a tih lar hna thawh a ni a. Krishi Vigyan Kendra (KVK) hnuaiah On-farm Demonstration (OFD) tum 77, Front Line Demonstration (FLD) vawi 80 leh, training programme vawi 60 neih a ni.
Kum 2017-2018 chhungin RIDF-XXI (NABARD) hnuaiah MI project 11 zawh fel niin ram 556Ha. a zauva chhungkaw 357 in a hlawkna an tel a. Kum 2018-2019 chhung hian project 5 zawhfel turin ruahman a ni bawk. PMKSY hnuaiah MI project sawmpali (14) thawh mek te chu kum kal mek 2018-2019 hian zawhfel tum a ni a. Khuaihnuai MI Project (Tlakal Zau), Sesih chei thatna tur cheng nuai 17 chu NEDP hnuaiah hmuh a ni a. MI Project 138 thawh zawh tawh chei thatna tur leh project thar 13 kalpuina tur cheng vaibelchhe 32.00 chu NEDP ah dilna thehluh a ni bawk.
5. National Bank for Agriculture and Rural Development (NABARD) Rural Infrastructure Development Fund (RIDF) scheme hnuaiah rubber chin leh Mamit District huam chhunga ram 150Ha. chei that hna kalpui mek a ni a. Kum 2018-2019 chhung hian kum 4 chhunga thawh zawh tura ruahman, ram 220Ha zeta zauah Rubber chin tan a ni. RKVY hnuaiah thar chhuah tih pun leh lei chunglang luang ral tur venna hna hrang hrang thawh a ni a. Melriat khua atanga Tuirial inkar kea kalna concrete-a siam hna thawh mek ani bawk.
6. Horticulture eizawnna lam tih hmasawnna turin kawng hrang hranga hma lak chhunzawm reng a ni a. Kum 2017-2019 chhunga Mission for Integrated Development of Horticulture (MIDH) hnuaia a hna thawh that avangin Horticulture department chu sawkar laipuiin cheng vaibelchhe 10 zet a rawn pek belh a. A tum sarihna atan kumin 5th – 8th June chhung khan Assembly Annexe Building hnuaiah Horticulture Fair hlawhtling taka buatsaih a ni a. District tina farmer tha ber thlan chhuahte hnenah Best Farmer Award hlan a ni a, mi paruk hnenah Best Entrepreneur Award hlan a ni bawk. Centre of Excellence for Fruits chu Lungleiah March ni 7, 2018 khan hawn a ni a. He Centre hi loneitute bakah loneitute training pe chhawng theitu tur te zirtirna hmun atan leh thlai hrisel phun tur tam zawk an neih theih nana din a ni. Kum 2017-2018 chhungin 770Ha zeta zauah dragon fruit chin hna ngawrh taka kalpui a ni a. A hunbi pangngai lova thlai thar(off-season) zikhlum leh tomato chin hna chu lian tham taka kalpui a ni bawk a, hei hian state pawn lam atanga heng thlai chawk luh hi nasa takin a ti tlem a ni. NEDP-NLUP hnuaiah link road eng emaw zat siam a ni a; hei bakah hian loneitute te tana tui dahkhawlna zem 296 sak hna te, vantlang inhman tawm tur tuizem 11 sak hna te, thlai kung tar tawh tuai thar leh hna te, serthlum chinna hmun enkawl hna te, iskut thar chhuah tihpunna tur leh Siaha District-a Vahai khua a aieng chin hna te kalpui a ni bawk.
7. Sawrkar-in sangha, arsa leh sa chi hrang hranga ram intodelh a ngai pawimawh a. AH&Vety Department kaltlangin thar chhuah tihpun leh ran natna ven leh enkawl na turin hma lak chhunzawm reng a ni a. Cheng nuai 321.00 senga Khatla-a Rural Epidemiological Centre sak hna chu peih fel tep a ni tawh a. Ramrikawn ah darkar tina 80MT ran chaw her chhuak thei Animal Feed Plant, cheng nuai 551.08 senga sak chu bun fel a ni a. Thenzawl-ah sial inthlah pun tirna controlled breeding programme kalpui a ni a. NEDP hnuaiah Lengpuia Arvulhna chu INDBRO Hatchery, Zoram Poultry Development Society, Tanhril atanga artui chaw lut a, mimal sumdawngte nen 50:50 intum sem a, thla tin arnote 8000 keu thei turin buatsaih tum a ni a. Kum 2017-2018 chhungin NLUP leh NLUP-NEDP kaihkawp hnuaiah ranvulhtu mi 13,242 te tanpuina turin Rs.39,92,60,032.00 zet sem chhuah a ni.
Sawrkar laipui hmalakna Blue Revolution leh RKVY scheme hmangin Fisheries Department hnuaiah hmasawnna ruhrel thar engemaw zat din belh a ni a. Chung zingah chuan Aizawl, Mamit, Champhai leh Serchhip district-ah sangha chi buatsaihna Carp Hatcheries siam hna te a tel a. Aizawl leh Kolasib-ah te ice plant siam a ni a. Serlui ‘B’ ah sangha vulhna cage pathum siam belh a ni bawk.
8. Sericulture eizawnna in a bik takin NLUP hnuaiah nasa takin hma a sawn a. Mizoram chu silk pangang chi (Dfls) tharchhuahah a intodelh tawh a. Mizo kutkawih silk puan, Mizo Brand Silk siama ti lar turin tan lak a ni. NERTPS hnuaiah cheng nuai 3,249.00 hu zet Integrated Sericulture Development Project chu headquarters atan Lunglei hmangin kalpui a ni a. Hei hian Hnahthial leh Lunglei block huam chhunga chhungkaw 600 lai a tuam a ni. Cheng nuai 3,014.61 senna Intensive Bivoltine Sericulture Development Project chu NERTPS hnuaiah vek hian Champhai District chhunga Khawzawl leh Champhai Block-ah te kalpui niin beneficiary hmeichhia 1000 an awm a ni. NERTPS hnuaiah Muga Silk Development Project, cheng nuai 1,352.09 senna tur kalpui mek a ni bawk a, hei hian silk pangngang khawia eizawng mi 300 bakah a thar mi 200 a tuam a ni.
9. March ni 30, 2018 khan Mizoram chu India rama Open Defecation Free(ODF) state 13-na ah puan a ni ta a. Thianghlimna kawnga hmalakna hrang hrang avangin kum 2019-ah chuan Mizoram hi India rama state fai ber leh, kan khawpui leh thingtlang khua te pawh mihring chenna hmun fai berah puan kan nih theih ngei kan beisei a ni. Swachh Bharat Mission hnuaia India ram pum huap district fai inelna, Swachh Survekshan Grameen-2018 chu Mizoram district zawng zawng ah kalpui mek a ni bawk.
Tui thianghlim hnianghnar zawka in tinin an dawn theih nan PHE Department chuan in 3,337 hnenah tui connection a pe thar a. Kum 2018-2019 chhung hian NRDWP hnuaiah thingtlang khaw 54 tuam chhuak tura ruahman ah khaw pali chu tuam chhuah a ni tawh a. Khawpui lian 1 leh khawpui 22 ah te Urban Water Supply scheme hmanga tui pekah khaw 15 te chu nikhata tui litre 70 leh a aia tam pek (fully covered) an ni tawh a, khawpui dang 8 te erawh chuan PHE tuisem hi ni khatah litre 70 an la dawng pha lo a ni. Khawbung WSS chu kum 2018-2019 chhunga zawh fel tum a ni a. NIT Lengpui WSS, Sainik School Chhingchhipa tui pek leh Keilungliah-a Dam Reservoir & Development of Recreation Centre sak hna te kumin ah thawh a ni a. Vairengte WSS leh Sangau WSS Phase-II chu NEC sum hmanga thawh niin kumin chhunga puitlin hman beisei a ni.
10. Zirna kailawn tinah zirna kalphung siam that sawrkar-in a ngai pawimawh a. Kum 2017-2018 chhung hian School Education hnuaia hmasawnna ruhrel siam nan NEDP atangin cheng vaibelchhe 10.55 dah a ni a. Zirna in leh hmunhma te chei that nan NABARD-RIDF-XXII hnuaiah cheng nuai 2,553.58 dah a ni bawk a. A tum hnihna atan February ni 5, 2018 khan Class X tan National Achievement Survey (NAS) kalpui a ni a, sawrkar leh private High School 269 ah language, mathematics, science leh social science subject ah te NAS hi neih a ni. He zirchianna hi naupang ten zirnaa hma an sawn theih nana ruahmanna, plan leh policy siam nan hman tum a ni. SSA hnuaiah hmun kilkhawr zawk atanga khawpui beltu zirlaite chenna tur hostel 12 siam a ni a; naupang rethei zualte leh zirna bansan tawh te tan Residential Special Training Centres(RSTC) hnuaiah centre 18, Non Residential Special Training Centres(NRSTC) hnuaiah centre 24 siam a ni bawk a. Naupang rualbanlo zirlai bul tan tir, a bika enkawlna mamawh te chu hmanrua a tanpuina pek an ni a. School Education, SCERT leh MBSE hmalakna te hi DDK Aizawlah Ningani zan apiangin special TV Programme hmanga puanzar thin a ni.
National Institute of Open Schooling (NIOS) hnuaiah kum 2017-2019 session atan D.EI.Ed online programme-ah zirtirtu 7,316 an inziak lut tawh a. Mit leh beng hriatna thalo te tan B.Ed Special Education chu kum 2018-2019 academic session chhungin chawl lova kalpui a ni a. He course bul tan tur hian Mizoram University chu provisional affiliation pek a ni a, hmar chhak state ah hetiang zirna nei thei hmasa ber kan ni. Indian Space Research Organisation (ISRO) leh North Eastern Space Application Centre (NESAC)te chuan North East ah EDUSAT network tuaithar leh tihpuitlin nan, hmanraw mamawh te min rawn pe in tunah hian Mizoram ah Satellite Interactive Terminals (SITS) sawmnga (50) dah a ni a. District hrang hrangah SCERT leh DIET building sak zawh a ni tawh a. Mualpui-ah cheng nuai 1200.00 senna tur Aizawl College New Campus building sak hna thawh tan a ni a. MZU Southern Campus Lunglei dinna tur rawtna pawh thehluh a ni tawh.
11. Khawvel boruak lum chakin kan chenna leilung leh a chhehvel boruak, thing leh mau, nungchate a nghawng dan hriain National Programme hrang hrang leh Green Mizoram programme hmangin ram ngaw siam belh tur te, thing leh mau leh nungcha humhalh a, reserve area venghim turin ngawrh takin hma lak a ni a. Ram bua 1,750Ha. zeta zau-ah National Afforestation Programme kaltlangin kum 2017-2018 chhungin thing phun belh a ni a. Intensification of Forest Management hnuaiah ram kang venna hna hrang hrang thawh nan cheng nuai 100.65 sen a ni. EF&CC Department chuan sawrkar laipui Ministry of EF&CC leh GiZ puihna in State Action Plan on Climate Change (SAPCC) ennawn hna a thawk tan a. National Adaptation Fund hnuaiah Mizoram Agriculture Department project ‘Sustainable Agriculture Development through Expansion, Enhancement and Modelling’ chu pawm a ni a, he project hi cheng vaibelchhe 10 (sawm) hmangin district pali (4)-ah kalpui a ni. Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation (REDD) pilot project chu Reiek leh Ailawng ah te ICFRE, GiZ leh ICIMOD puihna a kalpui a ni a. Springshed Recharge Pilot Project pawh GiZ nena thawk hovin Sihfa khua leh a chhehvela kawr leh lui tui hna kang chat sawmhnih (20) tuai thar nan kalpui a ni bawk a. Mau hmanga eizawnna tih hmasawn nan National Bamboo Mission chu thar thawh a ni a. State Climate Change Cell kaltlangin boruak danglam zel chungchang inhril hriatna leh hmachhawn dan tur inzirtirna kalpui a ni bawk.
12. Sumdawnna lam chawikan na turin market thar thahnem tak din belh bakah a awmsa te chei that hna thawh a ni a. Kum 2018-2019 chhung khan Commerce & Industries Department hnuaiah cheng nuai 45,00.00 hmangin Aizawl City Centre, Dawrpui leh khawpui hrang hranga bazar (market yard) te sak a ni. NEC sum hmangin New Market-ah Market Building thar leh Mission Veng Bazar Complex sak hna thawh mek a ni bawk. Ministry of Commerce & Industry hnuaiah Export Development Fund (EDF) hmangin Seling-ah Mizoram Food Processing, Research and Training Centre (MFPRTC) sak a ni a; Lawngtlaiah Trade Facilitation Building Block ‘A’ sak hna leh a hmunhma chei that hna thawh zawh a ni a; AYUSH building Zemabawk-ah Food Testing Laboratory bun a ni bawk.
Mizoram sawrkar chuan Indo-Myanmar ramri ah South East Asia ramte nena insumdawn tawnna kawng hawn a ngai pawimawh hle a, Border Haat sakna tur hmun li - Hnahlan, Zote, Vaphai (Saikhumphai) leh Sangau (Pangkhua)-ahte hmunhma thlan fel a ni tawh a. Tlabungah Trade Facilitation Centre chu sak zawh a ni a. Land Custom Station sak nan Zorinpui ah ram tih fel ni tawhin he hmun hi Kaladan Multi Modal Transit Transport Project hnuaia India ram lam atanga sumdawnna hmunpui tur a ni.
Ram leilung hausakna hai chhuah tumin Geology & Mineral Resources Department chuan theihtawp a chhuah a. Tun ah hian Oil zawngtu company pahnih - ONGC leh OIL ten Mizoram-ah hna an thawk a. Kum 2017-2018 chhung khan mining atangin sum Rs.19,459,612.00 leh licence fee atangin Rs.43,412,002.00 Mizoram sorkar ah a lut a ni. India International Trade Fare (IITF), 2017, New Delhi a neih ah November ni 18, 2017 khan Hamsadhwani Open Theatre ah Mizoram Day hman niin Mizoram hnam ziarang pholang thei zawnga hun hman a ni.
13. Sawrkar laipuiin mi retheite dawm kanna tur leh thingtlang khaw tih hmasawnna tur scheme hrang hrang a duan MGNREGS, NRLM, PMKSY-WDC, BADP, PMAY-G leh NLCPR te chu ngawrh taka kalpui chhunzawm a ni a. Heng scheme hmang hian thingtlang thalaite tan hnathawh tur buatsaih sak leh eizawnna peng hrang hrang atan training te pek niin, thingtlanga chengte khawsakna dinhmun chawikang turin hmasawnna ruhrel tam tak siam thar a ni a. Mizoram chuan hmarchhak state zinga Shyama Prasad Mukherji Rurban Mission (SPMRM) kalpui tha ber lawman, Outstanding Performance Award 2017 a dawng a. State sawrkar hmalakna NEDP kaltlangin Chief Minister’s Rural Housing Scheme hnuaiah a bul tan nana district thlan chhuah Serchhip, Lawngtlai leh Saiha District-ah te mi 1,200 tanpuina pek an ni a. Tunah hian district dang zawng zawng te huamin mi 2,000 dang tanpui an ni bawk. East Lungdar, Saitual, Khawbung, Vairengte leh Aibawk-ah te Mini Sports Complex sak a ni a; Darlawnah aloe vera chinna hmun siam a ni bawk a. NEDP kaltlangin Social Education hnuaiah kum 2017-2018 chhungin Community Hall chei thatna tur cheng nuai 100 dah a ni a. RD Block pakua (9) ah Community Hall sawmhnih pali (24) sak leh thawm that hna thawh a ni.
NEDP Core Committee chuan cheng nuai 6663.20 chu thingtlang khuaa vantlang mamawh hmasawnna ruhrel din nan Local Administration Department (LAD) hnuaiah a dah a, hna chhi hrang hrang 2,619 thawh a ni a. Hlimen-ah Lalsavunga Park sak mek a ni bawk.
14. Central sawrkar hnuaia ruahmanna lian tham tak tak panga (5) - Swachh Bharat Mission, National Urban Livelihood Mission (NULM), Atal Mission for Rejuvenation and Urban Transformation (AMRUT), Housing for All (Urban) leh Smart Cities Mission hmangin khawpui hmasawnna hna chak taka kalpui a ni a. Heng bakah hian Mizoram State flagship programme hnuaiah Aizawl khawpui chhunga hmasawnna atan State Sector Project eng emaw zat thawh a ni bawk. Guest House-cum-Civil Services Club sak nan NEDP sum cheng nuai 3,000 dah a ni a. ADB sum hmangin NERCCDIP hnuaiah sum cheng vaibelchhe 698.17 hmangin Aizawl khawpui chhung hmasawnna ruhrel pawimawh din hna chu thuang thuma thawh mek a ni a.Aizawl Municipal Corporation chuan khawpui chhunga in sak dan khuahkhirhna a kalpui atanga in sak phalna(permission) 6,058 pek chhuah aa ni tawh a ni.
15. Buhfai ah mipuiin harsatna an tawh loh nan FCS&CA chuan buhfai chawk luh leh rualkhai taka semdarh hna ngawrh takin a thawk a. Ration card zawng zawng computer-a chhinchhiah leh thlunzawm (digitalize) kim a ni tawh a, ration card thar siam leh pekchhuah pawh online hmanga kalpui a ni tawh. DCSO office zawng zawngah ration card leh Aadhar thlunzawm hna ngawrh taka thawh a ni a. Buhfai chhek khawlna kudam thar 65 sakna tur DPR thehluh tawh niin chak taka bawhzui a ni a. Mipui mamawh buhfai leh thildang pekchhuah hna te pawh khawl hmanga thawh vek tura hmalak mek a ni . Fair Price shop-ah department chuan e-PoS machine bun vek tumin DPR pawh sawrkar laipuiah thehluh a ni tawh a. National Food Security Act, 2013 a taka kalpui a nih atangin thla tina sawrkar sum cheng nuai 94.21 lai luang ral thin chu tih tawp a ni. Fur ruahtui tam laia thingtlang khaw kilkhawra cheng ten buhfai an tlakchham loh nan Supply Centre thlan chhuah 47-ah May atanga October thla chhung daih tur buhfai chhek ngah a ni.
State leh UT te tana Legal Metrology ruhrel dinna tur atana ruahmanna hnuaiah sawrkar laipui atangin Aizawl-a Secondary Standard laboratory pakhat(1) sakna tur leh Aizawl, Kolasib, Hnahthial, Tlabung leh Chawngte ah te Working Standard laboratory sakna tur cheng vaibelchhe 1.60 dawn a ni a. Stamping fee atangin Rs.7,33,550 hmuh a ni a, dan bawhchhetu te hremna pawisa chawi tlingkhawm Rs. 1,84,450 hmuh a ni bawk.
16. Cooperation kalphung tih chak na atan Mizoram Cooperative Societies Act, 2006 chu siam that turin Mizoram Legislative Assembly hmaah pharh a ni a. Sum cheng nuai 4,494.452 hmangin Mizoram chhunga district panga (5)-ah kum li (4) chhung Integrated Cooperative Development Project (ICDP) kalpui na turin ruahmanna siam a ni a. Mizoram Cooperative Apex Bank Ltd. chuan huang zauh zelin Khawzawl leh Zobawk-ah te branch thar hawn a ni a. Siaha, Lawngtlai, Lunglei leh Serchhip ah te ATM Booth thar dah a ni bawk. Mizoram State Agricultural Horticulture Forestry and Marketing Cooperative Federation Ltd. (MAHFED) hnuaiah hmunphiah hralh chhuahna tur market zirchianna neih a ni a; loneitu te inzir nan India ram hmun hrang hrang ah tirh chhuah an ni a. University a mithiamte leh Horticulture leh Agriculture department mithiamte zirtirna hnuaiah Mizoram hmun hrang hrang 9 ah Seminar on Innovative Ideas and Best Practices for Rural Working Class buatsaih a ni. Kum 2017-2018 chhunga MAHCO in a sumdawnna atanga hlep a neih chu cheng nuai 12.56 niin a sum lakluh zawng zawng chu cheng nuai 71.08 a ni a, MULCO pawhin cheng vaibelchhe 12.08 a lei chhuak a ni.
17. Ram hmasawnna hnuk pawimawh ber pakhat chu kawngpui tha a ni a. State Roads Project hnuaiah kawngpui 11 a zavaia belhkhawma 98Km a thui laih hna kalpui mek a ni a, kawngpui 36 kilometre 203.500 a thui blacktop hna zawh fel a ni. Cheng vaibelchhe 909.63 sengin PMGSY, NEC, NABARD leh NEDP hnuaiah kawngpui 72, kilometre 1,202 a thui siam hna thawh mek a ni bawk. MPWD Vision 2030 ang chuan Mizoram PWD hnuaia temporary bridge zawng zawng permanent bridge-a thlak vek tum a ni a, hemi atan hian CRF, NABARD leh MORT&H sum cheng vaibelchhe 137.97 sengin temporary bridge 21 chu permanent bridge-a thlak hna thawh a ni. Kum 2017-2018 chhungin cheng vaibelchhe 507 sengin building 91 sak hna thawh a ni a, building 34 sak zawh tawh a ni a, building 57 sak mek a ni. Mizoram PWD in National Highway 11, kilometre 1,465.120 a thui a enkawl mek a. Kaladan Multi Modal Transit Transport Project a kilometre 99.83 a thui kawngpui siam hna chu March, 2019 hian zawh tum a ni. NH-44A zauh leh Lengpui Airport a Rock-fall-Area By-Pass siam hna thawh mek a ni a. World Bank hnuaiah Champhai-Zokhawthar kawngpui siamthat hna leh Tlabung-Kawrpuichhuah kawngpui siamthat hna thawh mek chu nakum February leh March thla chhung khian zawh fel beisei a ni.
18. The Mizoram Goods & Services Tax Act & Rules, 2017 hnuaia chhiah lak dan thar hman a nih atangin sum hmuh hi nikum aia tam zawk tura beisei a ni a. Kum 2017-2018 chhunga chhiah lakkhawm zat chu cheng vaibelchhe 405.13 a ni a, sawrkar kum 2018-2019 chhunga lakluh tur chu kumin May thla thlenga lut chinah pawh cheng vaibelchhe 97.93 a tling tawh a ni. New Secretariat Complex-a Commissionerate of State Tax building of Taxation Department Phase I chu sak zawh tawh a ni a, kumin June Ni 14 khan hawn a ni.
19. Mizoram hi leimin leh lirnghing tawk their reng dinhmun ah kan awm a. National Disaster Management Authority Scheme Aapda Mitra (Friends in disaster) hnuaiah chhiatrupna lo thlen thulh a chhanchhuah hna thawh dan tur May leh June, 2018 khan Central Training Institute, Sesawng-ah training batch hnih (2) tan neih a ni a. Sawrkar pisa, school leh khawtlangah te chhiatna thlen palha chetlak dan tur inzirtirna te neih thin a ni a. April, 2018 khan National Management Disaster Authority (NDMA) kaihruaina hnuaiah ‘Multi State Mock Exercise on Earthquake’ chu hlawhtling takin Aizawl, Mamit, Siaha, Lunglei, Champhai leh Serchhip-ah te neih a ni a. Aizawl District Disaster Management Authority leh Mizoram State e-Governance Society tangkawp chuan 21st National Conference on e-Governance Hyderabad-a neihah ram pum huap hnathawk tha lawmman ‘Best District Level Initiatives’ an la a, hemi bikah hian Mizoramin award a lak vawikhatna a ni.
20. Mi chanhai leh dinhmun harsa zawkte chawikan leh chhawmdawlna kawngah nasa takin hma lak a ni a. Mizoram State Commission for Protection of Child Rights chu February 2018 khan din a ni a. Naupang te venhim na tur atan Mizoram chhunga naupang chanhaite enkawlna in 52 chu Juvenile Justice (Care and Protection of Children) Act, 2015- hnuai ah ziah luh a ni. Naupang ten an mamawh chaw tha an dawn theih nan Nutrition Mission (Poshan Abhiyan) chu March 2018 khan kalpui tan a ni a, Mizoram Rights of Persons with Disability Rules, 2017 chu pawm a ni ta a. Accessible India Campaign (AIC) hnuaiah rualbanlo ten awlsam zawka sawrkar Pisa an dawr theih nan sawrkar pisa 23-ah rualbanlo te tan awlsamna siam sak a ni. Mizoram chhungah Unique Disability Identification (UDID) chu hman tan niin UDID card 340 pekchhuah tawh a ni a. Hnathawhna hmuna khuaikhem tawk ten an chunga thil thleng online hmanga thuneitute an hriattir zung zungna tur Sexual Harassment Electronic Box (SHe-Box) chu district hrang hrang-ah hawn niin Deputy Commissioner te chu nodal officer an ni a. Lunglei-ah One Stop Centre thar buatsaih mek a ni a. Luangmuala Old Age Home pawh lian zawka sak thatna turin NEDP hnuaiah ruahmanna siam a ni.
Damdawi leh ruihhlo hmansual dona atan sawrkar department hrang hrang te leh tlawmngai pawl te nen tangrualin Aizawl District Bawrhsap kaihhruaina hnuaiah Project HIMNA-MADAT (Mizoram Against Drugs, Alcohol & Tobacco) chu kalpui mek a ni a. He project hmang hian naupangte hnena school leh Sunday school ah te zu, vaihlo leh ruihhlo chi hrang hrang laka fimkhurna leh dona tura inzirtirna beihpui kalpui mek a ni.
21. Hriselna lama hmasawnna tehna ah Mizoram chu India rama state tenau te zingah pakhatna niin India ram pum huapin pahnihna a ni a. Hei hi kan zavai tan thil lawmawm leh chhuan tlak a ni. Mirethei ban phak hriselna kawnga inenkawlna hmunhma leh hmanraw tha mipui tana buatsaih sak turin NEDP, NLCPR leh NEC atanga sum hmuh hmangin district hospital te leh health centre te hmanraw changkang zawka thuam that leh tihchangtlun a ni a. District hospital te tih changtlunna turin kum 2018-2019 ah NEDP sum cheng vaibelchhe 20.00 dah a ni a; State Referral Hospital, Falkawn tan cheng vaibelchhe 20.00 dah a ni a; Lunglei Civil Hospital staff quarter sak nan cheng vaibelchhe 29.9 ruahman a ni bawk. NLCPR hnuaiah khum 100 awm theihna tur Siaha District Hospital sak hna tan thuai tur a ni a, khum 50 awmna Lawngtlai Hospital sak tan a ni tawh a. NEC hnuaiah khum 100 awmna tur Mamit Hospital sak na turin phalna hmuh a ni tawh a. Hemi bakah hian Aizawl, Siaha leh Lawngtlai-ah te trauma centre din tum mek a ni a. Mamit, Champhai, Serchhip leh Lawngtlai-ah Bio-Medical Waste Management System khawl bun mek a ni.
National Health Programme hrang hrang te ngawrh taka kalpui chhunzawm a ni a. Hengte hian hmasawnna lawmawm tak tak a hring chhuak zel a. Nau chunga nu thihna (Maternal Mortality Rate) leh nausen pianghlim thihna (Infant Mortality Rate)a tla hniam a. Global Tobacco Survey-2 tarlan danin puitling zingah vaihlo hmang mi za zela 67.2% chu 58.7% ah a tlahniam bawk a ni. Mizoram-in Medical college kan neih chhun leh a hmasa ber, Mizoram Institute of Medical Education & Research (MIMER) chu August ni 7 khan hawn a ni ta a. Kumin atanga academic session kalpui tan turin July thla atang khan admission kalpui a ni a. NEET UG exam result zulzuiin seat awm zinga 15% chu Non Resident Indian (NRI), 15% Central Pool leh 70% State tan ruahman a ni a. Tun dinhmunah hian State Quota hnuaiah zirlai 62, NRI quota atangin zirlai 11 leh Central quota atangin zirlai 6 in admission an tifel tawh a ni.
22. Infiamna hmanrua leh hmunhma a hmasawnna in infiamna lamah nasa takin hmasawnna a thlen a. Kum 2017-2018 chhungin India ram pawna inelna chi hrang hrang ah Mizo infiammi ten medal 49 an dawng a, India ram chhung inelna ah medal 160 leh hmarchhak bial huap inelna ah medal 71 an dawng a ni. Infiamna lama mimal tithate hnenah Incentive Cash Award cheng nuai 173 sem chhuah a ni a. National Cadet Corps (NCC) Battalion thar cadet 3,520 awmna Lunglei-ah din a ni. Lunglei Sazaikawn-ah Mizorama Indoor Hall lian ber chu February 2018 khan hawn a ni a. April, 2018 khan Phulpuia Sports Centre leh Darlawna Multi Sports Centre for Northern Region hawn a ni bawk a. NEDP hnuaiah infiamna hmunhma chei that hna hrang hrang thawh a ni a, chungte chu-ITI Venga Aquatic Complex, Republic Playground, Venghnuai Playground, Sairang Football Field, Sports Guest House Mualpuia sak leh Vaikhawtlang public playground tihzau hna te a ni.
23. Khualzinte hip a, Mizoram hi khawvel hmun hrang hrang atanga khualzin te tlawh chak rama siam turin nasa taka tan lak a ngai a. Tourism Department chuan tourist centre hrang hrangah hmasawnna ruhrel pawimawh te dinin khualzinte hip nan kum tin Kut leh intihhlimna hun te a buatsaih thin a. Tourist Facilities Centre awm sa 59 te bakah NEDP sum hmangin ‘Rural Homestay’ scheme kalpui a ni a. Ministry of Tourism bul tumin Swadesh Dharshan-North East Circuit hnuaia project pawimawh tak tak Integrated Development of New Eco-Tourism leh Development of Eco-Adventure Circuit te chu Thenzawl, South Zote leh Reiek ah te kalpui a ni a. He scheme hnuaiah hian Chaltlang leh Durtlang thlun zawm tur ropeway sak mek a ni a. Tourism tih hmasawnna tura mipui inzirtirna atan YMA leh MHIP te nen thawhhona thuthlung siam a ni bawk.
24. Mizo hnam ziarang chhawm nunna atana buatsaih, Chapchar Kut, 2018 chu hlawhtling takin Sipai Lammual, Aizawlah March 2nd 2018 khan lawm a ni a. A vawi khatna atan Mizo Hnahthlak International Cultural Festival, 2018 chu July Ni 5, 2018 khan buatsaih a ni bawk a, hei hian khawvel hmun hrang hranga Zofate inkarah inpumkhatna a thlen ngei beisei a ni. South Africa ram, Tswane khawpuia 10thWorld Choir Games buatsaih ah India ram aiawh a tel, Mizo Cardinal Choir te chuan lawmman pahnihna, silver medal an dawng a. Nikum khan Colombo, Sri Lanka-a Asia Pacific Choir Games neih ah gold medal an lo la tawh bawk a ni. NEDP hnuaia Vanapa Hall chei that hna chu zawh fel a ni a, Bawngkawn South, Vaivakawn leh Lawngtlai ah Cultural Centre sak mek a ni.
25. New Secretariat Complex chhungah cheng vaibelchhe 23.60 hmangin Aizawl District Court building sak mek a ni a. Ministry of DoNER chuan High Court Building, New Secretariat Complex-a sak nan cheng vaibelchhe 46.24 min phalsak a. April Ni 21, 2017 khan Additional District & Sessions Judge Court, Champhaiah hawn a ni ta a. Lokayukta din na tura inbuatsaihna neih mek chu a taka kalpui thuai beisei a ni.
Kum 2017-2018 chhung khan Lok Adalat ah case 1,450 tihfel a ni a, Mizoram Victims of Crime Compensation Scheme hnuaiah zangnadawmna, cheng nuai 169.2 chu mi 52 hnenah pek chhuah a ni a. Zirna in 40 ah Student Legal Literacy Clubs din a ni tawh a ni.
26. Sainik School Chhingchhip-ah kum 2018-2019 session atangin hmeichhe naupangte luh tir tan an ni ve ta a. Kum 2017-2018 chhung khan Indian Army leh Indian Navy-ah Mizo naupang 137 an lut a ni.
27. Hna thawk thei tura thalai te chher hriam hi sawrkar-in a ngai pawimawh a. The Mizoram Skill Policy for Development & Entreprenuership chu June Ni 4, 2018 khan pawm a ni tawh a. Pradhan Mantri Kaushal Vikas Yojana ( PMKVY) project hnuaiah cheng vaibelchhe 56.46 senga mi 36,671 training pekna tur phalna hmuh a ni tawh a. Mizoram Employees State Insurance Society chu sawrkar hnuaia hnathawkte hamthat nan din a ni a. Mizoram Youth Commission hnuaiah UPSC exam leh service danga thalaite an luh theihna turin coaching programme hrang hrang buatsaih a ni.
28. NEDP hnuaiah Aizawl khawpui chhunga sawrkar pisa hrang hrang ten an hnathawh nan internet chak zawk an neih theihna tura hma lak mek chu kumin chhung ngeia zawh fel hman beisei a ni a. Digital India Week hman chhungin mipui tana service 15 lai pek chhuahna tur e-District roll-out chu hawn a ni a. Service-income certificate, residential certificate, permanent certificate leh tribal certificate te hi tangkai taka mipuiten an hman theih nan mobile application UMANG (Unified Mobile Application for New Age Governance) nen thlunzawm a ni. BharatNet project hnuaiah optical fibre cable hmanga thingtlang khaw hrang hrang thlunzawmna tur chu kalpui chhunzawm zel a ni a, kum 2019-a zawh fel beisei a ni. Mizoram State e-Governance Society (MSeGS) chuan application an duan chhuah hmangin Department of Administrative Reforms and Public Grievances (DARPG) leh Ministry of Electronics & Information Technology (MEITY) te buatsaih, 21st National Conference on e-Governance-ah silver medal an dawng a. Tunah hian e-Bharat project kalpui mek niin hemi hnuaiah hian mipui ten mobile hmangin sawrkar atanga service chi hrang hrang 52 an mamawh te awlsam takin an hmu thei a ni. e-PAR(Electronic Performance Appraisal Report) pawh kalpui mek a ni.
29. Kawlphetha siam chhuah na ah nasa takin hma kan sawn a. Tuirial Hydro Electric Project chu zawh fel niin Prime Minister Pu Narendra Modi chuan December Ni 16, 2017 khan a hawng a. 210 MW Tuivai Hydro Electric Project thawhna turin North Eastern Electric Power Corporation(NEEPCO) nen thawhhona thuthlung ziah a ni a. New Development Bank (BRICS Development Bank) tanpuina hmangin 24 MW Turini Hydel Power Project thawhna tur ruahman a ni bawk a. Kawlpetha sem darh leh pek chhuahna atan project hrang hrang zawh fel zingah Buarpui leh Saiphaia 2.5MVA, 33/11kV Sub-Station sak hna te, Thingsulthliah leh Vairengte-a 33/11kV Sub-Station thawm that hna te a tel a. Siaha leh Lawngtlaia 2x2.5MVA,33/11kV Sub-Station leh a thlunzawm 33kV line te, Bairiabi leh W.Phaileng thlunzawmtu 132kV S/C line siam hna te leh Zaiawhthang leh Thenhluma 33/11 kV Sub-Station thawm that hna te pawh kalpui mek a ni a. Rural Electricity Distribution Backbone (REDB), Deen Dayal Upadhayaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY) leh Integrated Power Development Scheme (IPDS) hnuaia hmalakna hrang hrang te bakah NEDP hnuaiah Aizawl khawpui chhung chawmtu 33/11 kV Sub-Station tih len hna te, Vankal-a Mega Solar Park siam te, Vathuampui leh Sailama Mini-Grid SPV Plant siam te, Melriat 132 kV Sub-Station-a Grid Connected Rooftop SPV Plant siam hna te thawh mek a ni.
‘Solar Power Policy of Mizoram 2017’ hmangin hna hrang hrang thawh a ni a, chung te chu- 3538 kWp pe chhuak thei tur solar power plant, solar street lighting system 5,300, solar home lighting system 9,359, solar lantern 10,512, solar power pack 6,299 sem chhuah te bakah 3000 kWp pe chhuak thei tur Grid Connected SPV Rooftop System hmun hrang hrangah bun te a ni. Tlungvel kiang ah 2 MWp pe chhuak thei tur Solar Power Plant siam te, N.Lungphera 30 MW SPV Power Plant siam te, Sihhmuia 10 MW SPV Power Plant siam te leh Lengte-a 22.5 MW SPV Power Plant siam hna te thawh mek a ni a. Thli chakna hmanga power siam chhuahna tur ruahmanna pawh siam tum a ni.
30. Science & Technology Department hnuaiah hmasawnna thar thahnem tak a awm a. Thil thar siam chhuah leh thiamna tihpun kawnga hmasawnna atan NEDP hnuaiah Innovation Facility Centre , Aizawl-ah sak mek a ni a. NEDP leh NEC hnuaiah Lunglei Science Centre & Digital Planetarium Zohnuai, Lunglei-ah sak mek a ni bawk. Science & Technology International Travel Support Scheme hnuaiah Mizo scientist pathum (3) ten Shanghai, London leh Cairo-ah an research paper te khawvel pum huapa mithiam rual fuan khawmna ah an tarlang a. NEDP hnuaiah project pawimawh tak pakhat ‘Sawdust to Charcoal Making Project’ Chhuanthar, Baktawngah kalpui mek a ni a. New Secretariat Complex-ah ‘Development of Indigenous Technological Innovations in Mizoram’ (DITIM) din a ni.
Ministry of Culture hnuaia National Council of Science Museums (NCSM) tanpuina hmangin Mizoram Science Centre, Berawtlangah Innovation Hub leh Space Science Education Centre din a ni a, mipui hman theih tura hawn thuai tum a ni. Mi thiam zawkte research tihna senso phuhruk nan scheme thar Scientific Research & Technological Innovation Project duan a ni.
31. Aizawl Chaltlang-a Transport Complex-ah MST Bus silna, siam hna peih fel a ni a. Khawl hmanga lirthei endikna (Automated Vehicle Inspection & Certification Centre) South Hlimen-ah din a ni a, hemi atan hian Mizoram sawrkar chuan sawrkar laipui leh CIRT Pune nen thawh hona thuthlung an ziak a. Aizawl Civil Hospital leh Referral Hospital, Falkawn inkalpawhna atan MST bus service pathum tih belh a ni a. Tun dinhmunah hian two wheeler taxi 227 inziak lut tawhin State Transport Authority (STA) chuan two wheeler taxi permit pekchhuah theih zat 500-ah a bithliah a. Transport Department chuan cheng vaibelchhe 36.22 sawrkar kum kal ta khan a hmuchhuak a ni.
32. January Ni 15, 2015 atang khan Mizoram Liquor (Control & Prohibition) Act, 2014 hman a ni a. Hemi hnuaiah hian kum 2016-2017 chhunga chhiah tling khawm chu cheng vaibelchhe 65.68 a ni a. Lottery department-in kum 2017-2018 chhunga a sum hmuh chu cheng vaibelchhe 13.80 niin kumin 2018-2019 May thla thlenga a sum hmuh tawh chu cheng vaibelchhe 2.26 a ni.
33. Land Revenue & Settlement Department hnuaiah Digital India National Land Record Modernization Programme (DILRMP)chu ngawrh takin kalpui chhunzawm a ni a. Kum 2017-2018 chhung khan inhmun 302 ramri chinfel a ni a. Registration fee, tax leh non-tax atanga LR&S department sum lak luh chu cheng vaibelchhe 12.65 a ni.
34. Sixth schedule hnuaia Autonomous District Council te hmasawnna tel lovin Mizoram hmasawnna hi a tluantling thei lo va. ‘SUBHAGYA’ scheme hnuaiah khaw hrang hrangin eng an neih theih nan hmalak a ni a. Autonomous District Council chhunga khua ten internet connection tha zawk an neih theih nan hmalak a ni bawk a. Hmasawnna ruhrel pawimawh din piah lamah Autonomous District Council inrelbawlna leh sum hman chungchang felfai zawka kalpui a nih theih nan hma lak a ni. ADC huam chhunga zirna tih hmasawnna turin NLCPR hnuaiah school building 49 cheng vaibelchhe 11.09 senga sak tum a ni a. Mara Students Hostel for Boys, Zotlang-a sak chu zawh fel niin kumin May Ni 22 khan hawn a ni a. Chawlhmun-a Girls Hostel sakmek pawh peih fel tep a ni.
The Mizoram Pension for Members of the defunct Pawi - Lakher Regional Council chu siam that niin kumin January thla atanga hman tan turin Council member te pension hlawh tih pun a ni a. Council member te pension hlawh thla tin a Rs 10,000/- chu Rs 20,000/- ah tih pun a ni a. Kum tin 5% a tihpun chhoh tur niin Rs 35,000/ thleng tihpun tur a ni. Hemi rual hian Family Pension pawh thla tin Rs 6,000/- atangin Rs 10,000/- ah tihpun a ni a. Hei pawh hi kum tin 5% a tihpun chhoh tur ni in Rs 20,000/ thlenga tihpun tur a ni.
35. Information & Public Relations Department kal tlangin sawrkar thil tum leh hmalakna te print leh electronic media hmanga puanzar chhunzawm reng a ni a. NEC sum cheng vaibelchhe 10 hmangin Directorate of I&PR ram-ah Lianchhiari Run sak hna kalpui tan a ni.
36. Printing &Stationery ah khawl thar changtlung tak SM 74 chu bun niin calendar, brochure leh a dangte chhut nan hman a ni a. Sawrkar office leh press a hman tur lehkhapuan hralhna P& S department sum lak luhna bul ber a ni.
37. Tun hnaiah hian Mizoram chhunga Below Poverty Line (BPL) chhungkaw zat chu za zela 21% atangin 19.63% ah a tlahniam a. BPL chhungkaw awm lohna khua panga (5) a awm tawh a ni.Kum 2014-2015 chhunga State Domestic Product (SDP) chu tuna market price atanga chhutin cheng vaibelchhe 13,343.89 a ni a, kum 2015-2016 khan cheng vaibelchhe 15,101.57 a ni a. Sum leh pai dinhmuna ram than dan tehna ah kum 2014-2015 chhunga kan state thanna chu 15.76% niin kum 2015-2016 khan 14.53% a ni a. Per capita income pawh kum 2014-2015 khan Rs.1,03,049/- niin kum 2015-2016 ah chuan Rs.1,14,524/- ah a pung chho a ni.
Ram hmasawnna turin thil tam tak tih a ni tawh a, hmabak tih tur tam tak a la awm zel a. Ruihhlo dona chak zawka kalpui a pawimawh a. Thalaite thiamna leh theihna hai chhuah sak thei tura thil kalpui leh an eizawnna tur kawng buatsaih a pawimawh hle a ni.
Vawiin hun pawimawh takah hian, Mizo mipui te, tlawmngai pawl te leh kohhran hrang hrang ten he sawrkar ah rinna nghat a, term hnih chhunga a hmalakna hrang hrang ah te in tawiawmna avangin lawmthu ka sawi a. Hun harsa leh boruak hrang hrang hnuaiah pawh dan leh thupek keng kawh a, ram leh mipui te venghim tura thawktu Mizoram Police, Army leh Parmilitary Force te thawhrimna a chhuanawm ka ti a. Mizoram ralmuanna boruak vawnghim tura mipui vantlang leh pawl hrang hrang te inpekna hi a fakawm tak meuh a ni. Sawrkar hnathawk te thawhrimna leh inpekna ah lawmthu ka sawi a. Media leh Mizoram-a central sawrkar office hrang hrang ten sawrkar in tawiawm na ah lawmthu ka sawi a ni.
India ram ropuina eng hnuaia hlim taka zalenna kan lawm lai hian he rama cheng te inpumkhatna tur te, inremna leh muanna atana thawk turin rilru siam ila. India ram leh Mizoram in hma a sawn zel theih nan theihtawp chhuah a thawk zel turin inhlan thar leh ang u.
Ka lawm e.
On this auspicious occasion of India’s Independence Day, I convey my warm greetings and felicitations to all the people of Mizoram.
As we assemble here to celebrate 72 years of freedom, let us recall the country’s struggle to attain independence from foreign rule and its long enduring journey to emerge as a strong powerful nation, and let us take a moment to salute the pioneer leaders and all the brave patriots who had sacrificed their lives for the freedom and future of this country.
Today, India is considered one of the most powerful nations in the world with growth indicators in all significant areas to become an economic superpower in the near future. As a constituent unit of this great nation, it is our solemn duty to work for the unity, strength and development of the country.
On this important occasion, I would like to appeal to all the people of Mizoram to extend sincere suppport and co-operation to the development schemes and welfare programmes of both the central and state governments, which call for active public participation for the progress and prosperity of Mizoram and join the rest of the country in its race towards building a New India by 2022. On this occasion, I would like to briefly mention measures taken in various areas by the State Government for the progress and development of Mizoram.
1. Ten years ago, we took the bold initiative of introducing the New Land Use Programme(NLUP) with a vision to achieve high inclusive economic growth and development within few years. The successful implementation of NLUP since 2011 and introduction of NEDP in 2016 have significant impact on the state’s socio-economic scenario. Today, Mizoram is one of the highest growing economies among the states in India, along with Gujarat, Jharkhand and Tripura, that recorded above 8% growth rate during the last four years. Mizoram ranks first among the small states, and second among all states in Health Index prepared by World Bank Group and NITI Aayog. The state has the second highest literacy percentage in the country.
2. Infrastructure development is one of the eight Core Strategies enshrined in the New Economic Development Policy. Of primary importance is the development and consolidation of the social overhead capitals of power, transport and communication which are the most underdeveloped sectors in Mizoram. Out of the cumulative figure of Rs.2,000.00 crores set aside for NEDP by the state government for 3 years i.e. 2016 to 2019, about 85% was provisioned for infrastructure development and operation & maintenance of public infrastructures. Mizoram Economic Conclave 2018, the first of it’s kind in Mizoram, was organized on 6th April 2018 to deliberate on the challenges and opportunities in the process of economic growth focusing more on the role of agricultural sector including skills & entrepreneurship development. ‘My Project, My NEDP–MiMIR (Mipui Mamawh Intawm Ruahmanna)’ is another important intiative under the NEDP which is intended to enable public participation in the formulation of major development project of common public utility.
The Magnetic Mizoram Investors Summit was held in Aizawl as a landmark initiatives of the government towards the development of business in the State. Mizoram has signed letterof intent worth Rs.600.00 crores in Solar Energy and Rs.1500.00 crores in Hospitality sectors with private investors. The Indian Film Festival was organised at a grand scale in Mizoram with prestigious film makers attending it from all over India. Since 2016, Entrepreneurship Development Scheme (EDS)has been introduced and successfully implemented by Mizoram Entrepreneurship Development Monitoring Committee(MEDMOC). North Eastern Council(NEC) has recognized this important Policy and had circulated the NEDP documents to all north east state governments for possible replication in their own states.
3. Peace and tranquility of the state is paramount to all-round development of Mizoram. Mizoram Police Department is strengthened, from time to time, with modern equipments, manpower, and training in various courses. In a major breakthrough, political level Peace Talk between Mizoram State Government and HPC(D) was held under a cordial environment at the State Guest House during 7th & 8th March, 2018 which culminated in the signing of MoS between the two parties on 2nd April, 2018 and laying down of arms by the HPC(D) on 13th April at CTI Sesawng. The Mizoram Police arrested 17(seventeen) militants from Myanmar based Insurgent Groups during the last year. Cyber Crime Cell was established under SP Crime with 8 staff to look after the Cell. Under the national e-Governance Plan, Crime and Criminal Tracking Network and Systems(CCTNS) Project is actively taken up by CID Crime. Online Data Entry in CCTNS CAS(Core Application Software) systems is regularly done in 20 out of 39 Police Stations in all the 8 districts of Mizoram. During 2017-2018, Mizoram Police operation team under CID(SB) and staff of various Police Stations seized illegal drugs and contraband goods worth Rs.9,97,65,872/-.
The Mizoram Forensic Science Laboratory remains the only laboratory in India that maintains an updated case examination details via online mode. During 2017-2018, new bullet test firing room with state of the art acoustic walls for test firing of cases and exhibits relating to firearms and ammunitions was constructed at a cost of Rs. 19.16 lakh.
Construction of Fire Station Buildings cum Staff Quarters under the 13th Finance Commission Grant at Mamit, Serchhip and Kolasib have been completed and inaugurated at Mamit and Serchhip. Construction of separate Women’s Jail under NLCPR at Central Jail Aizawl and Saitual Sub-Jail under 13th Finance Commision are almost complete with 97% of works already completed. Thirty Home Guard volunteers were trained and passed out from CTI Sesawng during the year.
4. Through vigorous implementation of central sponsored schemes and the state’s flagship NLUP and NEDP, there have been notable achievements in agriculture and allied sectors. NLUP has been a substantial contributor in the decline of jhum area by 31.37% during the last six years. Assistance was given to 1,500 nos. of beneficiaries in the first phase and 16,400 beneficiaries in the second phase under NLUP/NEDP convergence. Provision is made to construct 402.518Kms of agriculture link roads, and 487Kms. of existing roads are being upgraded to all weather roads. Rs.2,000.00 lakh was allocated under NEDP during 2017-2018 for Aizawl Kolasib, Serchhip and Mamit for construction of all weather roads. About 60% of work is completed. A total of 405Ha of land is being covered under NEDP for cultivation of onion, field pea, Rabi maize and mustard. Preparation work for establishment of Rice Mill at Kolasib district is in progress.
Agriculture link roads with a total length of 87.611 Kms have been constructed under National Mission on Oilseeds and Oil Palm(NMOOP) since its inception. Oil Palm area has increased from 2,502Ha in 2016-2017 to 25,923Ha by the end of 2017-2018. Since its inception a total of 773Kms long agriculure link road have been constructed under RKVY to connect potential areas. Under RKVY a total of 54.5Ha of WRC was constructed during the year 2017-2018 and over 740Ha of acidic soils in cultivated areas were treated with slaked lime during the same year. Cycle I of Soil Health Card Scheme which was started in 2015-2016 is now completed wherein 11,986 soil samples have been collected and tested. Implementation of Cycle II is now in progress.
The centrally sponsored scheme - ‘ATMA’, which has been implemented in the State since 2005 is now in operation in all districts. Under MOVCD (Mission Organic Value Chain Development for North Eastern Region), effort is being made to promote development of certified organic production in a value chain mode to link growers with consumers. Activities under Krishi Vigyan Kendras (KVK) includes conduction of 77 numbers of On-farm Demonstration (OFT) and 80 numbers of Front Line Demonstration (FLD)and 60 different training programmes.
Eleven MI projects under RIDF-XXI(NABARD)were completed during 2017-2018 covering total area of 556Ha and benefitting 357 families and 5 projects scheduled to be completed in 2018- 2019. Fourteen on-going MI projects executed under PMKSY are also scheduled to be completed during 2018-2019. During 2017-2018, Rs.17.00 lakhs has been received for repair and restoration of Khuaihnuai MI Project(Tlakal Zau), Sesih under NEDP. Proposal for repair and restoration of 138 completed MI Projects and implementatin of 13 new projects at an estimated cost of Rs.32.00 crore have been submitted for funding under NEDP.
5. Under National Bank for Agriculture and Rural Development (NABARD), Rural Infrastructure Development Fund (RIDF) scheme rubber plantation and development for 150Ha at Mamit District is in progress. Rubber Plantation covering 220Ha is being taken up during 2018-2019 which will be completed within four(4) years. Under Rashtriya Krishi Vikas Yojana (RKVY), production enhancement and protection works consisting of water harvesting, terracing, check dams, log wood bunding, contour bunding has been implemented. Construction of rigid pavement works from Melriat village to Tuirial is in progress.
6. Various measures are taken to further exploit and capitalize on horticulture potentials. Horticulture department has been awarded an additional fund of Rs.10.00 crore during 2017-2019 by the Government of India on account of the implementation of Mission for Integrated Development of Horticulture (MIDH) programmes. Horticulture Fair was conducted during 5th-8th June, 2018 for the 7th time at Assembly Annexe Building. Best Farmer Award was selected district-wise and six (6) Best Entrepreneur Award was also distributed. The Centre of Excellence for Fruits which was inaugurated at Lunglei on 7th March, 2018 will serve as an important learning place for imparting training to farmers and also help in production of quality planting materials. During 2017-2018, dragon fruit cultivation has been taken up in a big way to cover an area of 770Ha. Off-season cultivation of cabbage and tomato has also been taken up on a large scale. It has led to significant reduction in the quantity of import from other states. Other work includes construction of NEDP-NLUP Link Road, construction of 296 water tanks for individual farmers and 11 community water tanks, rejuvenation of senile plantation and canopy management of mandarin orange, productivity enhancement of chow-chow and turmeric cultivation at Vahai, Siaha.
7. It is the vision of the government to be self-reliant in meat, fish and poultry products. Consistent efforts are made through AH&Vety department to prevent and control outbreak of animal diseases and to increase production. Construction of Rural Epidemiological Centre at Khatla with a project cost of Rs.321.00 lakhs is near completion. Animal Feed Plant with a capacity of 80MT per hour with a project cost of Rs.551.08 lakhs has been completed and installed at Ramrikawn. Controlled breeding programme is being taken up at Thenzawl for rearing mithun with stall feeding system. Under NEDP, a new initiative of Poultry Farm at Lengpui is to be empanelled through investment by entrepreneurs and state government on a 50:50 sharing basis to produce 8,000 nos. of day old chicks monthly by procuring hatching eggs from INDBRO Hatchery at Zoram Poultry Development Society at Tanhril. During 2017-2018 under NLUP and NLUP-NEDP convergence scheme an amount of Rs.39,92,60,032/- has been disbursed for 13,242 beneficiaries under AH&Vety Department.
Under the Blue Revolution and RKVY schemes of Central Government, a number of important infratructures have been created through the Fishery department including Carp Hatcheries in Aizawl, Mamit, Champhai, Kolasib and Serchhip districts to increase production and availability of fish seeds. Two ice plants have been established in Aizawl and Kolasib, and 3 new cages for fish culture at Serlui ‘B’.
8. Remarkable progress has been achieved in the sericulture sector particularly under the initiatives of NLUP. Mizoram is now self sufficient in production of seeds(Dfls)and measures are taken for product development and promotion of Mizo Brand Silk products. Integrated Sericulture Development Project under NERTPS with a project cost of Rs.3,249.20 lakhs is being implemented with headquarters at Lunglei covering 600 families in Hnahthial and Lunglei block. Intensive Bivoltine Sericulture Development Project under NERTPS with a project cost of Rs.3,014.61 lakhs is being implemented at Champhai district covering Khawzawl and Champhai Block having 1,000 women benficiaries. Muga Silk Development Project under NERTPS with a project cost of Rs.1,352.09 lakhs is being implemented covering 300 existing farmers and 200 new beneficiaries.
9. Mizoram has been declared the 13th Open Defacation Free(ODF) state in the country on 30th March, 2018. Our effort in sanitation is expected to enable Mizoram to emerge as the ‘Cleanest State in India’ and our cities, towns and villages as the cleanest habitation by 2019. Swachh Survekshan Grameen-2018 under Swachh Bharat Mission to provide national ranking of all districts of India on the basis of quatitative and qualitative sanitation has been launched for all districts.
With the objective of providing clean drinking water to every household, PHE Department has provided 3,337 house water connection and target 54 nos.of habitations to be covered during 2018-19 under NRDWP out of which 4 habitations have already been covered. Out of 1 city and 22 towns which are under Urban Water Supply, 15 towns are fully covered(70 lpcd and above) and 8 towns partially covered(below 70 lpcd). Khawbung WSS is expected to be completed during 2018-2019. NIT Lengpui WSS, Water Supply to Sainik School Chhingchhip and Construction of Dam Reservoir & Development of Recreation Centre at Keilungliah are being undertaken during the year. Vairengte WSS and Sangau WSS Phase-II under NEC are being executed and expected to be completed during the year.
10. The state government is aware of the need to improve standard of education at all levels of learning. An amount of Rs.10.55 crores was allocated to School Education Department under NEDP during 2017-2018 for infrastructure development. Besides, Rs.2,553.58 lakhs have also been allocated for development and improvement of various school infrastructures under NABARD-RIDF-XXII. NAS for Class X was conducted for the second cycle on 5th February, 2018 in Mizoram covering 269 government and private high schools in Languages, Mathematics, Science and Social Science. Findings from the NAS will be used for formulating policies, planning and pedagogical interventions to improve student learning. Under SSA, 12 hostels to cater the needs of children of remote habitations are running successsfully; 18 centres under Residential Special Training Centres(RSTC) and 24 centres under Non Residential Special Training Centre(NRSTC) are running to cater the needs of under-privileged children and drop-out school children. Children with special needs at elementary stage have been provided aids and appliances including educational facility as per their needs. Education Department runs a special TV Programme on DDK Aizawl every Thursday through which the achievements of School Education, SCERT and MBSE are disseminated to the public.
So far 7,316 teachers have enrolled in D.El.Ed online programme under National Institute of Open Schooling (NIOS) during 2017-2019 session. Regular classes in B.Ed Special Education in the field of Visual Impairment (VI) and Hearing Impairment (HI) has been conducted from the academic session of 2018-2019. This is the first of it’s kind in North East Region and Mizoram University has been given provisional affiliation to start the course. The Indian Space Research Organisation (ISRO) and North Eastern Space Applications Centre (NESAC) has supplied equipment for revival and commissioning of EDUSAT networks in the North East with fifty Satellite Interactive Terminals (SITS) in Mizoram. Construction of SCERT and DIET buildings at various districts have been completed. Construction of Aizawl College New Campus building at Mualpui Aizawl with a total cost of Rs.1200.00 lakhs is started. Proposal to start MZU southern campus at Lunglei is under consideration.
11. The impact of global warming and adverse effects of deforestation on our environment is a major concern for which intensive efforts are being made through various National Programmes and Green Mizoram Programme to increase forest cover areas and to protect reserved areas, wildlife and biodiversity. New plantation has been raised in over 1,750Ha. of degraded open forest under National Afforestation Programme during the year 2017-2018. A total amount of Rs.100.65 lakhs has been utilized for executing various components of works with special focus to prevent forest fire under Intensification of Forest Managment. EF&CC department has started initiatives for Revision of State Action Plan on Climate Change(SAPCC) with the support of Ministry of EF&CC, Government of India and GiZ. Under National Adaptation Fund, Mizoram Agriculture department”s project “Sustainable Agriculture Development through Expansion, Enhancement and Modelling has been approved and the project is being implemented in 4 districts with Rs.10.00 crore financial outlay. Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation(REDD) Pilot Project is being implemented at Reiek and Ailawng villages with support of ICFRE, GiZ and ICIMOD. Springshed Recharge Pilot Project is being implemented by the department with the support of GiZ to revive 20 critical springs in and around Sihfa cluster.The Government has stepped forward to develop bamboo sector by introduing revamped National Bamboo Mission. Awareness on climate change and capacity building programmes have been conducted at various levels through the State Climate Change Cell.
12. With a view to enhance economic growth, significant measures are taken to build new infrastructures and improve existing market infrastructures. During the year 2018-2019, Rs.4,500.00 lakhs is alloted to Commerce & Industries Department for construction of Aizawl City Centre at Dawrpui and Market Yards in various towns. Construction of New Market Building at New Market and construction of Mission Veng Bazar Complex with NEC fund are in progress. Under Export Development Fund(EDF)financed by Ministry of Commerce & Industry, construction of Mizoram Food Processing, Research and Training Centre(MFPRTC) at Seling; construction work for site development and Block ‘A’ Building of Trade Facilitation Lawngtlai have been completed, and Food Testing Laboratory, Zemabawk have been set up at AYUSH Building at Zemabawk.
Mizoram government is keen to open up gateway to South East Asian countries through Indo-Myanmar and the location for construction of Border Haat has been identified in four places namely, Hnahlan, Zote, Vaphai(Saikhumphai) and Sangau(Pangkhua). Construction of trade Facilitation Centre at Tlabung has been completed. A suitable plot of land at Zorinpui had been acquired for construction of LCS which will be the main trading point in Indian side for Kaladan Multi Modal Transit Transport Project.
Exploration of minerals, oil and natural gas are being undertaken through Geology & Mineral Resources department. Presently, 2 Oil Exploration companies, namely ONGC and OIL are working in the state. During the year 2017-2018 a revenue of Rs.19,459,612/- from mining and Rs.43,412,002/- as exploration licence fees respectively are deposited to the state government’s exchequer. Mizoram Day was observed and celebrated during the IITF, 2017 on 18th November, 2017 at Hamsadhwani Open Theatre to showcase glimpses of Mizoram cultural heritage.
13. Rural development and poverty alleviation schemes under the Central government such as MGNREGS, NRLM, PMKSY-WDC, BADP, PMAY-G and NLCPR are being implemented in all earnestness to remove poverty and improve quality of life in rural areas through employment generation, provision of training to rural unemployed youth and creation of basic social and economic infrastructure. Mizoram received Outstanding Performance Award in 2017 in the North east category for excellence in implementation of Shyama Prasad Mukherji Rurban Mission(SPMRM). Under the state’s NEDP, a total of 1,200 beneficiaries have been covered by Chief Minister’s Rural Housing Scheme in three pilot districts namely, Serchhip, Lawngtlai and Saiha. The Scheme is now being implemented in all other districts covering a total of 2,000 beneficiaries. Other works include construction of mini sports complex at East Lungdar, Saitual, Khawbung, Vairengte, Aibawk and cultivation of aloe vera at Darlawn district. An amount of Rs.100.00 lakhs was allocated for improvement of community halls under Social Education of NEDP during 2017-2018. As many as 24 nos. of construction, repair and renovation of community halls in 9 R.D Blocks were taken up under the scheme.
The Core Committee of the New Economic Developmennt Policy (NEDP) allocated Rs.6663.20 lakhs for improvement of infrastructure in villages under the charge of Local Administration Department for providing civic amenities. Construction of Lalsavunga Park at Hlimen is in progress.
14. Urban development work is vigorously undertaken through 5 Key Central Sector Mission namely, Swachh Bharat Mission, National Urban Livelihood Mission(NULM), Atal Mission for Rejuvenation and Urban transformation(AMRUT), Housing for All(Urban) and Smart Cities Mission. In addition, the government has also taken up various State Sector projects under the State’s flagship schemes to build new infrastructures within Aizawl. A total of Rs.3000.00 lakhs has been allocated under NEDP for construction of Guest House-cum-Civil Services Club. The ADB-assisted NERCCDIP has been instrumental in taking up critical city infrastructure for Aizawl city for which a total project cost of Rs.698.17 crores is being invested for various infrastrucures in 3 Tranches. Construction of buildings within Aizawl has been regulated by the AMC and so far, 6,058 nos of permission have been issued since its inception.
15. With a view to ensure food security to all, the department of FCS&CA has been taking various measures towards systematic monitoring of movements and distribution of foodstuff at all levels. All family ration cards are now digitized and the process of updating and issuing of ration cards are done online with a reliable database. Aadhar seeding of Family Ration Cards is pursued in an active manner in all the offices of DCSOs. DPR for the project, Construction of foodgrains storage go-down for construction of 65 go-downs along with staff quarters with a total capacity of 20,350 MT is actively pursued. Steps are being taken to complete supply chain automation and Fair Price Shop automation. The department is gearing up to roll out installation of e-PoS machines in the Fair Price Shops for which DPR is prepared and submitted to Government of India. Due to implementation of National Food Security Act, 2013 Government fund to the tune of Rs.94.21 lakhs is saved every month. Advanced stocking of rice for the monsoon period from May to October 2018 has been done in selected 47 Supply Centres.
During 2017-2018, Rs.1.60 crore is received from the central government for construction of 1 secondary standard laboratory at Aizawl and 5 working standard laboratory at Aizawl, Kolasib, Hnahthial, Tlabung and Chawngte under strengthening of Legal Metrology infrastructure of States and UTs. A total amount of Rs.7,33,550/- was collected as verification of stamping fees and Rs.1,84,450/- as compounding fines from defaulters.
16. With a view to strengthen cooperative movement in the state, the Mizoram Cooperative Socities Act, 2006 has been put up for amendment in the Mizoram Legislative Assembly. Implementation of ICDP Programme in 5 districts with the approved sanctioned cost of Rs.4,494.452 lakhs for 4 years is in progress. Mizoram Cooperative Apex Bank Ltd. has opened two new branches in Khawzawl and Zobawk and ATM booths in Saiha, Lawngtlai, Lunglei, Serchhip and Tuikual South. Mizoram State Agriculture Horticulture Forestry and Marketing Cooperative Federation Ltd.(MAHFED) conducted broom marketing survey and organised farmer tour at different places in Central India. Seminar on Innovative Ideas and Best Practices for the Rural Working Classes was organised in 9 different locations with suppport of University faculties and experts from Horticulture and Agriculture departments. MAHCO accounted net profit of Rs.12,56,911.50 with an accumulated profit of Rs.71,08,226.48 during 2017-2018. MULCO also earned a total income of Rs.12,08,87,980.00 from sale of milk products during 2017-2018.
17. Improvement of road infrastructure is fundamental to economic growth. Under the State Roads projects, eleven (11) nos. of formation cutting with a total length of 98 kms and 36 nos. of blacktopping roads of total length 203.500 Kms have been completed during 2017-2018. Currently, there are 72 nos. of on-going road projects under PMGSY, NEC, NABARD and NEDP etc with a total length of 1,202 Kms with a total amount of Rs.909.63 crores. Twenty one(21) nos of permanent bridges amounting to 137.97 crores for replacement of temporary bridges are being taken up under CRF, NABARD and MORT&H. As per MPWD Vision 2030, all temporary bridges under Mizoram PWD will be replaced with permanent bridge by 2030. During 2017-2018, 31 nos. of buildings were taken up with an estimated cost of Rs.507.00 crores out of which 34 have been completed and 57 buildings are in progress. Mizoram Public Works Department (PWD) maintains 11 nos. of National Highways with a total length of 1,465.120 Kms. Construction of 99.83 Kms long road under Kaladan Multi Modal Transit Transport Project is expected to be completed in March, 2019. Geometric widening, re-alignment and widening to two lane of NH-44A and construction of Rockfall Area By-Pass at Lengpui Airport on NH-44(A) via Lengte road are in progress. Under the World Bank Projects, Improvement and Upgradation of Chhumkhum-Chawngte road is expected to be completed in December, 2018; Improvement and Upgradation of Champhai-Zokhawthar road and Improvement and Upgradation of Tlabung-Kawrpuichhuah road are expected to be completed in February and March, 2019.
18. The Mizoram Goods & Services Tax Act & Rules, 2017 is operational in full swing and the revenue collection is expected to be higher than that of last year. The revenue collection achieved by the Department for the financial year 2017-2018 and 2018-2019 upto May, 2018 is Rs.40,513.67 lakhs and Rs.9,793.39 lakhs respectively. Construction of Commissionerate of State Tax building of Taxation department Phase I at New Secretariat Complex is completed and inaugurated on 14th June 2018.
19. Mizoram is highly vulnerable to landslides and major earthquake. First and seond batch training of National Disaster Management Authority Scheme Aapda Mitra(Friends in disaster) for training community volunteers in disaster response in Aizawl district was held during May and June, 2018 at Central Training Institute, Sesawng. Mock drills were conducted at the state level, district level, offices, schools and community levels at regular intervals. Under the guidance of NDMA, New Delhi, Multi State Mock Exercise on earthquake was conducted successfully at seven districts, namely Aizawl, Lunglei, Siaha, Champhai, Kolasib, Serchhip and Mamit on April, 2018. For the first time for Mizoram state, a 5-member team under Joint Initiatives of Aizawl District Disaster Manangment Authority and Mizoram State e-Governance Society was awarded National Award for e-Governance 2017-2018 “Best District Level Initiatives” at the 21st National Conference on e-Governance held at Hyderabad on February 2018.
20. Various measures are taken for providing welfare programmes and services to the weaker and vulnerable sections of the society. Mizoram State Commission for Protection of Child Rights was established in February, 2018. With a view to provide safety net to the children, all the 52 Children Homes in the State are registered under the Juvenile Justice (Care and Protection of Children)Act, 2015. Nutrition Mission(Poshan Abhyaan) was launched in March 2018. The Mizoram Rights of Persons with Disability Rules, 2017 has also been notified. Under Accessible India Campaign(AIC) 23 public (offices) buildings under Phase I are being made accessible to PwDs with necessary facilities. Unique Disability Identification(UDID)has been implemented across the state and 340 UDID cards have been generated. All-out effort is being made to combat substance abuse. An online managment system titled Sexual Harassment Electronic Box(SHe-Box) for registering complaints related to sexual harassment at workplace has been introduced with DCs as Nodal Officers in all districts. A new One Stop Centre at Lunglei is under construction and expected to complete and function within few months. The state government has granted fund under NEDP for upgradation of Old Age Home in Luangmual with better facilities. Construction work is to start soon.
In an effort to combat growing menace of substance abuse, various government departments and NGOs joined hands to initiate Project HIMNA-MADAT(Mizoram Against Drugs, Alcohol & Tobacco) under the chairmanship of Deputy Commisoner of Aizawl District. Under this project, massive awarenes campaign against the use of tobacco, drugs and alcohol is being undertaken among children in schools and sunday schools in Aizawl.
21. It is a matter of pride and achievement for all of us that Mizoram occupies the top position among small states and number two among all states in India in Health Index prepared by World Bank and NITI Aayog.To provide affordable healthcare facilities to the public, District hospitals and health centres in all the districts are strengthened with better infrastructure and state of the art equipments with fund received from NLCPR, NEC and the state’s own NEDP. During 2018-2019 Rs.20.00 crore is allocated under NEDP for improvement of healthcare facilities in all district hospitals and Rs.20.00 crores for improvement of State Referral hospital at Falkawn. An amount of Rs.29.90 crore is allocated for construction of staff quarters at Civil Hospital Lunglei. Under NLCPR construction of 100 bedded District Hospital Siaha is to start soon and construction of 50 bedded hospital at Lawngtlai is in progress. North East Council (NEC) has approved construction of 100 bedded hospital at Mamit. Trauma centres will be established at district hospitals in Aizawl, Siaha and Lawngtlai. Installation of Bio-Medical Waste management System at District Hospitals Mamit, Champhai, Serchhip and Lawngtlai are in progress.
Various National Health Programmes are effectively implemented with positive outcome in our effort to build a healthy society. There has been a successive decline in Maternal Mortality Rate (MMR) and Infant Mortality Rate (IMR). Global tobacco Survey-2 has indicated that the overall prevalence of tobacco use among adults has declined from 67.2% of all adults to 58.7%.
Mizoram Institute of Medical Education & Research(MIMER), the first Medical College in Mizoram, has been inaugurated on the 7th August, 2018. Admission process for the first academic session had already started from July, 2018 based on NEET UG exams in which 15% of total seats is reserved for Non Resident Indian (NRI), 15% for Central Pool and 70% for State Quota. As of now, 62 students under State quota, 11 under NRI and 6 students from Central Quota have have been admitted.
22. Massive improvement of sports infrastructure has paid dividends. During the year 2017-2018, Mizo sports-persons won a total of 49 medals at international sports arena, 160 medals at national and 71 medals at regional level of competitions in different sports disciplines. A total amount of Rs.173.00 lakhs was distributed to deserving sportsperson as Incentive Cash Award in the year 2017-2018. A new NCC Battalion with a strength of 3,520 cadets is being instituted at Lunglei. Multipurpose Indoor Hall at Sazaikawn, Lunglei, the largest Indoor Hall in Mizoram was inaugurated on February 2018. Sports Centre at Phulpui and Multi Sports Centre for Northern Region at Darlawn were inaugurated in April this year. Under NEDP, improvement of sports infrastructure is undertaken for improvement of Aquatic Complex at ITI Veng, Republic playground, Venghnuai playground, Ground levelling work of Football field at Sairang, construction of Sports Guest House at Mualpui and widening of Public playground at Vaikhawtlang.
23. A major breakthrough is still needed to place Mizoram on international tourist map. Tourism department has been making endless efforts to promote tourism by setting up more infrastructures in various tourist centres, and organising annual fairs and festivals. Besides the existing 59 Tourist Facilities, Rural Homestay scheme has been introduced under NEDP. Two projects, namely, Integrated Development of New Eco-Tourism Destination at Thenzawl, South Zote and Reiek under Swadesh Dharshan-North East Circuit; and Development of Eco-Adventure Circuit under Eco Circuit theme of Swadesh Dharshan are being implemented with fund from Ministry of Tourism. Under this scheme, ropeway from Chaltlang to Durtlang is being constructed which is to be a single span longest ropeway in Asia. An MoU was signed with Central YMA and MHIP for collaboration in Tourism Awareness Campaign.
24. To revive the value of Mizo culture and to preserve the cultural heritage of Mizoram, Chapchar Kut 2018 was successfully organised at A.R.Lammual, Aizawl on 2nd March, 2018. The 1st Mizo Hnahthlak International Festival, 2018 was organised on 5th July, 2018 with an objective to create a sense of unity among various tribes of Mizo origin residing in and outside the country. Mizo Cardinal Choir represented the country at the 10th World Choir Games at Thswane, South Africa and won silver medal. They had also won gold medal at Asia Pacific Choir Games at Colombo, Sri Lanka in the previous year. Renovation of Vanapa Hall under NEDP has been completed while construction work of Cultural Centre at Bawngkawn South, Cultural Centre cum Auditorium at Vaivakawn and Lai Cultural cum Auditorium at Lawngtlai are in progress.
25. Civil works for construction of Aizawl District Court building at New Secretariat Complex, Aizawl is in progress with an estimated expenditure of Rs.23.60 crore. Ministry of DoNER has further approved project for construction of High Court Building at New Secretariat Complex at an estimated cost of Rs.46,24.12 lakhs. The court of Additional District & Sessions Judge at Champhai was inaugurated on 21st April, 2017. Establishment of Lokayukta is being taken up actively and is expected to function in the near future.
During 2017-2018 a total number of 1,450 cases were settled in Lok Adalat and a total sum of Rs.1,69,20,000/- is given as compensations to 52 persons under Mizoram Victims of Crime Compensation Scheme. Student Legal Literacy Clubs have been raised in 40 educational institutions.
26. Sainik School Chhingchhip has opened admission for girls cadet from this year. During 2017-2018, 104 boys were recruited into Indian Army and 33 boys into Indian Navy.
27. Skill development is a priority to the government. The Mizoram Skill Policy for Development & Entrepreneurship has been notified on 4th June, 2018. Project for training of 36,671 under Pradhan Mantri Kaushal Vikas Yojana(PMKVY) is approved with financial target of Rs.56.46 crores. For the welfare and social security of workers, the Mizoram Employees State Insurance Society has been formed. Mizoram Youth Commission has conducted various coaching programmes to prepare the youth for UPSC exams and entry into other services.
28. Under New Economic Development Policy (NEDP), improvement of internet connectivity for department offices in Aizawl has been implemented and is expected to complete by 2018. e-District roll-out was launched with fifteen (15) services during Digital India Week. These services i.e. income certificate, residential certificate, permanent residential certificate and tribal certificate has been integrated with UMANG (Unified Mobile Application for New Age Governance) mobile application for service delivery to the public. BharatNet project which aims to connect villages using optical fibre cable is in progress and is expected to be completed by 2019. Application developed by Mizoram State e-Governance Society (MSeGS) was awarded silver medal at the 21st National Conference on e-Governance organised by Department of Administrative Reforms and Public Grievances (DARPG), and Ministry of Electronics & Information Technology (MEITY). e-Bharat project has been implemented wherein 52 government services can be accessed through online and mobile mode. e-PAR (Electronic Performance Appraisal Report) has also been implemented.
29. There have been remarkable developments in the power sector. Tuirial Hydro Electric Project was inaugurated by the Hon’ble Prime Minister of India, Shri Narendra Modi on 16th December, 2017. The Government of Mizoram has also signed Memorandum of Understanding (MOU) with North Eastern Electric Power Corporation (NEEPCO) for execution of 210 MW Tuivai Hydro Electric Project. With assistance from New Development Bank (BRICS Development Bank), 24 MW Tuirini Hydel Power Project is to be implemented. For transmission and distribution of power, there are number of projects which have been completed i.e construction of 2.5 MVA, 33/11kV Sub-Station at Buarpui and Saiphai, strengthening of 33/11kV Sub-Station at Thingsulthliah and Vairengte. On-going projects include construction of 2x2.5 MVA , 33/11kV Sub- station with associated 33kV line at Siaha and Lawngtlai, 132kV S/C line from Bairabi to W. Phaileng via Mamit, strengthening of 33/11kV Sub-station at Zaiawhthang and Thenhlum. Besides on-going projects under Rural Electricity Distribution Backbone (REDB); Deen Dayal Upadhayaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY); and Integrated Power Development Scheme(IPDS), a number of new projects including Augmentation of 33/11kV Sub Stations within Aizawl, Mega solar Park at Vankal, Mini-Grid SPV Plant at Vathuampui and Sailam, Grid Connected Rooftop SPV Plant at 132kV Sub Station Melriat etc are to be taken up under NEDP to achieve self-sufficiency in power.
As per the ‘Solar Power Policy of Mizoram 2017’, number of works had been carried out i.e. distribution of solar power plants with capacity of 3538 kWp, 5300 nos. of solar street lighting system, 9359 nos. of solar home lighting system, 10512 nos. of solar lantern, 6299 nos. of solar power pack and installation of 3000 kWp Grid Connected SPV Rooftop System. Installation of 2 MWp Solar Power Plant near Tlungvel, 30 MW SPV Power Plant at N.Lungpher, 10 MW SPV Power Plant at Sihhmui, 22.5 MW SPV Power Plant at Lengte are in progress. Efforts have also been made for wind power projects in the near future.
30. Remarkable progress has been made under Science & Technology Department. The Innovation Facility Centre at Aizawl is being set up under NEDP by the Department which is intended to facilitate local innovators and inventors. Construction of Lunglei Science Centre & Digital Planetarium is being started at Zohnuai, Lunglei under NEDP and NEC. Under the Science & Technology International Travel Support Scheme three young scientists presented their scientific innovative research papers in international scientific events held at Shanghai, London and Cairo. With fund from NEDP, Sawdust to Charcoal Making Project Chhuanthar, Baktawng is being developed and ‘Development of Indigenous Technological Innovations in Mizoram (DITIM)’ established at New Secretariat Complex.
With support from National Council of Science Museums (NCSM) under Ministry of Culture, the Innovation Hub and Space Science Education Centre has been established at Mizoram Science Centre, Berawtlang and is expected to be inaugurated soon. New scheme called Scientific Research & Technological Innovation Project has been launched in order to meet expenditure incurred on research works by scientist working in Research & Development institutions.
31. Construction of MST Bus Wash-bay was completed at Transport Complex, Chaltang. An MoU for establishing Automated Vehicle Inspection & Certification Centre at South Hlimen was signed with the Central Government and CIRT Pune. Three nos. of MST bus service are extended between Civil Hospital Aizawl and Referral Hospital, Falkawn. As many as 277 nos. of Two Wheeler taxi are yet registered till date and the STA has fixed the upper limit for 2-wheeler taxi permit to 500. Total Revenue collected by Transport Department from various sources during the year accumulated to Rs 36.22 crores.
32. The Mizoram Liquor(Control & Prohibition)Act, 2014 has been in force since 15th January, 2015. Revenue amounting to Rs.65,68,58,696/- has been collected during the year 2016-2017 against annual target of Rs.5150.00 lakhs.
Meanwhile, the total receipt collection of revenue from lottery business during 2017-2018 is Rs.1380.48 lakhs while total receipt during 2018-2019 upto May, 2018 is Rs. 226.52 lakhs.
33. Digital India National Land Record Modernization Programme(DILRMP) is being implemented by the Land Revenue & Settlement department and land records are settled in 302 plots during 2017-2018. A total amount of Rs.12,65,33,461/- were collected from various sources as Registration fee, Tax and Non Tax Revenues.
34. There cannot be overall development of the state without the inclusion of the Autonomous District Council areas. Electrification of Villages under the ‘SUBHAGYA’ scheme and steps are under way to introduce better digital connectivity for the District Council areas. Apart from infrastructural development, remedial measures for improvement of the administrative and financial management of the Autonomous District Councils has also been taken up by the Government. To strengthen education infrastructure in the Autonomous District Councils, 49 nos. of school buildings are to be constructed with a total estimate cost of Rs.1109.85 lakhs under NLCPR. Construction of Mara Students Hostel for Boys at Zotlang has been completed and inaugurated on 22nd May, 2018, Girls hostel at Chawlhhmun is also near completion.
The Mizoram Pension for Members of the defunct Pawi Lakher Regional Council was amended which provides for enhancement of Pension of the members of the defunct Mizo District Council and Pawi Regional Council from Rs.10,000/- per month to Rs.20,000/- per month with an annual increment@5% interest upto a maximum of Rs.35,000/- per month. The family pension was also enhanced from Rs.6,000/- per month to Rs.10,000/- per month with an annual increment@5% interest upto a maximum of Rs.20,000/- per month with effect from 18th January, 2018.
35. Information & Public Relations Department continues to perform its role effectively in disseminating information through the print and electronic media. Construction of a 10 crore multi-facility centre project called “Lianchhiari Run” with fund received from NEC, is being implemented at Directorate of I&PR.
36. The newly installed state of the art printing machine SM 74 is being fully utilised by Printing &Stationery Department for printing of colour calendars, brochures etc. Focus is given to office and press papers as the sole items for sale on profit to Government Departments.
37. BPL families in Mizoram which used to be not lower than 21% percent in the recent years has fallen down to 19.63%. Five villages in Mizoram have no BPL family. The State Domestic Product(SDP) of Mizoram for the year 2014-2015 is estimated at Rs.13,343.89 crores at current market prices and the provisional estimates for the year 2015-2016 is estimated at Rs.15,101.57 crores. The growth rate attained during 2014-2015 is 15.76% and 14.53% as per the provisional estimates of 2015-2016. The per capita income of the state is estimated at Rs.1,03,049/- for the year 2014-2015 and Rs.1,14,524 as per the provisional estimates of 2015-2016.
Much have been done and achieved, but much more is yet to be done in all areas. Serious efforts must be continued to combat the growing menace of drugs and substance abuse. We must work harder to pull in our resources to create more and more employment opportunities to ensure a peaceful healthy environment for the youth to develop their entrepreneural skills and talents.
On this solemn occasion, I would like to express my sincere gratitude to the people of Mizoram, all NGOs and religious institutions for your faith, and confidence in this government and for your support and co-operation in its endeavours during the two tenures of our ministry. The dedicated service of all law enforcing agencies in Mizoram, the State Police Forces, the armed forces and all paramilitary forces in the state for keeping close vigil to prevent infiltration and maintaining law and order under all circumstances is commendable. The commitment and resolve of the civil societies, voluntary organisations and people of Mizoram to safeguard the peaceful atmosphere of Mizoram is indeed worthy of praise. I appreciate the sincerity and professional sagacity of the government servants; and I would also like to thanks media persons and all the central government institutions operating in Mizoram for your contribution and unwavering support.
As we celebrate our country’s independence today and revel in its glorious achievements, let us take a solemn pledge to rededicate ourselves to work for the unity, peace and harmony of the nation and continue to strive towards achieving greater heights for this country and the state of Mizoram with dedication and firm resolve.
Ka lawm e.
Zoram mipui duh tak te in zavaiin NLUP Kutpui chibai ka buk a che u.
New Land Use Policy (NLUP) hi kum 1989 ah khan kan sawrkar in a tan a ni. Kan hotute hian kan ram boruak in a mamawh ang zelin policy leh programme an siam thin a. Rambuai, thim chhah laiin kan mamawh ber chu Remna leh Muanna a ni a, chuvangin kan hotuten Remna leh Muanna an policy a, hmuhsitna leh endawngna karah huaisen takin an kalpui a, Pathian leh kan inkarah kan chiang a, Pathian lam hawi programme anih kan chiang a, Pa hun tiam alo thlen chuan khawvel mi ten awih lo mahse, June 30, 1986, zan dar 9 leh min 15 ah kan hotuten an sawrkar namthlu in MNF hotute hnenah lal thuthleng an han ken chuan tun thleng hian Remna leh Muanna kan la nei a ni. Lal Isua lama kan tana, amah nen kan inkar a chiang chuan an lamah a tang thin. Chungtiang chuan Remna leh Muanna pawh a takin kan hmu a; Remna leh Muanna kan neih hnuah Kuthnathawktu za a 70, kan ram a mi te hian an mamawh ber chu eizawnna ngelnghet an neih leh theihna tur atana rahbi tukna tangka ani. Kan hotuten New Land Use Programme kan buatsaih anga, chu chuan zo khaw pa ram buai avanga eizawnna nei lo ten eizawnna tha ngelnghet an neih leh theihna turin Rahbi kan tuk sak ang kan ti a, kan sawrkar chuan cheng sing thum theuh kan pe ang kan ti a; Rambuai avanga harsatna tawk, khawkhawm avanga chenna in tur nei mumal lo zawng zawng te rangva in chung kan pe ang kan ti a, rangva a sing tel kan pe a. Rinawmna, taimak leh dikna nena thawk tute chuan Pathian malsawmna an dawng a, an hlawhtling hle hlawm ani. Amaherawhchu hlemhletna nena dawngtute chu a ensan engemaw zat an awm ka ring.
Tichuan hun alo kal zel a, 2008 inthlan dawn ah chuan kan hotuten kan sawrkar chuan New Land Use Policy bawk kha i ti nung leh ang an ti a, sawrkar hnathawk hlawh pawh vawi hnih/thum lai a lo pung hman tawh a, tangka hlutna pawh alo tlahniam tawh a, chuvang chuan tun tum ah chuan chhungkaw tin a lo berah cheng nuai khat talin rahbi thar kan tuk sak ang an ti a, tichuan nuai khat kan ti ang kan ti ta a ni.
Pathian leh mipui khawngaihna zarah sawrkarna kan siam ta a, kan han rem leh kan insiam fel chhungin kan mithiamten an buatsaih chhung leh Central lama an hrilhfiah chhungin kan hotuten nasa takin an thawk a. Central a mi Minister leh sawrkar mipawimawh te chu an lo hmin ta a, tichuan kan hotuten cheng vbch 1500 an dil a,an niin ngun taka an ngaihtuah hnuin an ni chu an inthlahrung anih hi an ti a, agriculture link road leh godown te an mamawh ang an ti a, chuvangin cheng vbch 2813 hi kan chhut dan chuan an duh khawp tawk velah kan ngai ani an ti a. Hetiang khawp hi Central sawrkar hotute leh economist ten an ngaisang a, hetiang hian an lo ti ta ani. Hei hi miten hmusit mahse, Pathian kut a hmu tlat a, a dawngtute pawhin Pathian kut hmu se ka duh. A chhan chu NLUP hian sawrkar hnathawk lian leh sumdawng hausa te a dawng lova, Lal Isuan heng mite ber chunga in tih hi ka chunga ti in ni e a tihte kha ani a zawng. Lal Isua lam tang programme a ni. A dawngtute pawhin chu mi rilru pu chuan dawng se ka duh a ni.
Kan sawrkar chhung chuan kan kalpui zel ang kan ti a, tunah pawh hian chhungkaw 16000 hnenah pek tur kan buatsaih mek a, a tul chuan kan ti pung chho zel dawn a ni. He programme avang hian Pathian in nasa takin kan sawrkar mal a sawm a, vawiin ah hian sawrkar thangduang tehna Gross State Domestic Product GSDP, ti tha ber pali na kan ni thei a ni. Gujarat, Jharkhand, Tripura te nen kan tel ve theih phah a ni. NLUP dawngtu zawng zawngte leh a hlawhtlinna atana line department thawktu zawng zawngte chungah lawmthu kan sawi tak zet a. An rinawmna, dikna leh an thahnemngaihna te avangin vawiin ah hian India ram zau tak, State 29 zingah hmasawnna lama thanna ah a ti tha zingah kan tel theih phah a, an mahni vang hi ani lo kan ti lo thei lo a ni.
Hei mai hi ani lova, NLUP hian khawvel hriat a hlawh a, University of Minnesota atangin senior researcher te an lo kal a, NLUP thawm an hriatin helai an rawn zir chiang a, tha an ti a, UNO ah recommendation te an pe a. UNO lam pawh lokalin an rawn zir chiang a, tha an ti a chuvangin an agency pali laiin Aizawl khawpuiah pisa an rawn hawng a. Helai ah aiawhte rawn ruatin sum tak sengin an rawn tel ve a, kan lawmpui hle ani.
Tin tunah pawh hian IFAD, UNO Agency pakhat te nen sum tam tak rawn tumin kan thawkho dawn ani.Chungtiang chu NLUP in Mizo mipui a bik takin kuthnathawktute a tanpui leh kan sawrkar hming pawh a tih mawi dan a ni a, a dawngtute leh sawrkar hnathawk te chungah lawmthu sawi lo thei lo kan ni. Tin NLUP avangin kuthnawktute pawh an rawn phur thar a ni. AMFU, All Mizoram Farmers Union hotute pawh an rawn phur em em a, kan thawhhona a tha a, kan lawm em em a ni. Kut hnathawktute tel lovin tu ram mah a awm thei lova, keini ram pawh kan ni. Hei vang hian January ni 14 hi Kuthnawktute ni ah kan puang a, kan hmang thin a ni. Kumin ah erawh kan hmang lova, NLUP kutpui kan phak tawk anga ropui taka buatsaih kan tum avangin a hrangin kan hmang lova, hemi ni ah hian a hawnna leh kharna ah te kan hotuten a tul ang min hrilh dawn a ni.
NLUP a kan hlawhtlinna tam tak te hi sawngbawlna leh enkawlna tha zawk kan neih theih nan New Economic Development Programme NEDP in kan thuam chho ang tiin kan hotuten ruahmanna an nei a. Vawiin a ei tawk tawk economy atang hian market economy ah hlanchhoh kan tum a.
Vawiin a NLUP Kutpui kan hotuten an buatsaih pawh hi tute mah pawl pawla in en lova, Zoram mipuite that zawkna atan leh kan kuthnathawktute Zoram mipuiten an chian a, ngaihsan leh zualna kan hriat theihna turin kan hotuten an ngaihtuah chhuah a ni. Chuvangin NLUP Kutpui hi kuthnathawktute leh sawrkar hnathawk te tan chuah ni lova, Zoram mipui zawng zawng ten kan zavaia hmakhua ani tih hria a, a hlawhtlinna atana a thawktu leh thawhtu kan nih theihna turin tan ila ang u tiin ka sawm che u ani.
Ka chhulkhatkualpui hmun hrang hranga Zohnahthlak awm te vawiin Chapcharkut hun lawmawm takah hian in awmna hmun theuhah in zavaiin duhsakna chibai ka buk a che u. chapchar Kut hi Zohnathlakte, a bik takin Zoram kan tih chhunga awm te tan chuan Kut Ni ropui tak a ni a. Tun hma in kan lo hmang uar hle thin a; tin tunhnu deuhah te pawh kan nu leh pa, kan pi leh pute pawhin Aizawl khawpuiah ngei pawh an hmang thin a. Amaherawh chu hun engemawti atang khan Kristianna nen a inmilo anga ngaihna te a awm avangin han chawlh lailawk ve rih a ni. Amaherawh chu, thangthar lo awm leh zelte, mi tam takin kan culture te, kan tradition te leh kan nunphung ziarang hrim hrimte hi kan chawimawi leh in kan chawilar leh tur a ni tih rilru a lo chhuak a. Chuvangin tunhnuah deuhah phei hi chuan Central YMA te kaihhruaiin an bultumin Aizawl khawpui bakah Zoram district hrang hrangahte kan lo hmang leh ta a; hei hi thil lawmawm tak a ni.
Chapchar Kut hi Inremna Kut a ni a, thenawm khawveng innghirngho te inrem nan te; tin, nu leh pa karah inhriatthiamlohna awm inhriatthiam leh nan te leh khua leh khua te pawh inremna tur atan Chapchar Kut hi an lo hmang tawh thin a. Vawiinah pawh Zoram chhung leh Zoram pawna Zohnathlak zawng zawngte pawhin inhriatthiam nan leh kan in unauna tihtharna hunah kan hman theih chuan a lawmawm ngawt ang. Niikum lamah khan "Aia Upa zah" tih kha kan thupuiah kan hmang a; kuminah hian Chapchar Kut Committee in " Sem sem dam dam; ei bil thi thi" tih Mizo thufing mawi tak hi kan hmang a ni. Chuvangin hemi rilru pu hian kut pawh hi hmang ilangin hlimhlawp nan ringawt ni loin Mizo kan nihna a kawng hrang hranga zuk phawk a, Mizo dik tak kan nih leh theihna atan min hruaitu ni se, rinawmna, dikna, taihmakna te pawh a thara min neihtir tu ni se. Chapchar Kut hlimawm tak leh hlawhtling tak kan hmang thei dawn a ni.
Aizawl khawpuiah - kan hmanna hmunpui ber a ni a, District hrang hrangah te pawh hman mek zel a ni a; heng kan hman theihna tur atan a tha thawhtute, sum leh pai sengtute leh hun tam tak sengtute hnenah lawmthu kan sawi a. Chapchar kut in a tum ang ngei in kumin Chapchar Kut kan hman hi 'sem sem dam dam; eibil thi thi' tih piahlamah Zoram pumpuia khua leh tui, ram leilung fate leh Zoram pawna kan chhulkhat kualpuite pawh inpumkhat tharna, inthianthat thar na atan he Chapchar Kut hi kan za tan malsawmna ni se ka duh tak meuh a ni. Tin, hetianga ropui taka hmang theia min siamtu Pathian leh Chapchar Kut Committee - he hmalakna leh thahnemngaihna bakah a hlawhtlin theihna tur atana tha leh zung, hun senga he ni hmangtute hnenah lawmthu ka sawi a.
Tin, hun lo kal zelah phei chuan Tourist kan tih mai, zin veivakmite a tam thei ang ber hip zawnga kan kal chhoh pawh hi kan tihtur niawm tak a ni. Vawiin hun lawmawm takah hian Chapchar Kut hmangtute zawng zawng -Zohnahthlakte - in hmanaah leh in awmna apiangah duhsakna chibai ka buk a che u.
Speech Of Shri Lal Thanhawla, Honourable Chief Minister, Mizoram On The Occasion Of 70th Independence Day (15th August, 2016)
Kan ram tana ni ropui tak, Independence Day vawi 70-na a lo thlen hian Mizoram mipuite leh he ram ropui taka khua leh tui zawng zawngte duhsakna chibai ka buk a che u. Kum 69 kalta vawiin ni angah khan hnehchhiahna thim chhah tak ata enna hmu in, awpbehna nghawngkawl tihtliah a lo ni ta a. Midangte rinchhan hauhlova mahni ke ngeia dingchhuakin, zalenna kawng zawh tura mi dangte cho chhuaktu kan lo ni hial ta zawk a ni.
Mahni tana huamhauhna thinglung pu lo, he ram zalenna tura inpe pumhlum - Mahatma Gandhi, Pt. Jawaharlal Nehru, Sardar Vallabhai Patel, Maulana Abul Kalam Azad leh kan mihuai kal hmasate kha hre reng ila. An phu ang chawimawina leh ropuina dawng hman lova mual liamta sipai huaisente leh zalenna sual chhuak tura rilru leh tha zawng zawng seng ralte kha zahna chibai i buk ang u. An inhlanna avang chauhvin kei ni hian mipui rorelna sawrkar hnuaiah zalen takinkannung thei a ni.Kanhnam innghahna lungphum hre rengin a tipuitlingtu nih tumin inhlan thar theuh ila. He ni pawimawh hi hmang liam mai lovin, khawvel hmun hrang hranga chengIndiamiten he ram hmasawnna tura an thawhhohna ni leh inpumkhatna ni atan i hmang zawk ang u.
Beiseina nung nenkanhmalam hun thlir chungin kum khat chhunga Mizoram sawrkar hmalakna tihhlawhtlin tawh te leh hmachhawp mek te han sawi lang ila.
1. Mipui himna leh hlimnaturinsawrkar chuan dan leh thupek kenkawh a ngai pawimawh hle a. Kum khat chhung khan dan leh thupek kenkawh kawngah harsatna lian tham engmahkantawk lova. State ralmuang ber te zinga chhiar telkanla ni chhunzawm zel thei hi khawtlang mipui leh tlawmngai pawlten sawrkar an thlawp tlat vang a ni a, an hnenah lawmthu ka sawi a ni.Indiasawrkar nena inremna, Mizoram Peace Accord an ziah ni atanga kum sawmthum tlin kum a lo ni leh zel hian kumin hi kum chhinchhiahtlak a nihna a belhchhah a ni. Kum 30 kalta chhung khan thil tam tak tihhlawhtlin ni tawh mah se, hmasawnna kawng thui tak zawh tur erawhkanla nei a. Vawiinah hian midangte entawntlaka Mizoramin remna leh muanna a neih chhunzawm zel theih nan inhlan thar theuhturinka sawm che u a ni.
Mizoram Police-te ti chak turin hmasawnna ruhrel tam tak din mek a ni a, a then chu tun hnai lawkah kan zo dawn a. Bureau of Police Reforms & Development (BPR&D) chhut danin kum 2013 leh 2014 chhung khan kan Police-te hi Indian Penal Code hnuaia thubuai ngaihtuah zat atanga chhuta thil sual ti tute thiam loh chan tir (convict) hnem ber an ni. Police Station zawng zawng thlunzawmtu tur CCTNS Networks chu peihfel mai hmabak ni tawhin Aizawl City Surveillance Project pawh hawn a nih hnuah tangkai taka hman mek a ni a, a thawh hnihna atan Aizawl khawpui chhunga kawng pengthuam pawimawh zawng zawng CCTV hmanga thlun zawm hna thawh mek a ni bawk. Police Station tinte hian CCTNS ah hriattur (data) pawimawh an thun reng a, he system hmang thiam tura train chhuak police 3,887kannei a ni. Mizoram Police Radio Organisation(MPRO)-ah Computerised Automated Synon Cipher System chu May 2016 atang khan hman tan niin Cipher Station panga- Aizawl, Lunglei, Kolasib, Mamit leh Champhaiah kan nei a. Rorelna dik a dinchan zel theih nan sawrkar chuan Forensic Science Laboratory thuamchakin Home Department hnuaiah Directorate puitlinga hlan kai a ni ta.
2. Economic Survey 2014-15 in a tarlan danin NLUP hian hmasawnna kawngah rah tha a la chhuah zel a. Ram mipui ei leh bar thawhchhuah kawngah pawh kum li chhung khan nasa takin a tanpui a ni. Economic Survey vek hian tlangram lo neih (jhum cultivation) chu za zelah sawmhnih pakhatin a tlahniam tih a tarlang a, hei pawh hi thui tak chu NLUP vang a ni. NLUP hmalakna, a bik takin a thawh thumna leh thawh lina tanpuina dawngtute tan, tha thlah hauh lovin kan kalpui mek zel a ni.
UN Joint Initiative Project hnuaia agency ten hna an thawk tan tawh a. United Nations Development Programme (UNDP) te nena thawhhona a zarah UNDP Consultant te leh Market Task Force te chuan zirchianna an neih hnuin Mizoram nena inhmeh ber tur, khawvel ram dangte chin dan tha an lawr khawm a, thar chhuah zawrh dan tur ruahmanna thar an duang chhuak a ni. Food and Agriculture Organization (FAO) pawhin tlang pangpera buh leh thlai chin dan MiSALT (Mizoram Sloping Agricultural Land Technology) hmanga zir bingna neiin chin dan thar tha zawk an hmuhchhuah beisei a ni. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) chuan mau hmanga industry din ti lar tur ruahmanna an duang a, South Asia Bamboo Foundation (SABF) pawhin Agarbati Park dinna tur project an siam bawk. International Labour Organization (ILO) chuan Mizorama a vawikhatna atan skill gap assessment an nei a; hnathawk tura thiamna bik neih tulna leh hnathawh tur vanna chhan an zirchiang a ni.
NLUP Implementing Board chuan thar chhuah deh ralna tur market a ngaihtuah a, a bik takin sawhthing leh aieng thawnchhuah dan tur Pack House Project chu Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority (APEDA) remtihna in a duang a. Hralh atan aieng leh sawhthing tam tak thawn chhuah tum a ni.
University of Minnesota tanpuina in NLUP Implementing Board chuan Mizoram University nena thawk hovin Mizorama Pa (mushroom) zirbingna an nei mek a. Kum 2017 kum bul lamah chuan Pa ei mi leh ei atana hlauhawm thliar hran hna chu peihfel a nih kan beisei. Mipui ten awlsam takin Pa tur nei leh neilo te an thliar hrang thei tawh ang a, Pa eisual vanga nunna hlu tak chan tawh lovin keimahnikaninveng thei tawh dawn a ni.
3. Mizoram sawrkar hmalakna pui ber NLUP hlamchhiah lovin state sawrkar chuan hmasawnna tluantling leh huapzo ruahmanna thar ‘New Economic Development Policy (NEDP) - Comprehensive Growth Strategy for Mizoram’ a duang a. Fourteenth Finance Commission in kal phung a her danglam tak thlir chunga Act East Policy leh ram sumpai dinhmun than zel dan mila duan a ni. He policy hi thar chhuah tih pun, mipui tana remchang siamsak, mipui sum dinhmunsiamthat, sumdawnna boruak thasiamleh mipuiin an chanpual dik tak an chan ngei theih nana ruahmanna niinkanram hi hmasawnna kawngah chak leh zual zawka ke pen tir a tum a ni.
Mipui sawrkar hnuaia sumpai din hmun leh khawtlang nun siamtha tura hmasawnna huapzokanneih thuai theihna tur kalphung thar he policy hian a chhawpchhuak a ni.
Kumin sawrkar kum chhung hian NEDP hnuaia Annual Action Plan 2016-2017 chu kalpui tan tum niin sum cheng nuai 25000 dah a ni a. Kawng hrang hranga hmasawnna khalh kaltu nia ngaih ruahmanna te bitumin, hmasawnna ruhrel dinsa te a hmang tangkai ang a, NLUP tiphuisui tura NEDP nena suihzawm bakah a bika duan project hrang hrang - Chief Minister’s Rural Housing Scheme, Improvement of Referral Hospital Falkawn, Aizawl City Road Junctions Improvement Project leh New Secretariat Complex Development te thawh tum a ni.
Kum 2016-2017 chhunga hnathawh tum zingah mipui sum enkawl dan phung siam that, skill development policy rintlak siam, sik leh sa inthlak danglam ven leh a mila khawsak dan ruahman, sawrkar inchhiarna statistics leh hriattur pawimawh data vawnthat dan phung bakah sawrkar inrelbawl dan siam that te a tel a. Mizoram Chief Secretary kaihhruaina hnuaiah Administrative Reforms Committee din niin thla thum chhungin report an thehlut dawn a ni.
4. Agriculture leh a kaihhnawihte hi ram sum leh pai dinhmun innghahna a nihzia sawrkar chuan a hria a. Loneitute hamthatna ngaihtuah hi a ngaih pawimawh berte zingah a tel a ni. Kum 2014-15 ah buhfai 60,647 MTkanthar laiin kum 2015-16 ah chuan 62,089 MTkanthar a, za zelah 2.29 in a pung a ni. Oil palm chinna hmun pawh a zau zel a, kum 2014-2015 chhung khan hectare 20,377 a zauah an chin laiin kum 2015-16 ah chuan 14.63% a thangin hectare 23,358 a zauah an ching tawh a ni. Kum 2015-16 chhung khan Custom Hiring Centre 10 din a ni a, a awm sa nen chuan Centre 57kannei ta. Sawrkar laipui Agriculture and Farmers Welfare Minister Pu Radha Mohan Singh chuan June ni 18, 2016 khan Selesih College of Veterinary Sciences huam chhungah Thenzawla Horticulture College lungphum a phum a. Zirlai sawmhnih (20) nen kumin hian bul an tan theih beisei a ni.
Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS) hiankanvawkvulhtute tan harsatna asiamhnem ta hle a, sum tam tak an hloh phah tih hriainkanvei hle a ni. Rang taka PRRS leh ran natna hlauhawm dang hmuchhuaka a tihdam dan ngaihtuah leh a darh zel lohna tura khung hran (quarantine)-na hmun tur Epidemiological Centre chu cheng nuai 321.5 sengin Khatlaah sak mek a ni a, kum tharah zawh fel a ni ang. Mizoram mamawhna hre rengin Lungpuizawl, Lunglei aSchoolofVeterinary Scienceawm mek chu Integrated Veterinary and Animal Husbandary Training Institute-ah hlankai a ni.
North Eastern Region Textile Promotion Scheme (NERTPS) hnuaiah project pahnih - Integrated Sericulture Development Project leh Intensive Bivoltine Sericulture Development kalpui niin Muga Silk Development Project pawh kumin sawrkar kum chhung hian kalpui a ni ang. Fish culture hmanga sum thawk chhuak chhungkaw 13,540 an awm a. Leileta sangha khawi, Paddy-cum-fish culture hna pawh Champhai leh Serchhip District ah te kalpui a ni.
5. Sawrkar chuan inkalpawhna kawng siamthat, kawlphetha semdarhna tihpun leh siamthat, kawlphethasiamchhuah dan ngaihtuah leh tui in tur thianghlim sem chu ram hmasawnna ki pawimawh tak a ni tih a hria a.
Broad Gauge Railway Map ah Mizoram chu tarlan a lo ni ve ta a. Broad Gauge Goods Train chu Bairabi Railway Station-ah March 21, 2016 atang khan a lo lut a, Broad Gauge Passenger Train pawh May 27, 2016 khan Prime Minister zahawm tak Pu Narendra Modi chuan video conference kaltlangin a vailiam a ni. Sairanga lo lut tur rail kawngsiamhna pawh kum 2019-ah chuan zawh hman beisei a ni. Kawng thar 79, kilometre 1885 a thui, a hlutna pawh cheng vaibelchhe 3603.43 zet hmun hrang hrangah siam mek a ni a, kan kawng neihsa te thawm that zel niin cheng vaibelchhe 257.84 senna tur building thar 63 sak hna thawh mek a ni a. World Bank sum hmangin Mizoram State Roads-II Regional Transport Connectivity Project leh Asian Development Bank tanpuina in Serchhip-Buarpui Road sial hna thawh mek a nih bakah Kaladan Multi Modal Transit Transport Project (KMMTTP) kalpui mek a ni bawk.
60 MW Tuirial Hydro Electric Project pawh peihfel tep tawh niin hnathawk thei tura hawn thuai a ni ang. 210MW pechhuak thei tur Tuivai Hydro Electric Project pawh bul tan thuai a nih theih nan chak taka bawhzui a ni a. 5MW Tlawva Small Hydel Project leh 3.5 MW Kawlbem Small Hydel Project pawh kum tharah hawn tum a ni. Kum 2015-16 chhungin kawlphetha semchhuahnakanhmanlai mek siamthatna leh tihpunna tur hna panga thawh zawh tawh a ni a, state chhung hmun hrang hrangah hetiang hna hi 13 thawh mek awmin 2016-17 a zawh fel tum a ni. Rural Electricity Distribution Backbone (REDB) hnuaiah Kolasib, Bairabi, Vairengte, Thingsulthliah, Mamit, West Phaileng, Zamuang, Champhai, East Lungdar, Tlabung, Hnahthial leh Tuipang V ah te kawlphetha semchhuahna hmun an neih mek belhchhahin Rabung, Chekawn, Tawipui North, Mualthuam North, Bualpui NG leh Phura ah te cheng vaibelche 73.37 senna tur kawlphetha semchhuahna siam thar mek a ni a, July 2017 ah peihfel theih beisei a ni. Mizoram chhunga 132 kV Sub-stations te chu siamthaa tichangtlung lehzual turin sawrkar laipuia Ministry of Power chuan cheng vaibelchhe 26.84 hman a remti a. Integrated Power Development Scheme (IDPS) kalpuina tur cheng vaibelchhe 49.16 chu Vairengte, Kawnpui, Khawhai, Thenzawl, Mamit leh Hnahthial khua te tan Ministry chuan March 2016 khan phalna a pe a. Deendayal Upadhayaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY) kaltlangin Rural Electrification Corporation (REC) hnuaiah thingtlang khaw eng pek hna hrang hrang thawhna turin cheng vaibelchhe 30.43 hman a remti a, hei hian BPL chhungkaw 933 te eng pekna tur a keng tel a ni.
Public Health Engineering Department chuan kum 2015-16 chhungin khaw 31 ah tui thianghlim in tur pek a tum a, an zinga khaw 28 a tuam tawh a. NLCPR leh NEC sum hmangin Lawngtlai, Saitual, Hnahthial, Tuipang, Bilkhawthlir, West Phaileng, Bairabi, South Khawbung, Sairang, Aibawk, Sangau, Phuaibuang, Bualpui NG, Lengpui, Darlawn leh Vairengte ah te tui pekna tur Water Supply Scheme a siam mek a, hawn mai hmabak engemawzat a awm. NABARD sum hmangin Kelkang, Lamchhip, Khawruhlian, Serchhip leh Ngopa khuaahte Water Supply Scheme kalpui mek a ni a, Buangpui khuaah nizung chakna hmanga tui lakna Solar Water Pumping Stationsiama ni bawk. Swaach Bharat Mission (Gramin) hnuaiah kum 2016-17 chhungin Aizawl, Champhai, Kolasib, Saiha leh Serchhip District te hi Open Defecation Free (ODF), ek in neih vekna District ah puan theih beisei a ni.
6. State hmasawnna hi zirna nen a inthlunzawm tlat a. Chuvangin sawrkar chuan a ngai pawimawh a, zirna tihhmasawn hi sawrkarin hlenchhuah ngei tuma a intiamkamna zinga pakhat a ni. High School zirtirtu leh Middle School zirtirtu lak dan Recruitment Rules siamthat a ni a, zirtirtu post awm zawng zawng atanga chhutin za a 30 chu Science tan, za a 33.5 chu Mathematics subject a thiamna nei te tan a dah hrang a. Elementary school tih hmasawn nan Government Primary School pakua leh Government Middle School pakhat chu Model school a chei turin an thlang chhuak a. Naupang school la kai ruallo te tan Early Childhood Care and Education (ECCE) chu Primary School 66 ah tan a ni a. Sum dehchhuah leh enkawl lam thiamna an neih theih nan High School 59 (government leh non-government) leh Middle School 61 (government leh non-government) -ah Financial Education an curriculum-ah telh belh a ni.
School Education Department chuan Tata Institute of Social Sciences (TISS) nena tangkawpin Connected Learning Initiative (CLIx) chu Mizoram chhung High School 200-ah kalpui tan a tum a. Mizoram hi Tata Institute of Social Sciences, Massachusetts Institute of Technology (MIT),USA leh Tata Trust nena thawhona siam thei tur India ram state pali zinga pakhat a ni. CLIx in a tum ber chu High School zirlaiten zirna chhunzawmna leh eizawnna tha zawk an neih theih nana chher a ni a. SSA-Tata Grassroots Football Development Programme chu June 23, 2016 ah bul tanin zirlai 3000 vel an buaipui mek a. Football thiam tir ringawt piah lamah rilru leh taksa hrisel an neih theih nan a tanpui theih beisei a ni.
Siaha, Lawngtlai, Champhai, Kolasib, Serchhip leh Mamit DIET-ah te kumin atang hian 2 years Diploma in Elementary Education (D.EI.Ed.) chu zirlai 50 theuhvin an zir tan ang a. Eastern Regional Committee (ERC), National Council for Teacher Education (NCTE) pawmpuina pawh tunhnai lawk khan an dawng a ni.
Rashtriya Ucchatar Shiksha Abhiyaan (RUSA) hnuaiah college 21 tih changtlun mek a ni a.PukpuiahMizoramEngineeringCollegetur May thla atang khan sak tan a ni a, cheng nuai 2,600 senna tura ruahman a ni. Mizoram state hi RUSA kalpui tha ber te zingah telin hmarchhak state zingah phei chuan thawk tha leh entawntlak bera ngaih a ni.
7. Mizoram sawrkar chuan Health Care System leh damdawi in tih len, tih changtlung leh mipui ban phaka chhawpchhuah a ngai pawimawh hle a.State Referral Hospital, Falkawn chei that hna thawkin Mizoram Institute of Medical Education & Research (MIMER) din nan a buatsaih mek a ni.
Lirthei ke pahnih nei (2 wheeler) ambulance chu Aizawl ah hman tan niin hei hi damdawi enkawlna mamawhtuten a rang thei ang bera damdawi in an thlen theih nan ruahman a ni a. Mobile Medical Unit thuamtha in damdawi lama thiamna nei ten District tina khaw kilkhawr deuh thlengin an fang chhuak fova. AYUSH pawh thingtlang khaw hrang hrangah a lut tawh a. Thenzawlah khum 50 awmnaIntegratedAYUSHHospitalsak niin hawn thuai a ni ang. Rashtriya Bal Swasthya Karyakaram (RBSK) hnuaiah RBSK Mobile Health Team 29 leh District Early Intervention Center (DEIC) pahnih ten school hrang hrangah health camp an buatsaih thin. Naupang hmaih neih hauhloh tumin Mission Indradhanush leh programme dangte kaltlangin hri danna pek an ni a. District hrang hranga damdawi in tihchangtlunna tur project siam a ni a. Mizoram Health Care Scheme leh Rashtriya Swasthaya Bima Yojana (RSBY) te chu BPL chhungkua te leh sawrkar hnathawk ve lo chhungkuate tan a tangkai hle a ni.ChamphaiDistrictHospitalchei that hna thawh zawh a ni a,SiahaDistrictHospitalcheithat hna thawh mek niin khum 50 awmnaLawngtlaiHospitalchei that hna pawh thawh thuai a ni ang. Khum 200 awm theihna Mizoram College of Nursing Hostel pawh Falkawnah peihfel tep a ni tawh.
8. Sawrkar chuan thingtlanga chengte tel lovin state in hma a sawn thei lo tih a hria a. Ei leh bar zawng tura khawpuia pem luh ngai lovin mahni khuaah theuh eizawnna ngelnghet siamsak a tum a. Thingtlang khua tihhmasawnna tur ruahmanna leh hmalakna reng reng hi rawngbawlna thinlung pua kan thawh a ngai a ni. Integrated Watershed Management Projects (IWMP) sawmriat pakua (89) thawh mek niin khaw 300 an tuam tawh a, Self Help Group (SHG) pawh 1,108 din a ni tawh. Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme (MGNREGS) chuan thingtlang mipui inhlawhna tha tak siamsakin April ni 1, 2016 atang khan an ni khat hlawh chu cheng 183 atangin cheng 188-ah tihpun a ni. Indira Awas Yojana (IAY) hmangin kumin sawrkar kum chhung hian thingtlang khuaah In 391 sak a ni tawh bawk.
Mipuite tan eizawnna ngelnghet siamsak tumin Mizoram State Rural Livelihoods Mission (MzSLRM) chuan Kolasib leh Serchhip District ah hma an la mek a. Kum 2016-17 chhung hian MzSLRM chu Khawbung leh Champhai District chhunga block thenkhatah te, Mamit District huam chhunga West Phaileng leh Zawlnuam block, Siaha District-ah Tuipang Block, Lawngtlai District chhunga Sangau block-ah te bul tan a ni dawn a ni. Ramri hrula khaw awmte hmasawn nan Border Area Development Programme (BADP) hmanga hna thawh chhunzawm zel a ni.
9. Mizoramah hian khawpuiah mipui tam zawk an chen avangin khawpui hmasawnna ngaihtuah a tul hle a. State hmasawnnaturinkhawpui hmasawnna ngaihtuah tel a tul tih sawrkar chuan a hmuh hmaih lo. Khawpui inrelbawlna sawrkar siam te, hmasawnna ruhrel dinte, kalphung tur mumal duan te, khawpui vawn thianghlim te, mipui leh lirthei vahvelna thawl zawk siam te leh khawpuia mi retheite dawmkan hna te sawrkar chuan a thawk a. Khawpui vawn thianghlimna beihpui thlak mek avang hian reiloteah Mizoram chhunga khawpuite hi India rama fai ber an la ni thuai dawn niin a lang. Kum 2019-ah chuan kan khawpuite bakah thingtlang khua zawng zawng leh mihring chenna tawh phawt chu India rama fai ber nih tir kan tum a ni. Chumi rual chuan khawpui hmasawn leh thang duang ber nihkantum a. Khawpui inrelbawlna pawh tichangtlungin Aizawl Municipal Council chu October, 2015 atang khan Municipal Corporation ah hlan kai a ni.
Asian Development Bank (ADB) tanpuina in North Eastern Region Capital Cities Development Investment Programme (NERCCDIP) hmangin Aizawl khawpui chhungah hnuamhnawk leh bawlhhlawh paih bakah tui sem kawngah hma kan la mek a. Zawhfel a nih hunah chuan Aizawl khawpui hian khailak hauh lovin nitin tui an dawng tawh dawn a ni. Aizawl chhak lama chengte tan bawlhhlawh luan khawmna mumalkansiammek a, science thiamna hmanga bawlhhlawh paih dan tha zawk leh ek paihna tha zawk Aizawl khawpuiahsiamtumin hma lak mek a ni bawk.
10. National Afforestation Programme (NAP), Intensification of Forest Management (IFM), National Agro-forestry and Bamboo Mission (NABM) leh Green Mizoram Programme te kaltlangin thing leh mau kan phun a. Forest Survey of India in a tihchhuah ‘Indian State of Forest Report 2015’ in a tarlan danin Mizoram zau zawng teha za a 91.47 hi thingkungin a khuh a. Thingphun programme hrang hrang kan neih hlawhtlinna a lo lang kan ti lo theilo. Village Forest Development Committee te hmalakna in kum 2015-2016 chhung khan hectare 3135 a zau ah thingphun belh a ni a. Sik leh sa inthlak danglam nasa tak ti ziaawm tur leh a mila khawsak phung inher rem thiam turin fing taka ruahmanna siam a tul a, State Action Plan on Climate Change chu Mizoram tan duan a ni tawh a, Green Climate Fund leh Global Environment Facility (GEF) atanga hmalak mek a ni.
11. Kan nghahhlelh em em National Food Security Act, 2013 pawh March 2016 atang khan Mizoramah hman tan a lo ni ta a. He Act chhawrtu chhungkua 1,40,017 atangin mimal 6,67,482 an awm a. NFSA chhawr ve lo Non-NFSA Ration Card 1,20,979 a awm bawk. End to End Computerization of Targeted Public Distribution System (TPDS) hmangin Ration Card computerize vek a ni tawh a. Cheng nuai 9600 sengin Department kudam 17 sak mek a ni a, NABARD sum hmangin cheng vaibelchhe 32.68 senna tur kudam 27 dang pawh sak mek a ni bawk. Heng kudam te hi sak zawh a nih hun chuan buhfai metric ton 8,000 zet dah khawl theih a ni ang.
12. Sawrkar chuan hmeithai te, tar te, rualbanlo te leh mi retheite hamthatna tur a ngaihtuah a. Hmeichhia leh naupangte hmasawnna tura hma la in, khawsak harsa leh chhuanchhamte chhawmdawlna a pe a. Drugs addict, zu ngawlvei, hmeichhia leh naupanga sumdawngte, tleirawl awm tha duhlo, anmahni tan chauh ni lova khawtlang tana harsatnasiamthinte enkawl hna a thawk a. Hmeichhiate dikna humhalh tur leh harsatna an tawha tanpuitu tur Universal Women Helpline (181) leh One Stop Centre (OSC) Aizawlah dah a ni a. District Headquarters tinah dah tum a ni bawk.SerchhipaEklavyaModelResidentialSchoolchuan kumin atangin class an nei tan a. Siaha, Lawngtlai, Chawngte leh Ngopa ah hawn phalna neih a ni tawh bawk.
13. Chhiatrupna lo thleng thei laka inven leh hmachhawn dan tur ngaihtuahin Disaster Management & Rehabilitation Department chuan hma a la a. Khuarel chhiatna lo thlen thulha inbuatsaih dan tur mipui zirtir kawngah leh chhiatna thlen hnua hma lak dan tur, chhanchhuahna hnathawh dan tur leh chhawmdawlna pek dan turte a ngaihtuah a ni. MAP leh IR battallion 7-ah State disaster Response Force (SDRF) dinin an zinga sipai 747 te chuan Basic Disaster Management Course an zo tawh a. Aizawl, Lunglei, Champhai, Mamit leh Serchhipah Mega Mock Drill vawi engemawzat nei tawhin Siaha leh Lawngtlai District te tan Hazard Risk Vulnerability Analysis (HRVA) map siam a ni.
14. Infiamna ruhrel thar tam tak dinin Aizawl khawpui chhunga Republic Vengah Taekwondo Hall, Saron Vengah Indoor Stadium, ITI Vengah Aquatic Complex; Lunglei khawpui chhungah Sazaikawn Indoor Hall, Zobawkah State Sports Academy, Chanmari ah Indoor Stadium, Lunglei Sports Infrastructure Development bakah Mizoram hmar lamte chhawr theih tur Darlawn khuaah Multipurpose Sports Centre siam mek a ni a. NEC chuan Aizawl West Joint YMA Field a Multipurpose Sports Complex sakna tur project a pawm tawh a. He Complex sakna tur hian sum cheng nuai 1016.88 ruahman niin bul tan thuai tum a ni. Mizo hmeichhiate zinga a hmasa ber niin Lalrintluangi, NCC Cadet, I Mizo Bn. chuan May 21, 2016 khan khawvel tlang sang ber Mt. Everest a lawn chhuak ta hi kan lawmpuiin kan chhuang tak zet a ni.
15.Mizo hnam incheina humhalh nan Puanchei, Puandum, Ngotekherh leh Mizo puan chi hrang hrang te dan anga neitu nihna (geographical indication/patening) neih tuma hmalak mek a ni a. Lehkha pawimawh nuai khat chuang zet chu Mizoram State Archives chuan computer ah an thun fel tawh a ni. Lemchan (theatrical arts) lama hmasawn nan Tagore Cultural Complex chu Berawtlangah cheng nuai 4475 sengin sak a ni dawn a. Cultural Heritage Centre, Lunglei pawh hawn a ni tawh.
Tourism hmasawnna turin project lian tak, Thenzawl, South Zote leh Reiek huam tur ‘Integrated Development of new Eco-Tourism’ chu June thla khan Thenzawlah a lungphum kan phum tawh a. Cheng vaibelchhe 94.90 senna tur project hi khuanu duansa hmun mawi tak tak te khawih danglam lova, nature nena inhne reng adventure facilites te siamin, 18 hole golf course siam tum a ni. He project lian tham tak hmang hian Mizoram chuan tourism-ah bung thar kaikantum a ni.
16. Industry a than tumin hma kan la a. Bamboo Development, Electronic leh IT Sector, Handloom, Handicraft leh Skill Development lamah in sawr bingin kan thalai hna nei lo tam takte hna siamsak kan tum a ni.
17. Themthiamna skill development hi tunlai khawvela ngaihven hlawh, sawrkarin a ngaihthah theih hauhloh a ni a. A hlawkna telturinkalphung mumal duanga beih tak tak a tul tih hriain kanthalaite mamawh phuhruturinNational Skill Qualification Framework (NSQF) zulzuiin huapzo Skill Development Policy duan mek a ni.
Mizoram Youth Commission (MYC) chuan UPSC leh SSC Exam turte tan state pawna institution tha te nen thawk hovin Coaching Class a buatsaih a. Ministry of Development of North Eastern Region chuan Skill Development & Capacity Building atan cheng vaibelchhe 2.51 a pe a. Zirlai 1400 train chhuah tumin Aviation, Hospitality, Travel & Tourism, Retail Services leh IT kaihnawih hnaw thawk thei turin kumin sawrkar kum chhung hian training bul an tan ta a. MYC chuan Mizoram leh hmar chhak state dangte atanga kalkhawm zirlai batch hmasa ber training an neih tir mek a ni.
18. Sawrkar tha leh langtlang siam turin Information Technology hmangin hma kan la a. ICT Department chuan sawrkar office kal chilh ngai lovin mahni khua leh veng atanga internet leh mobile kaltlanga sawrkar an dawr theihna tur a siam a. Department hrang hrang sawmpakua (19)-ah online leh mobile service hmanga mipui nena indawrna leh mipuite tangkaipui theih tur service chi hrang sawmnga pathum (53) pek chhuah tum niin hman theih thuai beisei a ni.
19. Tlabungah Trade Facilitation Centrekansa zo tawh a. Lawngtlaiah sak mek a ni bawk. Heng Centre pahnihte hi India leh kan thenawm ram Bangladesh leh Myanmar nena insumdawn tawnna tha zawk kan neih theih nana kawng hawngtu a nih kan beisei.
Heng bakah hian kum kalta chhunga kan sawrkar hmalakna, hmachhawp leh hlawhtlinna dang tam tak sawi tur a la awm a, tun tumah hian kan sawi vek seng lo vang. Kan sawi lan loh hmachhawp dangte pawh kan ngaithah lova, hlenchhuah vek kan tum a ni. Vawiinah hian sawrkar hnathawk zawng zawng te leh sawrkar inrelbawlnaa tel ve apiangte ka chah duh chu, hawh u, theihtawp chhuahin tang tlang ila, kan awmna hmun apiang hikanrawngbawlna a ni tih hriain, kan ram leh hnamin hmasawnna kawng chak taka a zawh zel theih nan i bei ang u.
Sawrkarin ram leh mipuite tana a thil tum hlen chhuak tura tiam chin lam a pan mekna kalkawnga min tanpuitu Mizoram sawrkara hnathawktute leh thuthar thehdarhtute, kohhranho te leh tlawmngai pawlte, Mizoram mipui zawng zawng hnenah lawmthu ka sawi a. Kum lokal zel turah pawh hei aia nasaa sawrkar in thlawp leh in tanpui ka beisei a ni.
Vawiina parade contingent leh zirlai kalkhawmte, he ni ropui tak lawm tura pungkhawm zawng zawngte hnenah lawmthu ka sawi a. He ramah hian mipui sawrkar hlutna leh ropuizia tarlana a awm chhunzawm zel theihnaturinkanthiamna leh theihna i hlan thar theuh ang u.
Speech Of Shri Lal Thanhawla, Hon'ble Chief Minister, Mizoram On The Occasion Of 70th Independence Day (15th August, 2016)
On this historic and glorious day in the annals of our great country – the 70th Independence Day, I extend my warm greetings to the people of Mizoram and to all the citizens of our great nation. It was on this day sixty-nine years ago, that we emerged from the shadows of domination, the yokes of oppression and injustice into a sovereign nation, standing on our own feet and inspiring others to walk the path to self-determination and independence.
Let us recall with pride and honour, the selfless sacrifices of the leaders of our Freedom Struggle such as Mahatma Gandhi, Pandit Jawaharlal Nehru, Sardar Vallabhbhai Patel, Maulana Abul Kalam Azad and other such luminaries and enlightened minds; let us also remember the unsung stories of each and every brave hearted foot-soldier of our epic struggle and pay homage to the leaders and all those who contributed to our Freedom. It is because of their sacrifice that we can bask in the glory of democracy today. On this momentous occasion, let us all rededicate ourselves to the ideals on which our nation was founded and reflect upon the values and principles on which our nation is based. Let this day be not just a symbolic day but let it be, a day that every Indian across the globe can take pride and commit to making our nation greater in the global world.
As we look into the future with hope, I would like to share with you some of the achievements and progress of the Government of Mizoram during the last one year.
1. The maintenance of law and order, the safety and security of the people and the well being and happiness of the people of Mizoram remains a matter of paramount importance for the government. During the last one year, I am happy that there has been no major law and order breakdown. In this regard, I express my gratitude to civil society and voluntary organizations for their unstinting support to law enforcement agencies in our efforts to maintain our status as one of the most peaceful states in the country and commend the efforts of law enforcement agencies. This year is significant for another reason; it is the 30th Anniversary of the signing of the Memorandum of Settlement, known as the Mizoram Peace Accord. In the last thirty years much has been achieved yet there is still more to be done. On this day, I call upon the people of Mizoram to rededicate themselves to the cause of peace and tranquility so that Mizoram can be an example for others to emulate.
A number of infrastructure development projects of Mizoram Police are underway and some will be completed very soon. Mizoram Police has achieved the highest rate of conviction per trial under Indian Penal Code for two consecutive years in 2013 and 2014 as per data compiled by the Bureau of Police Reforms & Development (BPR&D). CCTNS Networks linking all Police Stations is now in the final stages of completion while Aizawl City Surveillance Project has been successfully launched and is operational while the second phase covering all the important junctions ofAizawlCityis now currently underway. All Police Stations are regularly entering CCTNS data either online or offline and 3887 police personnel have been trained to use this system efficiently. Computerised Automated Synon Cipher System was introduced at Mizoram Police Radio Organization in May 2016 at five Cipher Stations (Aizawl, Lunglei, Kolasib, Mamit and Champhai). For the overall upliftment of Justice Delivery System in the state and in fulfillment of its commitment, the Government has upgraded Forensic Science Laboratory into a full-fledged Directorate under the Home Department.
2. NLUP continues to have a strong impact and it has contributed generously towards registering high rate of growth which is highlighted in Economic Survey, 2014-15. NLUP has also helped sustain economic growth for the last four consecutive years. The same Economic Survey also reflected reduction of area under Jhum cultivation by over 21 percent along with other improved basic indicators which are largely influenced by the positive impact of NLUP. Implementation of NLUP has been going on in full swing to complete spill-over works, especially for the 3rd and 4th Phase NLUP beneficiaries.
Specialized agencies which are part of the UN Joint Initiative Project have started their work. Through the collaboration with the United Nations Development Programme (UNDP), the Consultants of UNDP and the Market Task Force have taken up comprehensive field survey within and outside Mizoram to design suitable model for marketing, keeping in view best practices adopted in different parts of the world. Under Food & Agricultural Organization (FAO), applied research on new strategy for cultivation in hill slopes areas called Mizoram Sloping Agricultural Land Technology (MiSALT) has made steady progress and it is expected that this will bring about transformation in cultivation on hill slope areas. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) has formulated a pilot project for promotion of bamboo based industries while the South Asia Bamboo Foundation (SABF) has prepared a project for establishment ofAgarbatiPark. Under International Labour Organization (ILO), a Skill-gap Assessment has been made; this is the first indepth study of employment problem, under employment and skill development needs in Mizoram.
NLUP Implementing Board has initiated measures for marketing, including export of ginger and turmeric by implementing Pack House Project sanctioned by Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority (APEDA). Through this initiative, substantial quantity of turmeric and ginger will be exported.
In addition, NLUP Implementing Board evinced the help of the University of Minnesota, who are taking up a collaborative research and compilation of edible mushrooms of Mizoram along with Mizoram University as a partner. By early 2017, it is expected that the list of edible and non-edible mushrooms can be finalised after detailed DNA and other testing; this can help people differentiate varieties and help them to safeguard their own precious lives.
3. While New Land Use Policy (NLUP) continues to be accorded priority, the State government has formulated the ‘New Economic Development Policy (NEDP) - Comprehensive Growth Strategies for Mizoram’ as a long term framework for economic policy and a comprehensive growth strategy for the state economy. The new policy has been formulated keeping in view the paradigm shift in fiscal federalism under Fourteenth Finance Commission, imperative economic and strategic action plan including Act East Policy and evolving economic environment. This policy aims at providing bold, practical and effective strategies to push the economy to higher growth trajectory by enhancing productivity, creating opportunities, improving public finances, improving business environment and improving public service delivery in a sustainable manner.
The new policy lays out a dynamic vision as to how we can collectively achieve a more developed, democratic, cohesive and inclusive economy and society over the medium term in the context of the sustained growth and sets out critical policy interventions.
During this fiscal year, the Annual Action Plan for 2016-17 under NEDP will be rolled out with an allocated amount of Rs. 25000 lakhs. The annual action plan will focus on developmental projects considered to be key growth drivers in various sectors, operation and maintenance of existing infrastructure, strengthening of NLUP through convergence with NEDP and other special projects such as Chief Minister’s Rural Housing Scheme, Improvement of Referral Hospital at Falkawn, Aizawl City Road Junctions Improvement Project and New Secretariat Complex Development.
Policy Agenda for 2016- 17 will include reforms in public financial management, credible skills development policy, climate change adaptation and mitigation action plan, strengthening of official data and statistics and public administrative reforms. We have already announced setting up of Administrative Reforms Committee under the Chairmanship of the Chief Secretary who will submit its report within three months.
4. The Government is aware that agriculture and allied sectors are the backbone of the economy. These sectors continue to be thrust areas and special attention is being given to aid and augment the growth and development of the sectors so that the welfare and prosperity of our farmers are not overlooked. Rice production increased from 60,647 MT during 2014-15 to 62,089 MT during 2015-16 which is an increase of 2.29 percent. Area under Oil palm cultivation increased from 20,377 hectares in 2014-15 to 23,358 hectares during2015-16 which is an increase of 14.63 percent. During 2015-16, 10 new Custom Hiring Centres were established adding to the already existing 47 such Centres. The foundation stone for Horticulture College at Thenzawl was laid by the Hon’ble Union Minister for Agriculture and Farmers Welfare Shri Radha Mohan Singh on 18th June 2016 within the precincts of the College of Veterinary Sciences at Selesih; the academic session of this college is expected to commence this year with an intake of 20 students.
Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome (PRRS) has been a major problem for our piggery farmers and it is a matter of great concern that they have suffered huge economic losses. For the easy detection, remedial measures, quarantine of animal diseases such as PRRS and others, an Epidemiological Centre at Khatla with the latest equipment is being established at a cost of Rs. 321.5 lakhs, which is expected to be completed next year. The existing School of Veterinary Science at Lungpuizawl in Lunglei is being upgraded to Integrated Veterinary and Animal Husbandry Training Institute keeping in mind, the needs of Mizoram. Under North Eastern Region Textile Promotion Scheme (NERTPS), two projects - Integrated Sericulture Development Project and Intensive Bivoltine Sericulture Development are being implemented while another project - Muga Silk Development Project will be implemented this financial year. There are at least 13540 families involved in fish culture activities and finding sustainable livelihood in the state. Pilot project of Paddy-cum-fish Culture is being implemented in Champhai and Serchhip Districts.
5. The Government recognises that improvement of connectivity; augmenting and strengthening of power distribution networks; exploring all possible options of power generation and provision of potable drinking water are key parameters of economic development.
Mizoram has finally been connected to the Broad Gauge Railway Map of the country. Broad Gauge Goods Train was flagged in at Bairabi Railway Station on 21st March 2016 while the Broad Gauge Passenger Train was flagged out of Bairabi Railway Station on 27th May 2016 by Hon’ble Prime Minister Shri Narendra Modi via video conferencing. It is hoped that by 2019, the railway line under construction to reach Sairang will be completed. Existing road networks are being improved upon through Periodic Renewal and there are 79 roads with a total length of 1885.00 kilometres amounting to Rs. 3603.43 crores under various stages of construction while 63 numbers of buildings amounting to Rs. 257.84 crores are also under construction. Work on the World Bank funded Mizoram State Roads-II Regional Transport Connectivity Project and Asian Development Bank assistedSerchhip-Buarpui Roadare making steady progress so is the Kaladan Multi Modal Transit Transport Project (KMMTTP).
60 MW Tuirial Hydro Electric Project is in the final stages of completion and is expected to be commissioned shortly. Statutory clearances for starting construction work for the 210 MW Tuivai Hydro Electric Project is being pursued. 5MW Tlawva Small Hydel Project and 3.5 MW Kawlbem Small Hydel Project are expected to be commissioned next year. During 2015-16, five works for improvement, strengthening and augmenting existing power generation networks and power lines have been completed while 13 other similar works across the state are slated for completion during 2016-17. Under Rural Electricity Distribution Backbone (REDB), existing power distribution infrastructure is being augmented in Kolasib, Bairabi, Vairengte, Thingsulthliah, Mamit, West Phaileng, Zamuang, Champhai, East Lungdar, Tlabung, Hnahthial and Tuipang V while new construction at Rabung, Chekawn, Tawipui North, Mualthuam North, Bualpui NG and Phura is going on in full swing at an total estimated cost of Rs. 73.37 crores and is expected to be completed by July 2017. Renovation and Upgradation of Protection System of 132 kV Sub-stations in Mizoram at an estimated cost of Rs. 26.84 crores has been sanctioned by the Ministry of Power while sanction for Integrated Power Development Scheme (IDPS) for the towns of Vairengte, Kawnpui, Khawhai, Thenzawl, Mamit and Hnahthial at a cost of Rs. 49.16 crores has also been granted by the Ministry in March 2016. Under Deendayal Upadhyaya Gram Jyoti Yojana (DDUGJY), Rural Electrification Corporation (REC) has sanctioned Rs. 30.43 crores for rural electrification works including electrification of 933 BPL households.
The Public Health Engineering Department had targeted 31 habitations to be covered during 2015-16 out of which 28 habitations have been covered. Under NLCPR and NEC funding, Water Supply Schemes at Lawngtlai, Saitual, Hnahthial, Tuipang, Bilkhawthlir, West Phaileng, Bairabi, South Khawbung, Sairang, Aibawk, Sangau, Phuaibuang, Bualpui NG, Lengpui, Darlawn and Vairengte are at various stages of progress, some of them will be commissioned shortly. With funding from NABARD Water Supply Schemes at Kelkang, Lamchhip, Khawruhlian, Serchhip and Ngopa including Solar Water Pumping Station at Buangpui have been executed. Under Swaach Bharat Mission (Gramin) it is hoped that during 2016-17 five Districts - Aizawl, Champhai, Kolasib, Saiha and Serchhip can be declared as Open Defecation Free (ODF) Districts.
6. Education and development of Human Resources is intricately linked to the progress and development of the state. Education remains one of core priority areas and enhancing the quality of education through interventions is an assured commitment of the Government. Recruitment Rules for High School Teachers and Middle School Teachers have been amended, reserving 30 percent and 33½ percent respectively for Science & Mathematics to strengthen these critical areas at the school level. To ensure qualitative changes in Elementary Schools, 9GovernmentPrimary Schools and One Government Middle School have been selected as Model Schools on a pilot basis. Pre-school education has been given due importance for which Early Childhood Care and Education (ECCE) has been formally started in 66 Primary Schools. To expose young minds to financial literacy, Financial Education has been included as a part of curriculum in 59 High Schools(Government and Non-government) and 61 Middle Schools (Government and Non-government) on a pilot basis.
The School Education Department has tied up with Tata Institute of Social Sciences (TISS) to introduce Connected Learning Initiative (CLIx) in 200 high schools in Mizoram. Mizoram is one of the four States in the country where this joint collaborative effort of Tata Institute of Social Sciences, the Massachusetts Institute of Technology (MIT)USA and the Tata Trusts is being implemented. CLIx aims to improve the professional and academic prospects of high school students. SSA-Tata Trusts Grassroots Football Development Programme was launched on 23rd June 2016. The spirit of this project which covers 3000 children is not only to promote football but to ensure proper physical, mental and biological growth of children through systematic physical exercise.
The 6 DIETS at Saiha, Lawngtlai, Champhai, Kolasib, Serchhip and Mamit will start a 2 Year Course of Diploma in Elemenatary Education (D. El.Ed.) from the current academic session 2016-17 with an intake of 50 students each after the recent recognition by Eastern Regional Committee (ERC), National Council for Teacher Education (NCTE).
Under the Rashtriya Ucchatar Shiksha Abhiyaan (RUSA), higher education in 21 colleges is being strengthened through infrastructural development, augmentation of existing resources and strengthening of academic environment for students. Construction of Mizoram Engineering College at Pukpui at an estimated cost of Rs. 2600 lakhs has commenced recently in May. Mizoram has been recognized as the star performer of North East and one of the best performing States across the country regarding the implementation of RUSA.
7. The Government is committed to provision, expansion, improvement and strengthening of health care system and health facilities in the State. Upgradation of the existing infrastructure of the State Referral Hospital, Falkawn for establishment of Mizoram Institute of Medical Education & Research (MIMER) is currently underway.
Keeping in view the traffic congestion, Two Wheeler Ambulances has been launched in Aizawl to provide necessary emergency medical services to accident victims as a Pilot Project. Through Mobile Medical Units equipped with diagnostic facilities, healthcare personnel regularly visit remote villages in all the Districts to provide basic healthcare services. The Government is keenly promoting AYUSH system of medicine among the masses, especially in the rural areas. A 50 bedded Integrated AYUSH Hospital which has been constructed at Thenzawl will be inaugurated shortly. Under Rashtriya Bal Swasthya Karyakram (RBSK), 29 RBSK Mobile Health Teams and 2 functional District Early Intervention Centres(DEICs) are regularly conducting health camps in schools to boost the health of school children.
Mission Indradhanush and other immunization programmes are being vigorously implemented with the intention that no child should be left unimmunised. Special attention has been paid to strengthen medical facilities in various Districts and towards this end a number of projects to upgrade District Hospitals are being taken up. Mizoram State Health Care Scheme and Rashtriya Swasthaya Bima Yojana (RSBY) continue to benefit those without medical cover, BPL families and those not in government service. The upgradation of District Hospital Champhai has been completed; Upgradation of District Hospital Saiha in underway while work on the upgradation of the 50 bedded Lawngtlai Hospital will be taken up shortly. The construction of 200 bedded hostel for Mizoram College of Nursing at Falkawn is almost complete.
8. The Government recognizes that development of rural areas and empowerment of people in rural areas is intricately linked to the overall growth and development of the state and the economy. Migration from rural areas to urban areas cannot be stopped but it can be greatly reduced by providing opportunities and livelihoods to the rural populace. It is important that schemes and programmes for rural development and empowerment be carried out by all those involved in it with a missionary zeal. There are 89 Integrated Watershed Management Projects (IWMP) being implemented covering about 300 villages and under it 1,108 Self Help Groups (SHGs) have been formed. Under Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme (MGNREGS) one of the most empowering programmes for rural development the daily wages has been revised to Rs. 188 from Rs. 183 with effect from 1st April 2016. Under Indira Awas Yojana (IAY) construction of 391 houses for economically needy in rural areas is being undertaken during the current financial year. To provide sustainable means of livelihood, the Mizoram State Rural Livelihoods Misson (MzSRLM) has made credible inroads in Kolasib and Serchhip Districts. During 2016-17, MzSRLM’s reach will be extended to Khawbung and Champhai Blocks of Champhai District; West Phaileng and Zawlnuam Blocks of Mamit District; Tuipang Block of Saiha District and Sangau Block of Lawngtlai District. Special emphasis for development of border areas is laid through the Border Area Development Programme (BADP).
9. Mizoram is a highly urbanized State with various urban challenges. The Government realizes that development of urban areas is critical for the overall economic development of the State. Towards this, the Government has taken up urban development on various fronts, such as Urban Governance, Urban Infrastructures, Urban Planning, Urban Sanitation Urban Transportation & Mobility, and Urban Poverty Alleviation. The issues facing urbanization have been addressed in various means and forms. In particular, our efforts in Urban Sanitation is expected to enable Mizoram emerge as the ‘Cleanest State in India’ and to make our Cities, Towns and Villages as the cleanest habitations by 2019. We will work towards this end. Likewise, we will continue to work for making our Cities and Towns liveable and make them centres of growth and development. We have also been working towards institutionalization of urban administration. The Aizawl Municipal Council has been upgraded to a Municipal Corporation in October, 2015.
The Asian Development Bank (ADB) assisted North Eastern Region Capital Cities Development Investment Progaramme (NERCCDIP) has been instrumental in taking up critical city infrastructures for Aizawl City which includes Water Supply, Sewerage and Solid Waste Management. After its successful implementation, Aizawl City is expected to achieve 24x7 Water Supply. Proper treatment of sewerage for the eastern part of the City, scientific management of municipal solid wastes for Aizawl City and best practices in septage management will also be covered under the project.
10. Through schemes like National Afforestation Programme (NAP), Intensification of Forest Management (IFM), National Agro-forestry and Bamboo Mission (NABM) and our own Green Mizoram Programme, trees, forests and bamboo plantations are being planted, nurtured, protected and managed. As per the Forest Survey of India publication ‘Indian State of Forest Report 2015’, Mizoram has a tree cover of 91.47 percent of the total area; this achievement is the concerted outcome of these schemes and programmes. During 2015-16, new plantations aggregating to 3135 hectares have been added to the existing plantations through the efforts of the Village Forest Development Committees. Mitigation & adaptation to climate change is imperative and calls for a strategic plan for which State Action Plan on Climate Change has been drafted. Under the Green Climate Fund and Global Environment Facility, projects for mitigation and adaptation are envisaged to be implemented by different sectors.
11. The Government has implemented the much awaited National Food Security Act, 2013 in March 2016 guaranteeing food security to the needy. Under this Act, there are 1,40,017 beneficiary households covering 6,67,482 people. In addition, as envisaged by this Act, there are 1,20,979 Non-NFSA Ration Cards. The End to End Computerization of Targeted Public Distribution System (TPDS) for computerization of Ration Cards has been completed. To strengthen Warehouses and Depots, 17 Department Godowns at a cost of Rs. 9600 lakhs and another 27 godowns at a cost of Rs. 32.68 crores with loan received from NABARD are at various stages of completion. Once completed, 8000 Metric Tonnes of food grains can be stored.
12. A number of initiatives for providing welfare measures to the differently abled persons, social security for the aged, infirm, poor and destitute widows are being carried out. Programmes for the welfare and development of women and children and schemes for the socio-economic rehabilitation for economically and socially handicapped persons have also been undertaken. Drugs abuse, alcoholism, trafficking of women and children and juvenile deliquency which are not just the problems of those affected but of the society are also being dealt with to combat them. To safeguard the rights of women and help them in distress, Universal Women Helpline (181) and One Stop Centre (OSC) have been operationalised in Aizawl and in due course they will be set up in other District Headquarters. Eklavya Model Residential School at Serchhip has started functioning from the current academic session; another four such schools have been sanctioned to be established at Siaha, Lawngtlai, Chawngte and Ngopa.
13. In order to tackle multiple hazards including natural calamities, the Disaster Management & Rehabilitation Department has taken a number of pro-active measures including preparedness, prevention, mitigation and post-disaster management including relief, rehabilitation and reconstruction. State Disaster Response Force (SDRF) has been raised in the 7 Armed Battalions of MAP and IR Police of the state and 747 personnel have undergone training in Basic Disaster Management Course. Mega Mock Drills have been successfully conducted in Aizawl, Lunglei, Champhai, Mamit and Serchhip and Hazard Risk Vulnerability Analysis (HVRA) mapping of Siaha and Lawngtlai Districts has been completed.
14. Various ongoing works and projects aimed at strengthening the existing sports infrastructure are nearing completion such as Taekwondo Hall at Republic Veng, Aizawl, Indoor Stadium at Saron Veng, Aizawl, Swimming Pool at Aquatic Complex,ITI Veng Aizawl, Indoor Hall at Sazaikawn, Lunglei, State Sports Academy at Zobawk, Indoor Stadium at Chanmari, Lunglei Sports Infrastructure Development within Hachek Area, Multipurpose Sports Centre for Northern Region of Mizoram at Darlawn. NEC has accorded administrative and financial approval for the construction of Multipurpose Sports Complex at Aizawl West Joint YMA Field Vaivakawm at an estimated cost of Rs. 1016.88 lakhs, work on the project is expected to start shortly. It is a matter of pride that one of our young girls Miss Lalrintluangi, NCC Cadet from 1 Mizo Bn. has recently become the first woman from Mizoram to have conquered Mount Evereston 21st May,2016.
15. To protect the cultural heritage of Mizoram, Geographical indication/patenting of traditional Mizo puan such as Puanchei, Puandum, Ngotekherh and others are being taken up for legal protection and preservation. More than one lakh important documents and papers have been digitized by the Mizoram State Archives for future reference and record. For development of theatrical arts, Tagore Cultural Complex will soon be constructed at Beraw Tlang at a cost of Rs. 4475 lakhs. Construction of Cultural Heritage Centre at Lunglei for promotion and development of cultural heritage in southern Mizoram has been inaugurated recently.
The Foundation Stone for the mega tourism project ‘Integrated Development of new Eco-Tourism, encompassing Thenzawl, South Zoteand Reiek was laid in June this year at Thenzawl. This Rs. 94.90 crore project, which includes eco-friendly tourism infrastructure, nature centric adventure facilities and an 18 hole golf course will usher in a new era of tourism in the state.
16. Measures are being implemented to develop and strengthen industrial infrastructure in the State while emphasis is being laid on Bamboo Development Sector, Electronics & IT Sector, Handloom & Handicrafts and Skill Development as they can be avenues for employment generation for the educated youths of the state.
17. Skill Development is one of the new areas that needs dedicated attention and sound policy framework needs to be put in place to reap the benefits of our demographic dividend. Towards this end, a comprehensive Skill Development Policy that will address the needs of our youths in tune with the National Skill Qualification Framework (NSFQ) is being drafted and will be finalized shortly.
Mizoram Youth Commission (MYC) has started Coaching Classes in collaboration with reputed institutes who have expertise to guide students preparing for UPSC and SSC Examinations. Ministry of Development of North Eastern Region has sanctioned Rs. 2.51 crores forSkillDevelopment & CapacityBuilding. This project aims to train 1400 students from Mizoram and other North Eastern states in Aviation, Hospitality, Travel & Tourism, Retail Services and IT Enabled Services sectors during the current financial year. This project is being implemented by MYC and the first batch of students are currently undergoing training.
18. Through the application of Information Technology, the government is committed to creating an environment of transparent and accountable Good Governance. Towards this end, The ICT Department is taking steps to provide delivery of Government services to citizens via online and mobile channels. Development of 53 online and mobile services across 19 Departments is progressing smoothly and some of the services are expected to go live very soon.
19. The construction of Trade Facilitation Centre at Tlabung has been completed while a similar Centre is under construction at Lawngtlai; these Centres, once operational will provide impetus to the much awaited Indo-Bangladesh and Indo-Myanmar Trade respectively.
There are many more achievements and success stories besides what I have mentioned today during the last one year. I have covered only a few aspects of the government’s commitments and engagements. This does not mean that the other areas of development will be neglected. On this occasion, I urge all government employees and the administrative machinery to put in their best efforts and realize that they play a key role in taking development and progress to the people but this must be done with a humane and sensitive approach.
Let me also take this opportunity to thank and express my sincere gratitude to all government functionaries, voluntary and civil society organization, the Churches, the media and the people of Mizoram for their full cooperation, trust and support which has been an enabling factor for the government in achieving its goals. I hope that in the years to come, we will see even greater people’s participation in the process of socio-economic development.
I am grateful to the parade contingents, the students and all who have come together here today. Let us resolve and renew our commitment to maintaining the glorious democratic traditions of our great nation and to the all round development of Mizoram.
Aizawl, the 11th July : Mi tupawhin sorkara thil an hriat duhte Chief Minister Office kaltlanga zawhna an zawhna turin CMOnline hi buatsaih a ni a. CMOnline hi Web Application Software niin tunah hian hman theih a chhawpchhuah a ni tawh a, CMOnline hmanga Chief Minister Office a zawhna thehlut duh te chuan SMS leh Web Forms hmangin thu (zawhna) te an thehlut thei dawn a ni. Tin, heng bakah hian CMOnline ah hian Chief Minister news te, press statements te, programme te dahluh thin ani dawn a, tunah hian Chief Minister hian Official Twitter profile(@CmMizoram) leh Facebook page te pawh a nei tawh bawk a, heng social media a Chief Minister in a update te hi CMOnline website ah hian a hmuh theih ve reng bawk ani.
SMS hmanga thehluh dan: SMS hmanga theh lut tur chuan 9248-006-202ah hian SMS thawn mai tur ani a, kan SMS thu tirah khan ‘CM’ tih keyword hi dah hmasak ber zel tur a ni.
“CM Heihi zawhna enchhinna a ni e”
Hetia zawhna kan thehluh hian kan SMS hi CMOnline software hian alo dawng ngei ani tih finfiah nan SMS reply a rawn thawna, chu reply sms ah chuan kan zawhna thehluhReferenceNumber pawh a rawn thawn tela, he reference number vek hi nakinah kan zawhna chungchang chhuinan a tangkai dawn ani. SMS hmanga zawhna thehlut duhte tan eng mobile operator pawh a hman theih a, SMS thawn man erawh a thawn tute’n an chawi a ngai ang.
Web Form hmanga thehluh dan: cmonline.mizoram.gov.in website ah hian ‘Interact Via Web’ tih a awm a, hemi page ah hian form fillup tur a awm a.He form a chhut luh ngaite tih zawh hnuah One Time Password (OTP) hmanga form hi submit tur ani. Submit fel hnu hian SMS leh email-ah ReferenceNumber hi thawn let ve leh ani bawk. Internet awm tawhna apiangah chuan Web Forms hmang hian Chief Minister Office ah hian zawhna a thehluh theih reng dawn a ni.
Chief Minister Office tih tur te : Heng zawh nate hi CMOnline software in alo dawngkhawma.He software hi Chief Minister Officeamite chauhinaccessanneia, hnathawktu ten anlo endik hnuah zawhna chhan turte chu a zawhnachhangtuturDepartmentHeadtehnenah e-mail hmangin software hian a thawn chhuak leh a ni. Tin, hetia zawhna chhanna tur request software in a thawn chhuah rual hian Department Head leh a zawhna thehlut tu hnenah SMS notification a thawnchhuak leh bawk a ni.
Department lamin zawhna anlo chhanna te chu e-mail hmang vekin Chief Minister Office ah an thawn let anga, heng chhanna te hi Chief Minister Office lamin software ah hian anlo update ve leh anga, software hian notification sms citizen hnenah hian a thawn ssleh ang. Heng zawhna thehluhte status hi CMOnline Website ah hian a track-na a awm a, a zawhna submit tu te hian an zawhna status hi an en thei reng dawn a ni.
Citizen zawhna thehlut tute Hriattur: Zawhna lutzawng zawng hi Chief Minister Officelam hian anlo enfel zel anga, zawhna thenkhat te chu a Department changtute hnena forward tul leh tul lemlo te pawh a ni thei bawk. Heng ah hian zawhna zawt tute fimkhurin hawihhawm tlang taka hmang turin kan han in ngen a ni e.
Aizawl 27th February, 2014: ‘It is my pleasure to extend a warm welcome to all of you. We deeply appreciate the trouble and strain you have taken to visit this remote part of the country to listen, first hand, to the problems of your fellow countrymen living in a land locked, far end of the country. However, I am not quite sure as to whether we, with our limited facilities, have been able to make your stay comfortable. Mizos are a traditionally hospitable people who welcome their guests with warmth of their heart and I am sure you have felt it during your short stay. We wish you could spend some more time and visit some other areas to have a real feel of the problems, constraints and potential of growth as also the state’s genuine needs. Whenever you find some time, you are most welcome to visit our state which regrettably is least visited by fellow countrymen from the mainland’.
‘We are proud of our culture and tradition which our people are preserving. The state has manifested a unique cultural harmony with sustained social and communal peace. I assure you that a properly aided prosperity of the state may lead to a demonstrative effect, as the role model of development, for other insurgency afflicted North Eastern States. Mizoram has also the potential to act as the gateway to the South East Asia and a bridge head between two large and fast growing economies - the South East Asian and Indian. It can also be the spearhead for successful implementation of the Centre’s Look East Policy’.
‘There had been a demand for wider propagation of Hindi in Mizoram as the National language. The scheme for teaching Hindi at school level was taken up. Altogether 1305 Hindi teachers were appointed with fund from the HRD Ministry. Services of these teachers have to be regularised. As the Ministry proposes to discontinue funding this scheme from 2017-2018, the state government will have accept this responsibility. Fourteenth Finance Commission may kindly consider awarding the required fund appropriately’.